HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Linkwitz forum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2006/12/13 :  20:35:02  Show Profile Send Per2 a Private Message
Här har du ett helt forum med enbart ägare till Linkwitz konstruktioner, Orion, Pluto och Phoenix.

Linkwitz själv går under namnet "SL"

http://orion.quicksytes.com/index.php

Simon Sachs Ståhl

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/13 :  20:43:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Flyttar tråden till Teknik & DIY

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/12/13 :  22:07:03  Show Profile Send jonasz a Private Message
Bernt, är det inte dags för dig att bygga nåt Linkwitz-inspirerat?

Opampar är transparenta vet du!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/12/13 :  23:30:05  Show Profile Send Hasse a Private Message
Bernt Jansson, bygga orion!? då kommer rörlagerna i norra europa bli betydlygt mindre.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/12/13 :  23:58:12  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hehehe kommer ihåg en fråga för några år sedan angående Linkwitz filter då Bernt undrade något, kommer inte ihåg vad, och jag rådde honom att använda opampar! Han sa något om att han var mer "bekant" med rör eller nåt i den stilen...

edit: stvnig

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2006/12/13 23:59:21
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/12/15 :  00:13:54  Show Profile Send Lovan a Private Message
Varför ser jag framför mig en låda med 40st rör uppstickande som ska föreställa ett aktivt filter?
Faktiskt har jag nog aldrig sett någon göra aktiva filter med rör?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/15 :  00:20:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har byggt aktiva filter med rör, det är inte så svårt. Jag har ett i basen nu.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/12/15 :  21:45:06  Show Profile Send U1 a Private Message
Vilka från detta forum är med där? Jag heter U1 på Linkwitz forum.

Hur många Orion/Phoenix/Pluto/PMTM1/PMT1 finns det på HF?

/J
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/12/16 :  00:44:35  Show Profile Send jonasz a Private Message
Heter Jonasz där också...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2006/12/16 :  08:06:56  Show Profile Send trango a Private Message

Tror det finns ganska många Orionägare i sverige. Jag finns med i forumet som trango. Har dock inte varit speciellt aktiv...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2006/12/18 :  13:38:36  Show Profile Send jonsson a Private Message
Trango: hur går det med ditt Orion bygge!??? Har inte sett nån uppdatering på ett tag? och med tanke på att du ändrat till "nästa projekt, Pass Zen ver. 9" så antar jag du är klar!???

Är förövrigt intresserad av å se bilder å gärna läsa om alla andras bravader med dessa högtalare... Har dem som en liten våt dröm jag har tänkt förverkliga inom loppet av några år...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/01/16 :  10:41:01  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Hej! Jag är en nybörjare, eller vi kanske ska säga ny, eftersom jag inte börjat än :-). Jag har "fallit" för Linkwitz Pluto. Det verkar som att det är en alldeles speciell högtalare, och billig är den också (största orsaken till att det inte blivit av att börja är just att de finansiella omständigheterna inte infunnit sig). Sedan kan man ju komplettera med en sub (Pluto +) när andan faller på.

Men det verkar som att det tyvärr inte finns någon större diskussion på forumet om denna geniala högtalare. Jag funderade på om någon annan var intresserad av att sätta igång med dessa högtalare, eller om några byggt dessa, så man kan få tips och inspiration.

mvh
Andy

PS. Om du vill veta mer, så finns det all info och mer därtill på www.linkwitzlab.com

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/01/16 :  15:19:57  Show Profile Send U1 a Private Message
Andy: Jag kan bara rekommendera PMTM1 som jag byggde, den lät kanon (med sub), jag har även haft Orion och PMTM1 var inte långt efter men kostade inte i närheten så mycket att bygga.

Om du är ute efter ett budgetbygge kanske du skulle testa PMT1, dock inte sagt att den är bättre än pluto utan bara ett alt.
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2008/01/16 :  15:41:53  Show Profile Send icewall a Private Message
Här är en till Orion ägare. Jag är inte aktiv på Orion forumet, men har väl varit inne någon gång och läst lite.

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/01/16 :  22:12:07  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Hej U1! Tack för ditt tips!!!!
Med risk för att helt tappa ansiktet - PMTM1/PMT1? Vad står dessa förkortningar för? Jag gjorde ett överslag för priset på Pluto och kom till ca 7000 SEK. Men vart kan jag i så fall vända mig för att få info och jämföra med PMTM1?

Icewall: köpte du färdiga högtalare, eller byggde du själv? Hittade du något billigt ställe med de rätta komponenterna, eller tog du bara "standard" som Linkwitz föreslog?

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/01/16 :  22:19:52  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Sorry! Jag misstänkte att jag missade nåt - visste inte att herr SL förkortade Phoenix-systemet med PMT1 etc. En liten lätt sökning på internet avslöjade min förhastade postning... Jag läste lite om det systemet, men det kändes som en kompromiss. Men det lät ändå nästan lika bra? Var det suben som lyfte det hela? Jag själv är inte så bekymrad över stor bas - om basen "hörs" är det ofta för att den inte är naturlig, utan bumlig. Dessutom bor jag ju faktiskt i hyreshus, och vill gärna inte bli utslängd. Naturlig ljudåtergivning är mitt motto.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/01/17 :  08:32:01  Show Profile Send U1 a Private Message
Andy: Det är inte Phoenix jag menade.

Det är denna jag syftade på:
http://www.linkwitzlab.com/proto.htm#PMT1

Element köper du i holland av www.Audiocomponents.nl snabba och klart billigast.

Tror inte du blir missnöjd med denna samt att du nog kan bygga dem för 2500-3000:-
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2008/01/17 :  08:44:54  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Jag är medlem på Linkwitz forumet. Tror jag heter samma där som här... Hmm många forum nu...

Finns det några fler Orion ägare här på Västkusten? Skulle behöva hjälp med att testa en sak....

Edited by - mattiasa on 2008/01/17 08:45:13
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2008/01/17 :  08:45:58  Show Profile Send icewall a Private Message
andy:
Jag byggde själv. Byggtråden hittar du här...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=41492
Standard komponenter, vad gäller filter osv... Beställde lite från olika ställen, rekommenderar DigiKey för filterkomponenterna, PCB-layouten är anpassad för de komponenter som är specade av SL.

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/01/17 :  10:10:48  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Hej allihopa!

U1: Slarvigt av mig, menade förstås att det är en prototyp som grundar sig på Phoenix-konceptet. Tack också så jättemycket för tips om supplier av högtalare. Tittade lite på hemsidan, men hittade ingen prislista, men det kan ju botas mha ett litet e-mail.
Jag själv har funnit att http://diyparadiso.com/price/stock-speakers.htm är billiga när det gäller högtalare. Finns det någon som har någon erfarenhet av dem, som är värd att dela med sig av?
icewall: Kul tråd! Jag har inte sökt så jättemycket efter Orion, eftersom de är utanför min kapacitet, både erfarenhetsmässigt och ekonomiskt *suck*. DigiKey verkar vara intressanta - och väldigt billiga (frånsett frakten runt jorden). Kanske flera medlemmar skulle vara intresserade av gruppköp?

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000