HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur behålla ljus&torrt utseende på Maho.....TEAK!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/12/22 :  20:11:20  Show Profile Send mace a Private Message
FELFELFELFELFELFEL Kära hustrun har nu informerat lilla mig att det är TEAK!!! och inget annat

Det undrar vi?

Vi släpade med oss ett bord från England som nu har slipats rent från alla färg.
Eftersom det vill suga all smuts & fett som ett läskpapper såundrar vi hur man bäst behandlar det?

Önskan är att det behåller så mycket av sitt torra och ljusa utseende.
Olja och vax har vi hemma men det mörknar det med säkerhet av

Någon som vet något magiskt medel/teknik?

Ha det BÄST!
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2007/01/12 20:46:40

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/12/22 :  20:39:32  Show Profile Send dwain a Private Message
nu är jag ingen snickare. men skulle man inte kunna lacka det? det finns ju genomskinlig lack väll. det är väll fukt beständigt och tål väll rätt mkt påfrestning av allt möjligt?

Bara en ide men som sagt jag är ingen snickare så jag kan ha fel

Mvh christoffer
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/12/22 :  21:01:22  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

mahogny är en knasig produkt. Det tål inte vatten och det tål inte solljus. För att funka i bårvärlden måste det alltså både betsas och lackas, dessutom i återkommande intervaller...

Oavsett vad du behandlar det med så får du en "våt" effekt liknande den av olja, lack eller dyl vilket säkert mörkar ned fägen något. Men det får du förmodligen leva med. Jag skulle lacka det matt. Solljuset ger ingen mörkare ton i det med åren och med en bra lack behöver du inte upprepa det hela på en vanlig inomhusmöbel.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/12/22 :  22:53:35  Show Profile Send jerico a Private Message
Mahogny mörknar av solljuset... Jag rekomenderar dig att lacka i 2000 fall av 100. Mahogny har en tråkig förmåga att bli fult "långt in" om det är obehandlat.

Finns en lack som är vitaktig när man penslar på det men blir helt klart när det torkar. Kommer inte ihåg vad den heter nu tyvärr. Allt för länge sedan jag pluggade trätec. Men den lacken blir inte så blank har jag för mig. Gå till lokala färg mojjaren och förklara så kan han ta fram en matt lack åt dig.

Medela hur du går samt hur det blir.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/01/12 :  20:47:38  Show Profile Send mace a Private Message
Och Ni som varit så snälla

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2007/01/13 :  00:20:54  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Vi provade på undersidan av vårt matbord med olja och två sorters lack. Med vattenburen lack blev det varken särskilt mörkt eller blankt. Kanske inte torrt, dock.

Beckers aqua klarlack, halvmatt (20).

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000