Author |
Topic |
|
zikkan
Member
123 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 09:18:13
|
Hej! Jag såg någon gång någonstans, en bild på ett RIAA-steg, vars spänningsmatning (dvs från extern trafo) hade en kontakt som var en BNC-variant. Jag drog då slutsatsen at kabeln var en koax, RG-58??
Är det någon som har erfarenhet/kunskap om lämpligheten/funktionaliteten i detta arrangemang?? Lämpligt att plocka ut växel- eller likspänning från den externa spänningsmatningen??
Mvh zikkan |
Sammelsurium-anläggning: ======================== Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 10:39:10
|
Det kan mycket väl ha varit en BNC fast mest troligen twinaxvarianten som har två mittstift, vilket gör att du har två skärmade och balanserade ledare, fast värst mycket ström kan man ju inte dra genom den stackars kabeln. Om det hade varit en vanlig BNC-kontakt så hade det funkat bra med likspänning men definitivt inte lika bra med växelspänning
edit: bild på twinaxkontakt.
|
Livet är för kort för mono |
Edited by - mr. Triatic on 2006/12/21 10:40:42 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 15:30:11
|
Det kan också ha varit en triax, till skillnad från twinax så är det en koaxial kabel men den är väl skärmad och används rätt ofta på väldigt känsliga dc-källor/förförstärkare. Ser nästan exakt ut som en vanlig BNC-kontakt.
Vanlig BNC är som sagt överhuvudtaget inte lämplig, även om det fungerar för dc är vanlig skärmad tvinnad kabel ändå betydligt bättre om man vill skärma bort störningar; koaxial kabel är främst till för höga frekvenser och ska normalt inte användas för likström.
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 21:18:22
|
Triaxialkablar används ofta vid OB filmning mm. Då får du signal och strömförsörjning i en och samma kabel = Smidigt Så nog skall triaxialkablar fungera för lågspänning
Den jag har använt klarar 50 V AC. http://www.cdt.se/pdf/broadcast/2774-1.pdf
Jag har dock för mig att kontaktdonen är.... inte billiga
M
se mer här, http://www.epanorama.net/documents/video/triax.html |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
zikkan
Member
123 Posts |
Posted - 2006/12/22 : 09:35:43
|
Tjaha, koaxkontakter av olika sort borde ju vara bra kontaktdon om inte annnat. Jag antog bara att riaa't matdes via koax. På bilden såg kabeln ut ungefär som en RG-XX .... Men man kan kanske anpassa kabel-valet efter applikationen, det finns u lite kabel att välja mellan ..... |
Sammelsurium-anläggning: ======================== Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
|
|
|
zahnn
Member
170 Posts |
Posted - 2006/12/25 : 22:47:57
|
Nä, triaxkablarna som används vid filmning är inte att leka med. De är ju inte så billiga, och deffinitivt inte roliga att löda...
Dock är de väldigt praktiska, man skickar: Matning till kameran Bild från kameran Bild tillbaka till toppsökaren Dubbelriktad kommunikation (tal) mellan kameraman/OB-buss och Styrsignaler till kameran
Borde som sagt klara av lite enkel DC, men det finns säkert bättre kablar för de korta sträckorna det troligtvis handlar om... |
[z]
I like boolean logic NOT |
|
|
|
Topic |
|