HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har Technics lagt ned?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/21 :  21:29:01  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag tror att Technics har försvunnit från HiFi-världen.
Har aldrig varit någon större Technics-fan själv, men skulle kolla vad de sysslar med nuförtiden och det enda jag kunde hitta var DJ-prylar.

Har sökt på deras internationell/Japanska site oxå utan resultat, verkar som om Panasonic har satt sitt eget namn på allt utom Studio/Dj prylarna.

Någon som vet när Technics gick i graven?

A balanced diet is a cookie in each hand.

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/21 :  21:47:23  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Någon som vet när Technics gick i graven?

Som jag förstår det är det en hel del år sedan dom slutade tillverka hifiprylar.(tidigt 90-tal?)
Var själv technicfan på 80-talet och har en del prylar kvar sedan dess.
Även en del från sent 70-tal.
Technics var väl Panasonics utvecklingsnamn och "hiend" avdelning (läs utvecklingslabb)så vitt jag kan förstå.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/21 :  21:49:33  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har föresten en polare som älskar märket och har en ENORM anläggning från Technics hemme hos sig.
Ska be att få återkomma i ett bildreportage (har tänkt göra detta länge) om detta :-)
JBL Står även för högtalarna till den anläggningen....

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/21 :  21:50:13  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Och Panasonic är ett varumärke för Matsushita. Själv tycker jag Panasonic är ett betydligt bättre namn än Technics.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/21 :  21:57:53  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Tidigt 90-tal???
Nä, det kan knappast stämma

Kolla in länkarna: http://www11.plala.or.jp/se_ke5583/TECHNICS/amp/index.html
klicka på enheterna så står där även årtal

http://www.vintagetechnics.com/menu.htm
denna länken har också senare årtal.

Själv har jag för mig att det gick att köpa Technics-prylar vid millenieskiftet.
quote:
Själv tycker jag Panasonic är ett betydligt bättre namn än Technics.

Personligen håller jag inte med, Panasonic har alltid varit videoapparater och ministereos för mig

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/21 :  22:26:53  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Själv har jag för mig att det gick att köpa Technics-prylar vid millenieskiftet.

Förvisso! Men då kallar jag inte deras produkter för "hifi"
Technics som namn fanns väl kvar in på år 2000 kanske. men då som ett lågprismärke alà onoff.

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/21 :  22:34:35  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Fanns väl dock några tappra försök till att komma tillbaka i hifi-svängen 2001-2002 men det var dömt att misslyckas tyvärr.
Dom sista (imho) riktiga hifiprylarna gjorde technics i slutet av 80-talet samt några i början av 90-talet.
Får jag möjlighet ska jag visa dig en RIKTIGT fläskig anläggning av stora mått från Technics storhetstid. :-)

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/21 :  23:52:55  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
reeltoreel:
Du får gärna fläska på med fläskiga bilder på fläskigt gammalt Technics-system
Galen i äldre stereopryttlar som jag är så lär jag uppskatta bilderna.

Även om jag aldrig var något större fan av deras apparater så vet jag att de gjorde en del godingar oxå.

Och du har rätt angående "Onoff-liknelsen" vid millenieskiftet.

Jag kommer ihåg att Technics gjorde en del CD-spelare som var klart prisvärda en gång i tiden.

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/12/22 :  00:12:57  Show Profile Send jonasz a Private Message
Lite OT kanske men har Hitachi någonsin gjort "riktig" hifi?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/12/22 :  00:24:56  Show Profile Send FBK a Private Message
Här kommer lite Technics porr, snygga grejerBilden är ifrån en annons som ligger ute på Hifimagasinet.

En annan bild på samma steg hos en annan ägare. Finns många fler bilder i denna länk. http://www.hifiwigwam.com/view_topic.php?id=7836&forum_id=5&jump_to=144983

Och till sist en länk som ni inte får missa, med en massa olika Technics slutsteg. Visste inte att de hade haft så många modeller OBS: Rolla ner en bit på sidan så kan ni se dem alla uppradade.
http://www.adrian-kingston.com/SEA5.htm

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2006/12/22 00:29:59
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/22 :  00:40:38  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
jonasz:
Hitachi var faktiskt stora en gång i tiden, de var bl.a först med Mos-Fet trissor i sina stärkare på 70-talet.

FBK:
Tackar mjukast för bilderna och länken

Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2006/12/22 :  00:40:58  Show Profile Send Peg a Private Message
http://www.panasonic-europe.com/technics/
http://www.panasonic.com/consumer_electronics/technics_musical/

Verkar som Technics är ett DJ / musik märke numera.

Technics SL-1200 Mk II är väl smått legendarisk i sådana kretsar.

Nån MCODE på avs forum skriver så här:

quote:
To understand why Panasonic does not design/market higher end audio products you need to back into the 80s' when Matsushita (parent Japanese company) marketed 2 brands of audio products. The 1st brand was Technics which was a very extensive brand that dominated receivers, components, direct drive turntables and cassette tape decks. The 2nd brand was Panasonic which was very strong in music systems, integrated components but of lower power/quality.

Next...
Somewhere within the higher ranks of Matsushita, a brilliant decision was concluded... ;)
That the Panasonic brand could provide all of the sale and profits,
that had been delivered by the sales of the quality audio components marketed under the brand of Technics. Then they would only have the marketing expenses of one brand and that the consumer would still buy the product under either Technics or Pansonic brand....
Sounded good but it backfired big time..
Virtually overnite once this announcement was made, any dealer or consumer having a Technics products instantly found that it had dropped significantly in $ value. So the dealer marketing network responded by dumping all of their unsold Technics products/stock... When the dust finally settled corporate Matsushita, realized too late that they destroyed the Technics brand while throwing away tens of $ millions.. :rolleyes:

Later when they tried to reverse their original decision and reintroduce the Technics brands/products the market turned their back as they didn't want to get burnt again.. They did sell a lot of Technics Direct Drive turntables later on but for the most part, Matsushita has decided to just stay with the Panasonic brand..
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/22 :  00:42:37  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Peg:
Tack för infot

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/12/22 :  01:47:56  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har inte alla dessa japanska "midfi"-märken som Sony, Pioneer, JVC, Kenwood osv massor av überläckra komponenter som aldrig sett en skymt av den Europeiska marknaden?

Nån som har nån länk till läckra bilder? (förutom då de underbara Technicsbilderna ovan).

CarlssonH: När var det tidsmässigt?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/12/22 :  07:57:16  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Har inte alla dessa japanska "midfi"-märken som Sony, Pioneer, JVC, Kenwood osv massor av überläckra komponenter som aldrig sett en skymt av den Europeiska marknaden?

Nån som har nån länk till läckra bilder? (förutom då de underbara Technicsbilderna ovan).

Här finns en del bilder

http://www.niji.or.jp/home/k-nisi/index.html

Edited by - Guru on 2006/12/22 07:58:02
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/22 :  08:11:56  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Här finns det mesta tror jag som technics åstakommit.
http://www.vintagetechnics.com/menu.htm

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/12/22 :  08:14:07  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Går man in på Panasonics svenska hemsida kan man faktiskt klicka sig fram till Technics.

Där finns bland annat en vinylspelare, SL-BD22D, för konsument (http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/1056959_l15/index.html). Annars verkar det enbart vara DJ-prylar som gäller.

Brorsan köpte en SL-BD22D för mindre än en månad sedan. Utifrån den cirka kvart som jag lyssnat på den åter låter den helt OK i mina öron. Även om den knappast kan hänföras till high end.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/12/22 08:14:37
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/22 :  08:16:29  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Du får gärna fläska på med fläskiga bilder på fläskigt gammalt Technics-system

Antagligen ska jag hälsa på hos polaren under jul å nyår.
Ska då se till att få med kameran å göra ett litet bildreportage.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/12/22 :  08:23:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Technics lever väl vidare som Panasonic? Man upphörde väl bara att använda namnet Technics?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/22 :  09:05:49  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
quote:
Personligen håller jag inte med, Panasonic har alltid varit videoapparater och ministereos för mig

Förvisso, men jag syftade på själva klangen och betydelsen av namnet, inte produktassociationerna. "Technics" låter mest fånigt och ingenjörsnördigt i jämförelse.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/12/22 :  10:22:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Technics lever väl vidare som Panasonic? Man upphörde väl bara att använda namnet Technics?"

Ja så är det Johan. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/12/22 :  10:33:53  Show Profile Send Blue a Private Message
I Hifi-Choice brukar det vara annonser för någon butik i England som säljer någonting liknande den där Technics för- och slutstegskombinationen på bilden ovan. Minns inte om dom kallar sig Classic hifi eller något sånt, men det verkar i alla fall inte handla om begagnatprylar. Kanske har dom ett gammalt parti kvar, eller tillverkas dom fortfarande i begränsad skala?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/12/22 :  12:50:34  Show Profile Send crion a Private Message
Jag kommer ihåg någon mässa här i Sverige för några år sedan, typ digital home eller liknande. Då hade Technics några riktigt stora högtalare för 400k har jag för mig. De byggdes efter takhöjds specifikation hos kunden. Vore kul att se någon bild på dem. :)

Jag började min hifibana med Technics.. Farsan körde Quad

Edited by - crion on 2006/12/22 12:51:20
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2006/12/22 :  15:36:16  Show Profile Send Peg a Private Message
quote:
"Technics lever väl vidare som Panasonic? Man upphörde väl bara att använda namnet Technics?"

Ja så är det Johan. Mvh Kristofer

Men Panasonic har väl inga och har aldrig haft några separata hifi komponenter ?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/12/22 :  16:08:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nej, dom tillverkar bara lönsamma grejor.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000