HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips! Edison rörförsteg...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emil
Member

586 Posts

Posted - 2006/12/12 :  14:44:18  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
För den som vill ha ett billigt välljudande rörförsteg med inbygd bra riaa säljer www.repsam.se en Edison One för 1300 doleros

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/12 :  22:59:15  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Edison One för 1300:-, prisvärt?

Jag provade en sådan för ca 100 år sedan och tyckte att RIAA-delen var helt OK (med tanke på priset), men i min dåvarande anläggning(ar) och de slutsteg (Musical Fidelity, Luxman) jag provade med fick jag tyvärr väldigt "liten" ljudbild med väldigt odynamiskt ljud via CD-ingången, kan bero på att endast RIAA-delen är aktiv (naturligtvis måste den var det) och resten av ingångarna är passiva.

Nu ska jag inte smutskasta Edison One, för jag har kompisar som fick helt annat (bättre) ljud med den i sina anläggningar än vad jag fick och en passiv förförstärkare kan vara riktigt bra.

Med rätt matchning har man nog en prisvärd RIAA-förstärkare (med ett antal passiva ingångar som en ren bonus) för en hyfsat billig peng.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:01:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det fanns en Edison One till salu här på forumet för ett tag sen.
(Även 2 monosteg)

Vet dock ej pris.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/12/13 :  09:27:34  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Många undrar nog hur en potentiometer, Omkopplare och diverse
förbindningar kan försämra ljudet. Men det händer faktiskt.
Orsaken brukar vara att "adressimpedansen" (fint ord jag kom på)
är LÄGRE än källimpedansen, i detta fall potentiometern. Edison
One var i första hand avsedd att användas tillsammans med effektsteget Edison 12 vilken hade en relativt hög inimpedans.
samt försedd med röret ECC88 vilket har en beskedlig Millereffekt
jämfört med tex ECC83. Av detta ser vi att om Edison One användes
till andra slutsteg, bör detta slutstegs inimpedans kontrolleras.
Nu för tiden användes Edison One ofta som en ren RIAA förstärkare
då tappas signalen ut från "tape-out" utgången. På detta sätt
undviks eventuella anpassninfsproblem av denna art.


Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/13 :  09:38:57  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Erik Andersson/
Adressimpedansen, jag gillar ordet, det är självförklarande.
Och en alldeles utmärkt förklaring till varför jag fick sämre ljud än kompisar som hade rörslutsteg.
Hörde faktiskt en Edison One hemma hos en kille som hade kopplat den tillsammans med en Edison 19 (tror slutsteget hette så), lät helt OK med ett par lättdrivna högtalare som om jag inte minns alldeles fel var ett par Snell.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000