HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Jaha då har man börjat i norge då
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/12/21 :  03:02:16  Show Profile Send Saro a Private Message
Jobbar i norge nu som svetsare på ett varv.

Fråga kolon: (<--kolon) Slutar det aldrig att regna i norge? :P

Jag trivs som fan och jag tjänar skapligt.
Jag undrar om det finns fler svetsare i norge här?

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/12/21 :  07:45:08  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Jag undrar om det finns fler svetsare i norge här?


Förmodligen inte

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/12/21 :  17:34:09  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, jobbar du i Norge säger du? Du kör inte stoooor bil och reser tillbaka till Sverige rätt så ofta? Norges beganatmarknad är klart intressantare än i Sverige. Högtalare...dräggel.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/21 :  17:51:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Finns lite intressanta saker i Bergen som jag e sugen på

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/12/21 :  19:25:22  Show Profile Send Kmj a Private Message
Gratulerar Samuel, var det inte du som hade en tråd ang svetsjobb för ett antal månader eller ett år sedan?

Vad ledde dig till Norge och vilket medie (ams, monste osv.) använde du? Jag funderar själv på att söka mig dit då det ska vara ganska stor brist på Kemiingenjörer i vårt kära grannland.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/12/21 :  21:44:24  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Ja inte var det ams i alla fall Samuel kan nog fylla i resten

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/12/22 :  07:38:15  Show Profile Send Saro a Private Message
enda fylla jag kan nu är den som är öl i :S
*gäspar*
nä jag sprang över en finne som var inhyrd på den där synetfirman jag jobba på i sthlm."Jag se att du kan på svetsa,vill du på följa på med på mig till norge påvarv" (allt detta med finsk brytning) Visst sa jag, när åker vi. "På lördag morgon"
ok tänkte jag. bära elle brista. villt okänt människa och påväg till norge, i hans bil, till ett ställe jag inte kunde något om. Målöy.
I Målöy är jag lycklig :P helt klart jämförbart med det jobb jag hade förut i norrland. Allt är stort och av stål :P

Att jobba på båtvarv har nästan samma manlighetsfaktor som att bygga stålbroar. Även om det är stålbrorar jag brinner för så är det tillfredställande att stå under ett fartyg i en torrdocka med. :P
känns lite som sex nästan :P

nog med fyllesvammel nu
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/12/22 :  07:38:59  Show Profile Send Saro a Private Message
quote:
Finns lite intressanta saker i Bergen som jag e sugen på


snuskgubbe :P
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/22 :  11:11:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/12/23 :  11:59:02  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag vet varför du följde med så lätt

Närmre ursprunget till Electrocompaniet Back to the roots.....

Artphotography
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/12/24 :  09:13:59  Show Profile Send U1 a Private Message
Tänkte bara påpeka att du som svensk i Norge har rätt till 15% skatteavdrag de första 4 åren (minns inte om det var 15% men där någon stans) Gå till skattekontoret och be om formuläret för att ansöka om det. Blir en del pengar i fickan.

/J
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2006/12/24 :  21:39:39  Show Profile Send educk a Private Message
Låter intressant det där med 15% avdrag. är de det norska skatte kontoret man ska vända sig till. har tittat runt lite på båda och har ej hittat något. jag är intresserad för jag har fått jobb i norge i tönsberg. ser verkligen fram emot detta.

dock är man inte svetsare, är en konstruktörs ingenjör eller vad man ska säga

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista

Edited by - educk on 2007/01/06 13:24:54
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/12/25 :  00:44:20  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Är igentligen mest road av den otroligt coola finnen . Det hör till
saken att han är 65 bast och behöver lite extra stålar till den
nya motorcykeln

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/12/27 :  08:37:16  Show Profile Send ninja a Private Message
Kan någon bekräfta det med 15% avdrag


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/27 :  12:22:06  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Kanske där finns en förening som vet, när jag pendlade till Danmark för att jobba, hadde vi en pendler-förening, dom viste altid vad som var gäldande reglar. Kanske flere på varvet är från Sverige och kan prata om för dig hur det är.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/12/27 12:22:48
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2007/01/02 :  18:50:03  Show Profile Send Saro a Private Message
Alla som faktiskt varit i norge och jobbat kan höra av sig till mig om tips och råd. Vad jag vet så är Amund (heter han så här?) norsk, eller jobbar i norge om han av en händelse skulle vara och läsa kan han väl höra av sig.

Dahlberg: Finnen är ju bara för härlig. En man som varit med om mer än vad man vill berätta om på ett forum iaf. Och han avslutar varje tragisk berättelse med: Happ, så var det med den saken, inget mer med det :P

Jag prata lite hastigt om det därmed avdragen med en kolega från umeå. Det ska visst vara 15% på 6månader de första 4åren, om han hade förstått det rätt.

Gott nytt
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/02 :  21:24:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hur är vädret? Jag pratade med min pappa i helgen (han bor på Stord utanför Bergen) och där har de just satt ytt regnrekord: Regn 64 dagar i rad (det tidigare rekordet var 59 dagar).

Vad gäller avdrag så borde det inte vara några problem att få tag på information, det lär krylla av svenskar på ett varv och på det lokala skattekontoret borde vara rätt vana vid sådana frågor (jobbar du åt ett norskt företag så behöver du ju i vilket fall ett personummer så kontakta dem måste du i vilket fall).
Jag hade inga som helst problem att få hjälp den sommar jag jobbade på varv i Norge, det enda problemet var att hitta en bank som ville låta mig öppna ett konto där lönen kunde sättas in.
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2007/01/02 :  21:43:35  Show Profile Send denada a Private Message
En sann norge historia...

De funderadepå att göra hål i bergen så att det skulle blåsa fuktig luft till de dumma svenskarna... Det var en utredning om det hela när Pappa jobbade i Norge...
Jag tycker det är HEL KUL

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2007/01/02 :  21:51:36  Show Profile Send Saro a Private Message
Det var inga problem att hitta en bank där lönen skulle sättas in, det gjorde varvet. Det där med svenskar på varvet är det lite snålt om. Det är jag och en till. Resten är Norskar, Finnar och Polacker.

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2007/01/03 :  10:31:01  Show Profile Send Saro a Private Message
jahapp.. i morgon är det på riktigt igen.. :P
*nyktratill*
Go to Top of Page

LEXrasta
Starting Member

40 Posts

Posted - 2007/01/03 :  11:14:05  Show Profile Send LEXrasta a Private Message
Innan var det 15%avdrag dom första 5 åren,Men nu så är det bara 10% dom första 2 åren som gäller.Avdraget skriver du in i den norska deklerasionen men dom hjälper till med sådant på skatte kontoret i Norge...
/LEXrasta

Marantz 2226B(preamp)/Marantz 170Dc/Cambridge Azur 640c v.2/Carlsson OA-60
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/03 :  12:14:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Lustigt att det är så få svenskar där du är. När jag jobbade på Stord var säkerligen 20% av de inhyrda jobbarna svenskar. Resten var danskar, finnar samt ett gäng svetsare från Bangladesh.
Och sedan var det någon enstaka norrman med också.
Fast det var iofs ett relativt stort projekt där huvudelen av de som jobbade var inhyrda tillfälligt.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2007/01/03 :  16:37:52  Show Profile Send Saro a Private Message
Inte alls lustigt. Stålfirman jag jobbar åt är Finsk, ägs av varvet som är norskt. Finnar brukar hyra finnar
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2007/01/15 :  23:03:57  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Se det positiva, du kommer att lära dig att svära på Finska

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2007/01/16 :  00:59:37  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Noen som er sivilingeniør/ingeniør/ Master of Science innen brannteknikk, prosess eller gassteknologi her?
Jeg er Nordmann og vi ønsker å komme i kontakt med noen slike personer. Holde sted er Haugesund, sør for Stort som det ble nevnt her.
www.qpc.no en av de ansatte er meg :-)
Jeg aner ikke hvordan lønna er i Sverige, men det er ikke så værst her i Norge egentlig. Men det regner mye. Nå er det storm og regn.
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/06 :  17:41:31  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Sitter før nærvarande på FMC i Kongsberg som projektingenjør. Skulle nog kunna hjælpa till med frakt (iaf till Gøteborg) om det skulle behøvas...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000