Author |
Topic |
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 17:11:33
|
Jag vet att frågan har varit uppe förut här på forumet, men jag förstår inte riktigt bl a ljudia´s lådförslag till Peerless SLS 8" 15-25Liter slutet...
Programmen säger lite annorlunda, ca 40 Liter...
Någon som har erfarenheter om dessa basar?
Vidare har jag sett lite olika parametrar på elementen, någon som har mätt på dom själva?
tacksam för svar!
MVH//knutte |
Har någon sett en bordshare? |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 09:19:20
|
jo, du har rätt "zalve". Missade att peerless själva rekomenderade det!
Man får väll testa och hoppas på att det bäst för elementet
Ingen som har lyssnat på dom i portad låda? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 09:44:23
|
Hejsan,
SLS åttans elementparametrar och då i synnerhet Qts på 0.54 säger att detta element passar bäst till sluten låda och dåligt till portad dito.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
l99_man
Member
108 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 11:46:14
|
Jag har sett att HiFi-kit säljer ett kit med SLS 8:an i en portad konstruktion... men jag är också inne på det EA påpekade, att elementet har ett högt värde på Qts, vilket olämpligen passar för portad.
Ett annat 8" element som jag också tittat på för sub/bas i samma prisklass är Seas CA22RNX. Är det någon som har erfarenheter av denna? (Ledsen att jag stal din tråd lite, Knutte, men det kanske är intressant för dig med...) |
/Martin |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 12:39:01
|
högst intressant
jo, portat är kanske en dum idé! |
|