Author |
Topic  |
reeltoreel
Member

3454 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 12:00:04
|
Finns det några äldre högtalare som fortfarande "håller måttet" jämfört med dagens högtalare? Carlsson är väl en som fortfarande anses som en sådan av många men finns det några fler godbitar som kan vara värt att leta efter där ute. Söker något till sommarstugan och då får dom gärna se lite risiga ut (ej stöldbegärliga) bara dom låter hyffsat. Därav min undran.
/reel
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 12:05:58
|
JPW har byggt ett antal modeller genom åren som ser (väldigt) oansenliga ut men som ändå spelar helt ok. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 12:25:45
|
Magnepan, Quad tex  |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2006/12/15 12:41:25 |
 |
|
reeltoreel
Member

3454 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 12:35:31
|
" Magnepan, Quad tex"
Är inte dom rätt dyra? Tänkte ha något i sommarstugan.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 12:41:13
|
oups , det missade jag   |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 12:47:25
|
JPW P1 Opus3 Credo o chrous mf.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
|
reeltoreel
Member

3454 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 12:57:43
|
Hur är det med högtalare, kan dom stå kvar i stugan under vintern? Med tanke på kyla å fukt. Misstänker att betoghögtalare är inget man drar fram och tebax vår å höst. Dom väger väl sina kilon misstänker jag. Intressanta dock. |
 |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 13:21:45
|
Vi har ett par Carlsson OA5:or i sommastugan. De är ett loppisfynd för 300-400 (kommer inte ihåg exakt)
De fungerar alldeles utmärkt till sitt ändamål - att lyssna på radio, TV och en del musik när man är på plats. Emellertid är det knappast några huvudsysselsättningar när man är på landet. Mellanregistret är underbart men diskant och bas känns lite omoderna. Det finns m a o en hel del att önska därvidlag. Men med tanke på vad vi givit för högtalarna är de ändå helt OK.
Vi har ännu inte haft högtalarna i stugan över vintern. Är emellertid inte orolig eftersom alla andra grejor av liknande karaktär har klarat vintrarna bra i vårt hus, där vi håller en tempratur på 7-10 grader hela vintern. Huset är en mycket välisolerad sommastuga från det sena 70-talet.
Hoppas att svaret kan var till någon vägledning.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
 |
|
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 13:24:11
|
Har ett par gamla Audio Pro 2.25 från sent 80-tal som låter riktigt trevligt. Inte så jättefast i basen men annars helt klart bra. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 13:35:24
|
Har ett par Audio Pro A2.6
Liten tvåvägare, köpt för 200 kr/par beggade. Låter "helt OK" bara man inte drar på allför högt. Inte högupplösta (fattas bara ) men är iaf utan alltför skrikig diskant på de flesta plattor. |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2006/12/15 13:35:53 |
 |
|
reeltoreel
Member

3454 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 13:39:42
|
Det finns alltså lyssningbara högtalare för några hundralappar? Det låter som en dröm i mina öron. Då gör det ju inte så mycket om dom skulle gå åt fanders i kylan/fukten, eller rent av bli borta. Jag noterar :-) |
 |
|
krellmaster
Member

886 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 13:56:14
|
Dali 18 mk II är en högtalare från sådär 1989/90 å dom håller måttet fortfarande tycker jag. Stora, tunga, välbyggda å välljudande. |
nyfiken skeptiker |
 |
|
reeltoreel
Member

3454 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 14:25:44
|
Vill ni får ni gärna göra som Tobbe och tipsa om ni råkar springa på något ni anser skulle passa. Ska dammsuga nätet under helgen. Fortsätt gärna komma med mer förslag ni som vet vad man ska leta efter. Jag noterar som sagt allt ni lägger in här. |
 |
|
reeltoreel
Member

3454 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 15:29:58
|
Kan detta vara något som låter hyffsat? http://www.blocket.se/vi/10340131.htm?ca=7_s Fortfarande lite för mycket pengar att ställa i sommarstugan men det kanske går att få ner dom i pris lite. Ser i mina ögon rätt skapliga ut.
|
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
|
reeltoreel
Member

3454 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 15:59:10
|
Haha Det blir rena discot i skogen då Vi ska få plats själva också i stugan är meningen  Tvivlar inte en sekund på dessa lådor, men jag kommer aldrig att få tid till någon renovering av dom tyvärr |
 |
|
mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 16:11:53
|
försök finna några välskötta Snell burkar.. Dom låter bra samt brukar säljas relativt billigt.
|
Driver Mayros hifidagis
|
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 16:26:41
|
En gammal "BBC-högtalare" (eller vad den nu kallas). Tillverkas fortfarande efter drygt 30 år och den har sålts i mängder under olika beteckningar (den tillverkades på licens av flera olika tillverkare). Det borde finnas gott om äldre sådana på begagnatmarkanden, särskilt om man letar på brittiska ebay (fast då blir frakten ett problem).
Jag har vare sig sett eller hört den, en del engelska hifi-tidningar brukar dock hålla den högt.
|
 |
|
reeltoreel
Member

3454 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 16:33:23
|
Finns tydligen en hel del äldre lådor som är värt att lyssna på då mao. Nu är väl inte detta någon stor grej eftersom dom ska stå i stugan,men man vill ju inte att det ska låta skit heller bara för att man råkar vilja lyssna på musik där också lite då och då.
|
 |
|
Stickan
Member

1725 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 16:37:01
|
Märke som:Tannoy, Audio Pro, Gale, Dali, B&W, Kef, Jamo och Mission har gjort många väljudande stativmodeller genom åren. Brukar poppa upp på begmarknaden med jämna mellanrum. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
 |
|
reeltoreel
Member

3454 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 16:42:01
|
Ingen som trodde på Beovox penta högtalarna? Ser dom bara häftiga ut eller? |
 |
|
Totem
Member

223 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 19:13:17
|
Tja, appropå Audio Pro 2-25 tycker jag definitivt inte att de håller jämfört med ett par bra stativare i dag. Inte så att det skulle vara något fel med dem, men med tanke på hur stora de är gräver de inte mycket i basen, och jag kommer ihåg dem som ett par högtalare man ganska snabbt blev lyssningstrött av...
Nu pratar jag dock om den första modellen; de ändrade visst baselement sedan.
MEN, sedan handlar det förstås om hur mycket pengar som ska byta ägare. Ett par 2-25:or för 500 kan ju inte annat än vara prisvärda! |
Totem Mite T högtalare Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023 Rega Brio 3 Pioneer CD-spelare s507 |
 |
|
Vee-Eight
Member

1015 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 19:37:30
|
Mirsch-burkar brukar hålla måttet. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
 |
|
reeltoreel
Member

3454 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 20:45:33
|
quote: Mirsch-burkar brukar hålla måttet.
Jag har ägt ett par sådana en gång i tiden (tryckkammare) men kommer inte ihåg vad dom heter. Tyckte då iaf att dom lät himmla bra,men som sagt det var då. Inga som helst typbeteckningar på något? Dom jag hade var ganska tunna och breda med två 8-tumare sammt två diskanter i varje.
|
 |
|
Guru
Member

2779 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 20:54:54
|
quote: Tja, appropå Audio Pro 2-25 tycker jag definitivt inte att de håller jämfört med ett par bra stativare i dag. Inte så att det skulle vara något fel med dem, men med tanke på hur stora de är gräver de inte mycket i basen, och jag kommer ihåg dem som ett par högtalare man ganska snabbt blev lyssningstrött av...
Fanns den inte som en aktiv modell också ? Har för mig den hade en hel del bas. |
 |
|
Topic  |
|