HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 rep. av rörförförstärkare-spänningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/17 :  20:05:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har en trasig förförstärkare som jag försöker laga, en Xindak 3200.
Säkringarna går så fort jag slår på den vare sig rören i förstärkardelen sitter i eller inte. Min gissning är att det är nätdelen som krånglar.

Jag skulle gärna vilja ha ett hum om vad jag letar efter innan jag börjare montera isär något, men nätdelen är inte helt lätt att förstå sig på.

Stor bild som visar insidan

Det finns två trafos.

Ringkärnan ger 250V, 15V, 13.5 och 6.3V ut; den andra trafon är inte märkt vad jag kan se (jag ska dock be en kollega översätta texten åt mig).

Sedan finns det 5(!) likriktade spänningar.

• En 7812V och en 7805V utan kylare. Gissningvis till reläer,fjärr och den motordrivna potentiometern.

• Två 7812 monterade på kylare. Kan detta vara glöden (seriekopplad) till rören i förstärkardelen (som består av två ECC83 och två 12AT7)?

• Ett likriktarrör, 6Z4 som verkar ingå i en separat krets. Är 6.3V lindningen på ringkärnan kanske glödspänning till denna?

Gissningar och tips mottages gärna

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/12/17 :  21:15:38  Show Profile Send Lech a Private Message
Garantin är mitt tips. ??
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/17 :  21:51:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Finns tyvärr ingen. Jag har haft förstärkaren ganska länge och köpte den begagnad.
Jag är rätt säker på att jag kan fixa den själv då förstärkarens uppbyggnad är relativt enkel och att byta en komponent är lätt (jag har redan lagat den en gång, då var det bara en trasig elektrolytkondensator som ställde till det så det var lätt att hitta).

Problemet är att eftersom säkringen går direkt när jag slår på förstärkaren så kan jag inte mäta på kretsen direkt, så att lista ut vad som är fel är inte helt lätt.
Jag blir dessutom inte riktigt klok på vad alla de olika spänningarna gör, jag har för lite erfarenhet av rörelektronik.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2006/12/17 :  21:55:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Gissningar och tips mottages gärna

Gissar,att,om du vill vara där inne och mäta börja med att se så dom olika spänningarna kommer dit dom ska.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/17 :  22:30:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, men det är lättare sagt än gjort när säkringen går så fort jag slår på förstärkaren.
Det är ju rimligtvis kortslutning någonstans och min gissning är att det är en trasig 7812 eller annan halvledare, men eftersom jag inte begriper mig på nätdelen så vet jag inte ens om min gissning är rimlig eller var jag bör börja leta.

Är det ens vanligt att man använder 7812 till glödspänning? Likriktad 12V borde väl fungera som glöd till en dubbeltriod som ECC83 (dvs 6V*2)?

Edited by - f95toli on 2006/12/17 22:33:43
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2006/12/17 :  22:43:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Likriktad 12V borde väl fungera som glöd till en dubbeltriod som ECC83 (dvs 6V*2)?

Ja,det borde det göra.
Såg att det går en vit kabel från nätdelen,går det att "koppla loss"nätdelen från själva förstärkar kortet?Om inte säkringen går då,och alla spänningar finns från nätdelen,då är ju felet i förstärkaren.

Learning by burning..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/17 :  23:14:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, problemet är att det är kablar (två blå, två vita) för spänningsmatningen även går UNDER korten och är lödda direkt på undersidan av korten. Den vita kabeln är bara för volymkontrollen och reläerna.
Jag hoppas kunna gör en "fuling" och löda bort den trasiga komponenten från ovansidan, inte vackert med det sparar en hel del lödjobb (för att lyfta ut korten så måste man även löda bort trådarna till reläerna, volymkontrollen, plocka ut mittbarriären osv).

Men för att kunna göra en "intelligent" felsökning så måste jag bättre förstå hur nätdelen är uppbyggd.

Men, då låter det ju som om 7812orna troligtvis är för glöden så då kan jag ha det som arbetshypotes
Nästa steg blir att koppla bort 15V lindningen och se vad som händer (sitter med plint så den är lätt att plocka bort).
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2006/12/17 :  23:46:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ett likriktarrör, 6Z4 som verkar ingå i en separat krets.

Ok,du kan ju även ta ur 6Z4 och se om säkringen håller..

Learning by burning..
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/18 :  16:41:35  Show Profile Send Lassel a Private Message
Jag är inte duktig på rörelektronik jag heller. Men jag skulle göra så att jag mätte upp alla komponenter man kommer åt, t.ex. 78XX arna och dioderna. Sen ser jag att alla spänningar kommer från transformatorn och sedan in på kortet via en skruvplint? Skulle ju gå att koppla ur alla och sätta i en i gången och luska ut vilken som krånglar.

Lasse
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/18 :  22:14:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, att koppla bort sekundärerna är nästa steg.
Dioder går ju att mäta direkt men en 7812 är inte lika lätt att kontrollera utan spänning.
Det enklaste sättet att kolla om de är hela är nog att helt enkelt koppla i ett labbaggregat med strömbegränsning där 15V lindningen normalt går in och se om jag får 12V ut.

Det slutar nog med att jag plockar med hela förstärkaren till jobbet, där har jag ordentlig mätutrustning vilket gör det hela betydligt enklare, jag är nog lite bortskämd vad gäller mätapparatur.

Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/19 :  17:05:01  Show Profile Send Lassel a Private Message
Nej det är sant men du kan kolla om spännings stabbarna är kortslutna iaf. Då brukar det vara något fel:)

Jag tror att det där "det slutar nog med" låter som en mycket bra ide

Lasse
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2006/12/20 :  00:26:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det enklaste sättet att kolla om de är hela är nog att helt enkelt koppla i ett labbaggregat med strömbegränsning där 15V lindningen normalt går in och se om jag får 12V ut.

Om det går att "skruva loss" alla sekundärer,så gör det och kolla så att trafon lämnar spänning som den ska på alla lindningar först,gör den det så anslut t.e.x glöd lindningen först och kolla den regulatorn,funkar den,ta nästa o.s.v då är det ju ganska lätt att se var felet är,går ju inte att missa...ganska logiskt.

Learning by burning..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000