HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bokhyllehögtalare med klass? (KÖPT)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/12/23 :  00:32:04  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej
har idag Snell E-III som låter bra. Behöver frigöra golvyta vardagsrummet. Där finns två bokhylleväggar (IKEA Billy) och jag funderar på att skaffa bra bokhyllehögtalare istället. Vilka bra stativare har inte bakåtriktad port? Vilka riktigt bra bokhyllehögtalare finns där? Tacksam för tips.
/ mvh Tomas F.

PS Jag köper gärna begagnat. Känslighet kring 88 dB önskvärd. Inga krav på högt ljudtryck. Söker förbättring mot Snell E-III Prisintervall 2000-20000. DS

musikälskare

Edited by - TomasF on 2007/01/24 21:40:30

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/23 :  08:20:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Vilka riktigt bra bokhyllehögtalare finns där?
Den bästa jag träffat på hittills är Wilson Duetta, men då håller ju inte pristaket förstås.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/23 :  08:53:50  Show Profile
130k över pristaket :D

Men jag håller med, riktigt jäkla bra högtalare.

http://www.wilsonaudio.com/product/duette/


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/12/23 08:54:38
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/23 :  09:01:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag skulle ha lagt ett öra på Monitor Audio och Dynaudios stativare om jag var ute efter nåt sånt (Vad jag kan hittepå på rak arm).

/M
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/12/23 :  09:13:58  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Vilka bra stativare har inte bakåtriktad port

Både Monitor Audio och Dynaudio faller på detta... (förutom en MA modell i förra och nuvarande Brons-serien)
Tannoy har några högtalare i de lägre prisklasserna som uppfyller dina krav. http://www.ljudmakarn.se/list.asp?art_cat_id=&art_make_id=31&page=1&searchfor=&menu=2
Sedan så rekomenderar jag också att du lyssnar på Wharfdales billigare stativare som också framåtriktad port.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2006/12/23 09:23:54
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/12/23 :  09:43:31  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
*reklam* Köp mina Ref3A Dulcet! De är riktigt, riktigt bra (och snygga!). De är väldigt kommunikativa och emotionella. =) Lätt last för förstärkaren. www. reference3a.com. *reklam* 10cm från basport till bakvägg räcker. Får jag rekommendera en Ikea Expedit istället för Billy? *reklam*



EDIT: Försäljning hör inte hemma på denna avdelningen/Teamet bakom Hififorum

Snoogens

Edited by - mayday on 2006/12/23 13:39:24
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/23 :  10:22:26  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
(förutom en MA modell i förra och nuvarande Brons-serien)

Det var den jag tänkte på, ja. Missade Dynaudio.

/M
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2006/12/23 :  10:44:46  Show Profile Send marran a Private Message
http://213.131.135.6/Luminator/FMPro?-DB=LumWebDB.fp5&-Lay=List&-Format=ProductTitle_f.htm&Title=H%F6gtalare&-Token.1=H%F6gtalare&-Token.2=ProductTitle&-Token.3=36712&-Token.5=&-View

kolla in de olika jordanbaserade satelliterna de har där, de är ofta gjorda för att stå i hylla eller hänga direkt på vägg, och folk som hört de säger att de är himla bra, komplettera med en bra sub och du är i hamn

Själv skulle jag gärna haft ett par 4*jx6rhd arrayer hängande på väggen, fast då får man snickra lite själv, dock ytterst lite.

har svårt att tro att man ska få så himla mycket bättre ljud för dom pengarna, speciellt inte som tar mindre plats!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/12/23 :  10:59:48  Show Profile Send olof a Private Message
ska du verkligen stoppa in dem i bokhyllan kanske genelec med sin "flush mount switch" vore något
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/23 :  11:03:28  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Ino Audio piP har framåtriktad port.


...perspektiv...
.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/12/23 :  12:10:28  Show Profile Send ryst a Private Message
B&W CM1 kanske passar in?

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/23 :  12:12:03  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
De flesta JMlab har framåtriktad port, nya Chorus 800 V-serien eller kanske till och med Electra?
Go to Top of Page

delight
Member

94 Posts

Posted - 2006/12/23 :  12:31:34  Show Profile Send delight a Private Message
acoustic energy Har frammåtriktad port på sin "klassiker", den nya vet jag ej om den är sluten eller portad bakåt.
God Jul
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/12/23 :  12:49:02  Show Profile Send new order a Private Message
Har för mig att Von Schweikerts stativare VR1 är slutna konstruktioner.De har en känslighet på 90db och spelar trevligt.
Länk= http://www.vonschweikert.com/zvr1.htm
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/12/23 :  12:55:40  Show Profile Send olof a Private Message
Har för mig att det är nått hål på baksidan av vr-1:orna men det kanske är till för något annat an avstämningen på lådan.
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2006/12/23 :  17:04:06  Show Profile Send TomasF a Private Message
Tack för alla bra tips. /mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/12/23 :  17:09:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Är det något problem om basreflexporten är bakåtriktad?
Man brukar ju stoppa strumpor i porten för att dämpa basen om högtalarna kommer för nära bakväggen, på grund av den extra basförstärkning man får.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/23 :  17:40:44  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Väggstödet har säkert ett annat frekvensomfång och Q-värde än portstödet. Det blir svårt att generalisera, eftersom både vägg och högtalare skiljer sig åt mellan olika fall, men väggstödet påverkar i alla fall inte högtalarelementets arbetsbetingelser.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/12/23 :  19:09:37  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag hade VR-1:or och dom är jätte bra! Den port är inte "riktigt" basreflexporten! Dom kan stå nära bakväggen.


http://www.vonschweikert.com/zvr1.htm


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2006/12/23 19:13:19
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/12/28 :  14:57:03  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag föreslår Totem Dreamcatcher - har visserligen basporten riktad bakåt, men den behöver inte mer än cirka 12cm till bakvägg för att låta bra. Högtalaren i sig själv är cirka 18cm djup. Dämpar du bakstycket på Billyhyllorna, t ex med bitumenmatta på på baksidan, låter de ännu litet bättre.



Dreamcatchers listpris hos Audio Concept ligger på cirka 5000 kronor beroende på träslag.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2006/12/28 :  23:00:31  Show Profile Send PeterL a Private Message
TomasF: beror på hur stora högtalarna får vara. Men om Ino Audio piP ryms i bokhyllan så skulle jag definitivt provlyssna dom. Utklassar dom flesta andra högtalare i sin prisklass.

PeterL
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/12/29 :  02:20:09  Show Profile Send lum a Private Message
piPs kanske tom.

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:02:54  Show Profile Send drkim a Private Message
Acoustic Energy AE 1 - antingen nån orginal MK I, MK II eller nya Classic...
Otrolig ljudkvalitet för 12 papp - musikaliska och roliga att lyssna på...

Test finns här: http://stereophile.com/standloudspeakers/526/
Nya finns här: http://www.acoustic-energy.co.uk/Product_range/Reference_series/AE1_classic.asp

Så här ser den ut:


Eller så kanske du kan hitta ett par begagnade MK III som spelar i en ännu högre klass...


Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:04:05  Show Profile Send drkim a Private Message
Oj delight hann visst före...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/01/11 :  16:28:20  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej
tack för hjälpen med alla förslag. Fem av förslagen ovan har jag åkt och provlyssnat. En hade mycket lådljud, en lät bra, en (dyr) hade små hissande ljud i diskanten. piP slutligen blev min favorit, piPs ännu bättre så idag hämtade jag en piPs som ska fixas och faneras. Enligt tillverkaren ska den gå mycket bra att använda i Billy bokhylla. Det kommer att se ut ungefär som på Jörgen Gs bilder ovan. Nu ska E/III utbjudas. Tack igen. /Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/01/11 :  16:56:40  Show Profile Send marens a Private Message
Grymt! Hoppas det blir bra. Jag har också lyssnat lite på piP och de är precis så bra som ryktet säger och borde passa bra iom att de ska stå nära väggen bakom.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000