HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Försöker likrikta 2x18v utan framgång...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/12/15 :  01:37:41  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jahapp. Jag har byggt ett phonosteg som skall få 2x25v likriktat. Därför har jag köpt en trafo som råkade bli en 2x18v 100VA (Overkill till två OPA134, men är köpt på forumet till förmånligt pris) och nu försöker jag likrikta f*nskapet, men jag drar bara säkringar hela tiden.

Kopplar på samma sätt som nedan fram till första kondingarna.


Vi har en nätbrunn, en säkringshållare, en trafo och några tåtar som mäter 2x18v obelastade växelström. Hänger jag på fyra dioder så går säkringen, som har varit överdimensionerade 200mA snabb eller 300mA trög. Jag har provat en brygga istället, provat att hänga på två 10k motstånd för att lasta lite...

Varför? Jag har inte kortis någonstans. Sådana här grejer brukar vara så enkla när man hittat det... Ge mig lite idéer!

Bo Hansén
Starting Member

34 Posts

Posted - 2006/12/15 :  02:25:24  Show Profile  Visit Bo Hansén's Homepage Send Bo Hansén a Private Message
Henrik,

Är du uppmärksam på att spänningstsbbarna 7815 och 7915 inte har samma anslutningsföljd på pinnarna.

Sett från fram/textsidan med pinnarna neråt, och från vänster till höger
7815= ostabbad spänning in, jord, stabbad spänning ut.
7915= jord, ostabbad spänning in, stabbad spänning ut.

OBS! 7815 baksida kan skruvas direkt till ett plåthölje eller kylare, men 7915 måste ha en glimmerskiva mellan plåthöljet eller kylaren samt isoleringsbussning i skruvhålet, annars kortsluts den ostabbade spänningen till jord, (om höljet/kylaren har kontakt med 0V/GND) kanske det är detta som är ditt problem ??
Men har du använt någon "Japs typ" helt i plast, så gäller givetvis inte ovanstående.

Bo Hansén
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se

Edited by - Bo Hansén on 2006/12/15 02:30:12
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/15 :  03:49:16  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Tänk oxå på att 79xx ofta behöver en liten last för att funka rätt,jag brukar köra med ca 2.2-3K ohm mellan utgången och jorden.
10K,har aldrig behövt gå så högt...

Och som sagt jordningen,har du du rätt ben på rätt plats...?
input,ground,output e det för 78xx,sen tror jag det är ground,input,output på 79xx,sett framifrån och går från vänster alltså. =)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

HOST
Member

58 Posts

Posted - 2006/12/15 :  04:30:12  Show Profile Send HOST a Private Message
En eller flera av dioderna kan vara kass!
Annars rekommenderas att böra från början och mäta upp varje komponent innan montering!
Det är inte helt ovanligt med kassa komponenter som kommer direkt från leverantören.

MVH Holger

Är framåtskridandet på väg tillbaka?
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/12/15 :  11:57:12  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag har inga 78/7915, jag har LM317/337, ett par per kanal, och de är inte inkopplade ännu. Det är endast dioderna som är inkopplade! Jag provade dock att hänga på en last i form av ett 10k motstånd från + resp. - till jord. Det kanske helt enkelt inte går att göra så, ska jag hänga på kretsen (utan OP) och testa?

Dioderna har jag kollat, och jag testade med en brygga också. Har som sagt också kollat efter kortis mot chassi från någon punkt, och det har jag inte, inte heller mellan sekundärerna. Och obelastat så funkar det...
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:06:14  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hur ser primären ut på trafon? Vissa trafos har mysko kopplingar med dubbla lindningar på primären och det är inte alltid uppenbart åt vilket håll de skall kopplas in.

Hjelm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:17:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Och obelastat så funkar det...
Vad får du för spänningar då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:33:23  Show Profile Send Leffler a Private Message
Primären är "tredelad" för att kunna köra på 110v, ska inte vara ngra konstigheter... Trafon är en sådan här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55466

Spänningarna obelastat är 2x18v växelström.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/15 :  13:43:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK, du har mätt upp så att du får 36V i ytterändarna? (Och inte 0V)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2006/12/15 :  17:29:38  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Det är inte kortis i den gula och lila?

Hjelm
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/12/16 :  00:22:38  Show Profile Send Leffler a Private Message
Japp, jag får 36v i ytterändarna. Och hade jag haft kortis i den gula och lila så borde den ju varit kortis även när de andra är obelastad. De oanvända tåtarna är snörade med eltejp separat.

Suck...
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2006/12/18 :  12:05:00  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Har du multimeter med diodmätnaing kan du mäta dioderna inkopplade och se att inget leder baklänges.

Hjelm
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/12/18 :  12:55:52  Show Profile Send UrSv a Private Message
Bild?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000