HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Arabica - en tråd om kaffe!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/21 :  16:42:00  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Som nyfrälst av gott kaffe har jag börjat intressera mig för de olika bönorna som finns.

Av de många olika färdigmalna sorter som man hittar ute i butikerna har jag fastnat speciellt för Arvid Nordquist Colombia. Ett kaffe med endast Colombianska arabicabönor.

För att ta steget ytterligare tänkte jag investera i en kaffekvarn för att mala mitt eget kaffe. Mest för att det går åt ganska lite åt gången och jag dricker inte så ofta. Men när jag väl dricker kaffe så ska det vara gott!

Jag skulle uppskatta lite tips om var jag kan hitta arabicabönor på lösvikt och om det är någon särskilt process när man maler, som man bör ta hänsyn till!

Jag använder uteslutande en manuell kaffepress.

Tack på förhand!

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/12/21 :  16:56:17  Show Profile Send Munge a Private Message
En espressomaskin sen också så kan det bli riktigt gott!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/21 :  17:08:37  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Mjo, det är ju espresso det. Nu är jag mer för vanligt prezzokaffe!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/21 :  17:37:58  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Kan detta vara något? http://www.monteriva.se/Product.aspx?ppc=1&pc=1&pos=22&pid=1055
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/21 :  22:03:03  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Precis som du kör jag kaffekvarn och press. För att ha någorlunda färska bönor köper jag vakuumförpackningar om 250 gram. Har provat Illy plåtburk för 60 kronor med gott resultat, men ärligt talat duger Lavazza Oro för 32 kronor bra och har dessutom en miljövänligare förpackning. 100% Arabica ska det i alla fall vara. Håll dig borta från Zoegas bönor som den överrostade Mollbergs blandning.

Espresso är överkurs och lite väl kapitalintensivt för mig.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/21 :  22:20:46  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Guldfisk, intressant! Vad gäller mollbergs blandning så har jag provat det färdigmalda som finns i butik, och det är inget för mig.
Hellre arabica mellanrost än blandat med robusto mörkrost.

Var hittar jag Lavazza Oro?

Förresten blev jag just informerad om att det heter Bistrobryggare eller pressobryggare, inte kaffepress som jag alltid trott
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/12/22 :  08:33:07  Show Profile Send Saro a Private Message
arvid är bra kaffe :)
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/22 :  09:17:46  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
quote:
Var hittar jag Lavazza Oro?

I min kökshylla...

Den finns i välsorterade livsmedelsbutiker. Problemet är just att hitta bönor som är 100 % Arabica. Många vanliga butiker för bara espressoblandningar med lite Robusta i och de bättre bönorna i specialbutiker är ofta i halvkiloförpackningar som tar för lång tid att göra slut på eller så kostar 250-gramsförpackningarna 60-70 kr. Nu bor jag i Stockholm, så jag hittar ändå vad jag vill ha.

Jag funderar annars på att prova pappersfilter istället för press för att få mindre sump och olja. Dessutom tappar kaffet väldigt mycket temperatur i pressen om jag inte förvärmer med hett vatten.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/22 :  21:44:42  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Men Arvid Nordquist säljer väl inte hela bönor?

Vad säger guldfisken om det jag länkade till?

Som boende i Piteå, liten stad långt från det affärstäta södra Sverige ställer det naturligtvis till problem. Men vad jag inte kan förstå, är varför det ska vara så svårt att hitta arabica-bönor att köpa online.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/22 :  22:59:01  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Säkert gott, men 1 kg är så mycket. De kommer kanske att hinna bli halvdåliga innan du hunnit igenom påsen.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/12/23 :  11:58:48  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Kahls kaffe har en böna som heter Mocca Sanani, den går att få både som hel bön och mald. Denna böna passar mycket bra till presskaffe.

I Malmö finns det ett stort sortiment av lösvikts bönor, och det går även att få det malt. Här är det inga problem att hitta Arabica blandningar.

Om det är hela bönor så håller de ett tag, det är först när det blir malt som förvandlingen till det sämre sker.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/23 :  12:08:00  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Tack för tipsen!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/23 :  17:25:38  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Personligen föredrar jag att köpa även bönor i små vakuum-/gasförpackningar. Tycker man lösvikt är ok kan man naturligtvis även köpa stora vakuumförpackningar.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/23 :  19:58:15  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag tog en chansing och köpte 250g av Coops egna bönkaffe. 100& Arabica av graden excelso. Nu vet jag inte vilken kvalitet det håller, men gott luktar det! Återkommer med ett litet omdöme!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/28 :  13:52:14  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Det är helt fantastiskt. Köpte mig en kaffekvarn med ställbar malningsgrad och doseringstimer. Coops egna arabicabönor åkte ner och maldes ganska grovt. Vips ner i bistrobryggaren, i med sjudande vatten, rör om, vänta 3 min och pressa ner.

Jag har hittills aldrig druckit ett sådant gott kaffe!

*lyrisk*
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/28 :  14:04:43  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Precis. Jag köpte en "Exido 245-024 Kvarn" på Siba. Den kostade 279 kr kontant.

http://www.siba.se/product/product.aspx?Identifier=SE82913

http://www.siba.se/images/articles/6/SE82913.jpg

Finns även under namnet "Saeco Conica" hos Kaffegrossisten för 795 kr...

---

Det kan tilläggas att jag blindtestat mot snabbkaffe och det nymalda kaffet vann. Testet var dock enkelblint och inte nivåmatchat. När vi provade Illy sa min sambo "det här smakar ju inte som kaffe", vilket ska tolkas positivt.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/28 :  19:24:56  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Denna blidde det för mig. 299:- på Elkedjan

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/28 :  21:19:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Guldfisk,, Har samma kvar här hemma,, Den fika OK av Tobbe_L som testade den hos mig.
Fungerar bra för mina krav...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/28 :  23:25:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Använder denna efter att ha betat av div. andra tingestar. Enkel, servicevänlig, inte så SÖLIG som så många andra, man kan mala mycket och den maler därtill bra. En av de bättre jag testat som man kan både ha råd med och marklyfta utan att få svettpärlor i pannan.

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/29 :  09:58:49  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Kolla in trådämnet. Att köpa kaffekvarn för 3000 kr till vanligt bryggkaffe är bortslösade pengar, anser jag. Här finns inga krav på kontrollerad storlek och form på kaffekornen som vid espressobryggning.

Min kvarn klarar att mala cirka åtta koppar åt gången, vilket är precis vad min stora kaffepress rymmer. För det mesta blir det bara en kopp i lilla pressen.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/30 :  08:36:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Förstår hur du menar. Men håller inte riktigt med om du menar att malgraden inte spelar roll vid bryggning.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/30 :  10:54:30  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Iofs har jag läst något om att knivkvarnar pressade ut olja ur kornen eller något. Min har inte koniskt malverk, men ändock ett malverk och det går att reglera kornstorlek hyggligt. Alla korn blir dock inte lika stora, utan lite pulver blir det alltid.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000