Author |
Topic  |
The Leafs
Member

387 Posts |
Posted - 2006/12/20 : 10:54:28
|
Så beslutade jag mig för att slå till på ett par av den "nya" uppgraderade Quad 12L. Jag har aldrig lyssnat på dessa mk II p.g.a att de ej finns i butik ännu här i Umeå. (RC Ljud & Bild har tyvärr bara den gamla modellen hemma för demo ännu så länge)
Jag har dock lyssnat en hel del på den "ursprungliga" 12 L och med tanke på hur otroligt bra dessa låter (i mina öron) så har man ju vissa förhoppningar...
Frågan är vad som egentligen skiljer den nya modellen från den gamla? Jag har ryktesvägen hört att det handlar om en helt ny högtalare med nya element, delningsfilter och anslutningar.
Någon som vet säkert? |
|
Greensleeves
Member

172 Posts |
Posted - 2006/12/20 : 11:33:01
|
Jag vet inte mer än någon annan om skillnaderna mellan L-serien jämfört med L2-serien, men på Quads hemsida - www.quad-hifi.co.uk/ - skrivs följande:
The L2 series was launched in September 2006. A follow-up to the original L-series it has been updated and improved in every respect whilst maintaining the same clear identity and level of refinement. Aluminium voice coils, a new profiled tweeter pod, improved chassis design for lower mid-range distortion and improved terminals, spikes and plinths. Set to become every bit as influential as its predecessor, the L2 series is once again redefining expectations in its class.
Ytterligare teknisk fördjupning hittas här i L2 series technical paper: www.quad-hifi.co.uk/downloads/L2%20Series%20Moving.pdf |
Mvh Greensleeves |
Edited by - Greensleeves on 2006/12/20 15:50:11 |
 |
|
JonasY
Member

1019 Posts |
Posted - 2006/12/20 : 11:43:35
|
Åh tusan, 12l som lät så bra. Skall bli kul att testa den nya modellen! |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
 |
|
The Leafs
Member

387 Posts |
Posted - 2006/12/20 : 15:59:36
|
Jo det är intressant läsning om Quad:arna. Att döma av L2:ornas "technical paper" så handlar det till stor del om en helt ny högtalare. Det mesta är uppgraderat. Hmmm undrar om jag gjorde bort mig som beställde ett par L2:or bara utifrån mina lyssningar på ursprungsmodellen...
Allvarligt talat, med utgångspunkt för 12L:s välljud så utgår man ju från att L2:orna låter ännu bättre och det är en pina att tvingas vänta några dagar till på L2:orna. VILL HA!!!! Nåväl den som väntar på något gott...
Lovar att åetrkomma med lyssningsintryck snarast, samt lite progressrapporter allt eftersom de spelas in. (Alltid finns det någon intresserad Quad-frälst. ) |
 |
|
Greensleeves
Member

172 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 10:36:16
|
... Lovar att åetrkomma med lyssningsintryck snarast, samt lite progressrapporter allt eftersom de spelas in. (Alltid finns det någon intresserad Quad-frälst. )
Det blir intressant att läsa om dina intryck. När det gäller märkets Quads anhängare, torde de vara fler en än en. Själv äger jag inga Quad-prylar än, men funderar på att småningom köpa försteg och mono-slutsteg från 99-serien. |
Mvh Greensleeves |
 |
|
MullBenkt
Member

1276 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 11:18:58
|
Som nöjd ägare av 11L är jag nyfiken! |
 |
|
Audio Concept
Member

981 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 11:26:25
|
För de som bor i Stockholm är det bara att komma in och lyssna. Nya 11L och 12L finns uppställda....
mvh, Audio Concept |
mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev |
 |
|
sound4pleasure
Member

180 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 11:47:33
|
.... och för oss som inte bor i Stockholm, utan på sveriges framsida.... 
Var i Göteborgs trakten kan kan man få provlyssna? Kommer det även en uppdaterad sub.?
|
- Just Another Foolish Stringbender - |
 |
|
Greensleeves
Member

172 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 14:52:32
|
Det lär finnas ung. åtta handlare i Sverige som tar in Quad. Exakt vilka dessa är, är dock okänt för mig. |
Mvh Greensleeves |
 |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 14:59:55
|
Förutom tidigare nämnda
- Audio Concept i Stockholm
brukar
- Görans HiFi i Växjö
ha Quad i butiken.
Så var det bara cirka sex handlare kvar att identifiera...
/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2006/12/21 15:09:07 |
 |
|
Greensleeves
Member

172 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 15:33:32
|
Även RC Ljud & Bild i Umeå säljer Quad. |
Mvh Greensleeves |
 |
|
Ranefjord
Member

422 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 16:42:58
|
Dirty Music - Kristianstad/Skåne.
|
Snoogens |
 |
|
Greensleeves
Member

172 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 16:56:19
|
Jag hittade ingen webbsida för butiken Dirty Music, däremot ett inlägg om butiken, framförallt butiksägaren, och värdet av en tillbakalutad, smådekadent gymnasial tillvaro där kafébesök har en central funktion. Inlägget, kanske roande för en del, kallas Reflektion över en avlägsen tid, och finns här: http://danhielm.blogspot.com/2006/03/reflektion-ver-en-avlgsen-tid.html |
Mvh Greensleeves |
Edited by - Greensleeves on 2006/12/21 17:06:43 |
 |
|
Ranefjord
Member

422 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 18:15:39
|
*No comment* |
Snoogens |
Edited by - Ranefjord on 2006/12/21 18:52:39 |
 |
|
Kevin Mitnick
Member

570 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 18:20:41
|
Varken Görans HiFi i Växjö eller RC Ljud & Bild i Umeå vill tydligen skylta med att de säljer Quad. Det finns ingen info om Quad på deras hemsidor...
|
 |
|
The Leafs
Member

387 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 21:05:09
|
Jodå RC i Umeå säljer Quad, ingen hemlighet. Både högtalare men även elektronik. Men de hade ännu inga L2:or hemma dock.
Det är dock en smula förbluffande att scanna igenom begagnatmarknaden utan att finna knappt ett enda par 12 L till salu. Måste vara populära ute i stugorna |
 |
|
guldfisk
Semesterfirare

899 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 21:53:39
|
Lågt pris, bra ljud och förträfflig finish. Inte så konstigt. 12L verkar helt klart som en kap den som vill ha en överkomlig anläggning för måttliga ljudnivåer. |
...perspektiv... . |
 |
|
Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts |
|
Greensleeves
Member

172 Posts |
Posted - 2006/12/21 : 22:32:53
|
På webbsidan för RC i Umeå finns en rätt strukturerad redovisning av deras Quad-sortiment, fast inte högtalarna. Jag har dock sett såväl burkar från L-serien som elektrostater hos RC genom årens lopp, varför jag hoppas att butiken även tar hem L2-serien. Här finns en uppställning av några av de slutsteg som de säljer, bl.a. Quad: http://www.rcljudbild.se/kund/produkter.asp?subID=94
När det gäller butiker som säljer Quad, torde vi nu vara uppe i följande: - Lasses HiFi i Falun - RC Ljud & Bild i Umeå - Görans HiFi i Växjö - Dirty Music i Kristianstad - Audio Concept i Stockholm
Undrar just om det finns några fler..? |
Mvh Greensleeves |
 |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts |
Posted - 2006/12/22 : 09:46:50
|
Även Görans HiFi har en Quad-länk på sin produkter-sida http://www.goranshifi.org/, så de försöker inte heller hemlighålla att de säljer Quad. Men Q har av någon anledning hamnat efter V i listan...
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
 |
|
The Leafs
Member

387 Posts |
Posted - 2006/12/27 : 11:14:03
|
Två dagar före julafton. Mina Quad 12 L2 i finishen "Bird´s Eye Maple" dök upp och med spänd förväntan fick de sin plats på stativen och snabbt matades en av favoritskivorna in i cd-spelaren. Här skulle lyssnas. Eftersom julen skulle firades på annan ort kunde jag inte riktigt låta bli att lyssna innan vi åkte bort. "Inspelning" hör jag någon hojta. Kunde som sagt inte vänta dessutom finner jag det intressant att följa högtalarens framsteg allt eftersom den spelas in. Så här följer en liten rapport från de första timmarnas spelande på dessa spännande högtalare.
Förutsättningar:
Rum: C:a 20 kvm betongbunker. Ordinärt vardagsrum i en ordinär 70-tals lägenhet. I skrivande stund utan akustiska förbättringar, men inom kort kommer ”basdämprör” att ta plats för att attackera mina problemfrekvenser i basen, 46 Hz samt 90-100 Hz
CD-spelare: Rega Planet Förstärkare: NAD C352 Kabel: Supra EFF-IX samt Supra Ply 3.4 Musik: Pink Floyd: The Division Bell
För att börja nedifrån så fann jag omgående att basen framstod som något bumlig. Dessa högtalare spelar rätt så djupt för att vara stativare, och större delen av problemen beror helt säkert på mitt rum (se ovan) Jag placerade högtalarna så långt från bakvägg som möjligt (ur möbleringssynpunkt) cirka 60 cm från bakvägg. Trots problemen med mitt rum så presterades en hyfsad snärt i basen, och det var på intet sätt någon extrem ”loudnessbas”. Det är dock svårt att jämföra basegenskaperna mot föregångaren 12 L beroende på rummet, så de får jag lämna dit hän fram till dess att akustiska förbättringar har gjorts. (Jag har inte lyssnat på föregångarna i samma rum som jag nu har)
Dock tyckte jag att basen var den minst starka punkten hos föregångarna. Men ptja, vi får se som sagt. En sak är dock fullständigt säker: dessa högtalare behöver mycket luft omkring sig för att prestera optimalt. Man kan definitivt inte gömma undan dem alltför nära bakvägg.
Mellanregistret...Ja jösses. Hakan föll ned på golvet. Här lyssnar man på en helt oinspelad högtalare direkt från fabrik. Med tanke på detta hade jag sänkt mina förväntningar något. Det är en stor ljudbild som målas upp. Musiken ”släpper” väldigt fint från högtalarna. Detta tyckte jag omedelbart var en skillnad från föregångarna 12 L som inte riktigt hade samma ”släpp” enligt mig. Skillnaden är inte stor, men märkbar. Man kan direkt konstatera att detaljåtergivningen är mycket bra, upptäckte faktiskt nya detaljer på vissa spår som jag aldrig har hört tidigare. Röståtergivningen är mycket bra. David Gilmour´s röst framställs med mycket bra närvaro. Akustiska gitarrer är en fröjd. Är MYCKET nöjd med mellanregistret och det lär inte bli sämre med X antal timmars inspelning.
Diskanten överträffade också mina förväntningar. Jag tycker att L2:orna har lite mer ”energi” i diskanten än föregångaren. Dock slår den aldrig över och blir vass. Den skiva som spelades har vissa partier som jag kan tänka mig är lite jobbiga med fel högtalare och elektronik. Inga problem med L2:orna dock som visade upp en mkt fin luftighet och exempelvis anslag på cymbaler och Hi-Hat får en naturlig klang.
I diskanten ligger nog den största potentiella ”fällan” med dessa högtalare. Jag tror inte att de ska kombineras med allt för ”ljus” elektronik, ty elaka / dåliga inspelningar kan nog resultera i en jobbig diskant. Min elektronik förefaller passa utmärkt för dessa högtalare. Jag tror inte heller att man ”kommer undan” med en alltför klen förstärkare. Dessa högtalare är relativt tungdrivna på papperet och jag får intrycket av att de behöver en strömstark förstärkare (typ min NAD) för att spela ut riktigt. Jag har bl.a. lyssnat på föregångarna med några olika klenare förstärkare och skillnaden är uppenbar. Mindre och plattare ljudbild och sämre ”släpp” var det mest uppenbara.
Sammanfattningsvis så kan jag väl konstatera att jag är mer än nöjd med dessa Quad:ar efter den inledande lyssningen. Blir spännande att följa deras progress under inspelningstiden.
Jag har även jämfört med Dynaudio 42:or innan jag slutligen slog till på Quad:arna och hittills har jag inte ångrat mig en enda sekund. I mina öron är det klasskillnad mellan dem. För pengarna (5.700 kr) måste Quad:arna vara VÄLDIGT svårslagna. (Har iofs inte lyssnat på Ino.)
Slutligen....Finishen. Quad:arna har en helt sanslös finish som inte går att överträffa i denna prisklass.
|
"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves |
 |
|
guldfisk
Semesterfirare

899 Posts |
Posted - 2006/12/27 : 13:25:07
|
Trevligt med personliga intryck.
quote: En sak är dock fullständigt säker: dessa högtalare behöver mycket luft omkring sig för att prestera optimalt. Man kan definitivt inte gömma undan dem alltför nära bakvägg.
Säkert? Definitivt? Du konstaterade ju just att ditt rum hade problem med resonanser. Vilket avstånd som krävs till väggen beror på det enskilda rummets mått och väggmaterial. Detta stycke kunde du ha hoppat över. |
...perspektiv... . |
 |
|
The Leafs
Member

387 Posts |
Posted - 2006/12/27 : 14:46:30
|
Jag har bara lyssnat till ytterst få högtalare som låter riktigt bra nära väggen, oavsett om det är en betongvägg eller en vägg av annat material. Denna högtalare har portarna bakåt. Det skulle vara väldigt spännande att läsa en redogörelse för hur en sådan högtalare kan låta lika bra 10 cm från väggen som 100 cm från väggen, oavsett rummets mått och väggmaterial. 
Dessutom är det väl knappast bara basområdet som påverkas av avståndet till väggen? Jag anser att man i de flesta fall får ett tydligare mellanregister och diskant längre ut från väggen. Obs att jag endast har mina öron att lita på i detta fall, och inte några mätdata eller akustiska högskolepoäng.  |
"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves |
 |
|
guldfisk
Semesterfirare

899 Posts |
Posted - 2006/12/27 : 15:28:00
|
Ur bassynpunkt kommer avståndet från vägg att avgöra för vilka frekvenser högtalare och väggreflex (inkl stående vågor) är i och ur fas.
Mellanregistret påverkas negativt av väggreflexen, men dessa frekvenser kan ju enkelt dämpas bort. Eftersom detta problem gäller i princip alla vanliga högtalare blir det lätt onödigt eller förvirrande att påpeka problemet i det enskilda fallet.
Tänk på att basljudet inte bara kommer ur basporten och framför allt att högtalaren är rundstrålande (vågorna smiter runt högtalaren) vid dessa frekvenser. |
...perspektiv... . |
 |
|
niklas
Member

393 Posts |
Posted - 2006/12/27 : 15:32:45
|
quote: Denna högtalare har portarna bakåt. Det skulle vara väldigt spännande att läsa en redogörelse för hur en sådan högtalare kan låta lika bra 10 cm från väggen som 100 cm från väggen, oavsett rummets mått och väggmaterial.
Porten är troligtvis avstämd till 40-50 Hz-nånting. Under 100Hz är det väldigt svårt (omöjligt?) att bestämma riktningen var ljudet kommer ifrån. Därför kan man placera porten på baksidan eller framsidan. Man kan också ha ett baselement på baksidan, eller på sidan om man vill. Det har alltså ingen praktisk betydelse vid dessa frekvenser, förutsatt att man inte placerar högtalaren så nära väggen att man blockerar portens luftflöde.
quote: Dessutom är det väl knappast bara basområdet som påverkas av avståndet till väggen? Jag anser att man i de flesta fall får ett tydligare mellanregister och diskant längre ut från väggen.
Ja, andra register påverkas definitivt av detta! Det beror på reflexerna från bakväggen och när i tid de anländer till örat jämfört med direktljudet samt huruvida de är i fas eller inte. De flesta högtalare låter bäst om man dämpar förstareflexerna (bak- o sidovägg) eller ser till att de anländer tillräckligt sent i tiden jämfört med direktljudet (diffusering). |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
 |
|
niklas
Member

393 Posts |
Posted - 2006/12/27 : 15:34:26
|
guldfisk Du hann före... |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
 |
|