| Author |
Topic  |
|
|
Ulf Lilja
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 17:22:26
|
Jag trodde tidigare att riktigt bra högtalare har låg verkningsgrad, typ 84-86db, beroende på att delningsfilter är av mycket hög kvalitet. Låg verkningsgrad på högtalare innebär att förstärkeriet måste var av den TYNGRE varianten som kan pumpa massor med watt(ampere). De högtalare jag har hemma JM LAb är på 91db/w, ja även de riktigt tunga Utopia är likadana. Nu har LivingVoice kommit till Sverige, HifiArt. Dessa har en verkningsgrad på 94db/w, och är förhållandevis dyra. Bra verkningsgrad är väl bra, då är högtalarna dynamiska och lättdrivna, kräver mindre watt. Finns det något samband mellan verkningsgrad och ljudkvalitet??
Tacksam för att förstå sambandet   |

|
|
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 17:51:28
|
Njae Inte direkt. JBL, Lowther, Coral t.e.x. har/hade fina element med mycket hög verkninggrad. Men det är ändå lite vanligare att många bra element (i rätt prisklass) inte har så jämrans bra verkningsgrad.
Go verkningsgrad = låg membranvikt, fet magnet bla bla... Låg verkningsgrad = tyngre membran (men kanske mindre resonansbenäget), klen magnet bla bla...
Sen är ju talspolens alla egenskaper viktiga, luftspalt etc. |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 18:03:02
|
nja...fel
jag gämförde precis SS 18W/8545 vikt 20g fet magnet 88dB och TP keramik element 7tum vikt 13,8g fet magnet 86.7dB
det finns tydligen flera varianter av TP elementet med olika verkningsgrad, bara att jämföra parametrarna så borde man se vad det beror på...
sen är det coolt att SS elementet kan röra sig 6.5 linjärt och 1.0 max medan TP klarar endast 4.0, det skiljer nog en del i ljudkaraktär pga. det...hehe
sen finns det fler skojsiga parametrar att jämföra...
|
Edited by - yalpa on 2002/11/20 18:06:30 |
 |
|
|
n/a
deleted

63 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 18:22:37
|
Det finns inget totalt samband mellan verkningsgrad/välljud. Däremot påverkar enskilda egenskaper/parametrar så att det kan bli ett både bra och dåligt slutresultat beroende/oberoende av mixen på ingredienserna.
Detta har inget att göra med blandndindsförhållandet i en G&T G smakar sämre än T (det är bevisat på bla SU där jag undervisar i denna enkla teori) No alcholic ,no schrimpt brain ) |
CD/Vinyl debatten på 80-talet gav inget!! |
 |
|
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 22:36:06
|
quote: Originally posted by yalpa
nja...fel
jag gämförde precis SS 18W/8545 vikt 20g fet magnet 88dB och TP keramik element 7tum vikt 13,8g fet magnet 86.7dB
det finns tydligen flera varianter av TP elementet med olika verkningsgrad, bara att jämföra parametrarna så borde man se vad det beror på...
sen är det coolt att SS elementet kan röra sig 6.5 linjärt och 1.0 max medan TP klarar endast 4.0, det skiljer nog en del i ljudkaraktär pga. det...hehe
sen finns det fler skojsiga parametrar att jämföra...
Vaddå fel ? jag bara tog några exempel. Väntar du dig en avhandling ? Trött jag blir.  |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 22:56:59
|
jaja, jag ber om ursäkt om jag trampade på några (trötta) tår...
Men jag vidhåller att det där stämmer inte, jag har sett motsatsen flera gånger...feta tunga 15" infinity med pyttemagnet som spelade så att hela kåken höll på rasa. Samma förstärkare orkar inte få punchig bas med mina 7" SS element med 20g membran och större magnet. |
 |
|
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 23:53:55
|
Ok, ursäkten godtas. Jag har aldrig påstått att det är saliggörande med de 2 exemplen.
Däremot vad gäller 2 st i övrigt exakt lika element där endast membranvikten skiljer, så har elementet med det lättare membranet en högre verkningsgrad. Likaså där 2 st exakt likadana element med den enda skillnaden att det ena elementet har kraftigare magnet, vilket i det sammanhanget ger en högre verkningsgrad.
Som jag skrev (och de upmärksamma såg) är det också talspolens parametrar och läge i magnetfältet som avgör och givetvis upphängningarna, chassiets utformning och sist men inte minst vid vilken frekvens man mäter känsligheten ! I detta fall förutsätts dB/M/1W vid 1 KHz som brukligt är och att elementen inte är instoppade i olika lådor, och står på exakt samma plats i exakt samma rum.
Du ser vad mycket längre allt blir när man ska behöva förtydliga allt in absurdum.  |
 |
|
|
Bosco
Member

444 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 00:01:53
|
Dom där "feta tunga 15" infinity med pyttemagnet" har jag kollat inuti (om vi tänker på samma förstås).
Det finns inte ens ett dammkorn till dämpning i dom, det lär väl göra en hel del för verkningsgraden. |
Hifi är ingen smak |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 00:19:58
|
Ljudkvalite...Njäe, det är ju subjektivt.
Min uppfattning är att (det är farligt att generalisera...jag vet) hög känslighet brukar kunna ge en subjektivt bättre dynamik. Med betoning på anslag och start av transienter, lixom. Kryper man ner lite i känslighet har jag erfarenhetsmässigt upplevt det som att transienterna blir "lägre", men att mikrodetljer och även ljudbilden blir lite mer realistisk (på bekostnad av dynamik).
Sen blir problemet än mer mångfaceterat av att det finns bättre och sämre varianter av båda sorterna (hög och låg känslighet), samt att det finns olika prislägen för de olika sorterna.
Har lite ideer varför ljudet upplevs enligt mina beskrivningar...men nu e jag för trött!
// Pär E |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 00:49:05
|
quote: Originally posted by Bosco
Dom där "feta tunga 15" infinity med pyttemagnet" har jag kollat inuti (om vi tänker på samma förstås).
Det finns inte ens ett dammkorn till dämpning i dom, det lär väl göra en hel del för verkningsgraden.
SM-255 |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 09:41:54
|
Känsligheten spelar roll för basåtergivningen när det gäller minimonitorer. Som någon förklarade för mig är det svårt att få tillräcklig nivå i botten och det löses genom att dämpa mellan/diskant i motsvarande grad = Låg känslighet (jfr ATC, Totem, Cliffhander etc alla med bra bas men låg känslighet)
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
Mackanl
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 09:48:35
|
Kikade lite på JM Lab hemsidan och där visade det sig att Utopia högtalare som Mezzo Utopia ligger på 92,5 db, Utopia 93,5 db och Grand Utopia 94 db i verkningsgrad. Läste även att de hade något som kallas Nominal impedans på 4 ohm, det är väl ett värde på hur tungdrivna de är eller har jag fått allt om bakfoten? Finns det något samband mellan hög verkninsgrad och ohm värdet på högtalaren? (Lite vid sidan av första frågan men det skulle vara intressant att veta hur det hänger ihop)
Markus |
 |
|
|
jonny99
Member

433 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 11:30:35
|
| Det finns ju ett samband mellan basåtergivning och verkningsgrad, du kan inte få djup bas och hög verkningsgrad i en liten låda. Man får också skilja på verkningsgrad och spänningskänslighet, en högtalare med känslighet på 93db/2,83v och en impedans på 4 ohm har samma verkningsgrad som en högtalare med känslighet på 90db/2,83v och en impedans på 8 ohm även om den är spänningskänsligare. |
 |
|
| |
Topic  |
|