| Author |
Topic  |
|
|
Dre
Member

98 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 21:03:51
|
Hej
Jo jag undrar. Om man seriekopplar två spolar får man deras gemensamma värde då t ex 5 och 5 lika med 10 mH.
Om det är så hur gör man då med kondensatorer? Får man deras ihop om man paralellkopplar.
Måste man köpa dessa på t ex ljudia eller finns det nån annan som har sånt. Bra kvalitet ett måste.
Tack |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 21:19:27
|
| Du har helt rätt. Fler än Ljudia säljer komponenter; HifiKit, Minic, BRL, GAM, ... |
sound pollution |
 |
|
|
holmgrenstefan
Member

390 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 21:23:24
|
quote: Originally posted by Dre
Hej
Jo jag undrar. Om man seriekopplar två spolar får man deras gemensamma värde då t ex 5 och 5 lika med 10 mH.
Om det är så hur gör man då med kondensatorer? Får man deras ihop om man paralellkopplar.
Måste man köpa dessa på t ex ljudia eller finns det nån annan som har sånt. Bra kvalitet ett måste.
Tack
kondensatorer blir dubbelt så stora om man paralellkoplar dem droslar skulle nog bli hälften om man paralell koplar dem då strömen kommer att halveras..seriellt skulle nog gå män det kommer bli lite tetigt då motståndet kommer att påvärka dem med det dubbla och där med lägre ström och tappa lite av värdett.mer ström högre värkningsgrad på droslar de motsatta på kondensatorer:) så sa jag  |
[size=1]driver R.A.L
|
 |
|
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 10:34:38
|
quote: Originally posted by holmgrenstefan
quote: Originally posted by Dre
Hej
Tack
kondensatorer blir dubbelt så stora om man paralellkoplar dem droslar skulle nog bli hälften om man paralell koplar dem då strömen kommer att halveras..seriellt skulle nog gå män det kommer bli lite tetigt då motståndet kommer att påvärka dem med det dubbla och där med lägre ström och tappa lite av värdett.mer ström högre värkningsgrad på droslar de motsatta på kondensatorer:) så sa jag 
Det här var ju lite oklart. Själv har jag en dyyyyr spole på 1.5mh till mina proac 2.5 kloner. Tänker nu försöka ändra värdet till ca 1.8mh genom att seriekoppla en på 0.3mh Vad säger ni. Är detta OK eller INTE?
En fråga till. Om man har en kond på 8mf och vill ändra den till 7.4 mf, är det då bara att seriekoppla med en på 0.6?
Tack /Per S |
 |
|
|
henlin
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 11:08:02
|
[/quote] En fråga till. Om man har en kond på 8mf och vill ändra den till 7.4 mf, är det då bara att seriekoppla med en på 0.6? [/quote]
Nej, en kondensator på 8 mF måste seriekopplas med en på ~100 mF (98.7) om den totala kapacitansen ska sänkas till 7.4 mF. Om du vill beräkna den totala kapacitansen Ctot hos två seriekopplade kapacitanser C1 och C2 kan du använda uttrycket Ctot = (C1*C2)/(C1+C2). |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 11:49:06
|
Det var gigantiska kondingar ni har. Var får man tag på så stora bipolära kondingar som på 8mF???  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 12:23:27
|
Hej!
Enkelt, man tar 1000st 8-mikroFarad:are o geggar ihop dessa till 1st 8mF( Obs att själva geggandet till viss del är/kan vara komplicerat, ed )
Mvh A*. |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 12:36:27
|
HejA*!
Får man plats med så stora många kondingar i h-lådan då?
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 12:39:51
|
Hej N!
Tänkte inte på det,-men A* har 1st annan idée, om man tar 2st...
Mvh A* |
 |
|
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 13:12:33
|
quote: Originally posted by henlin
En fråga till. Om man har en kond på 8mf och vill ändra den till 7.4 mf, är det då bara att seriekoppla med en på 0.6? [/quote]
Nej, en kondensator på 8 mF måste seriekopplas med en på ~100 mF (98.7) om den totala kapacitansen ska sänkas till 7.4 mF. Om du vill beräkna den totala kapacitansen Ctot hos två seriekopplade kapacitanser C1 och C2 kan du använda uttrycket Ctot = (C1*C2)/(C1+C2). [/quote]
Tack! Ja då blir det till att köpa en ny mindre konsdensator.
Sedan, vad gäller spole på 1.5mh så är det alltså bara att seriekoppla med en på 0.3mh för att få 1.8mh, men finns det några ljudmässiga nackdelar med detta istället för att ha en spole på 1.8mh??????
Per |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 13:17:45
|
| Det behöver inte finns några nackdelar med det. |
 |
|
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 13:48:14
|
quote: Originally posted by Nagref
Det behöver inte finns några nackdelar med det.
Tack. Då köper jag en mindre kompletterende spole istället, det blir billigare än att köpa en ny stor.
mvh Per S |
 |
|
| |
Topic  |
|