HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad för center, när jag har proac 2.5 klon front?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/11/20 :  13:58:43  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag kommer inom kort få ett par Proac 2.5 kloner som jag ska köra som frontar. Jag kör även 5.1 ljud ibland och har då börjat fundera på vad jag ska ha för center högtalare. jag har inte tillgång till plats så jag kan tillverka en själv tyvärr.. så jag måste tyvärr köpa en center högtalare. Frågan är då vad jag bör titta på? har inte så stor koll på det där och hoppas någon annan här har det.

finns det någon här på forumet som har att bygga högtalare för en peng som hobby kanske?

Det bör tilläggas att jag inte har en komplett klangmatchning i den kommande hemmabion då mina frontar och mina bakhögtalare inte är samma. Så jag MÅSTE inte ha 100% klangmatchning men det skulle ju inte skada

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/20 :  14:03:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ett förslag vore att du skaffa de en riktig Pro Ac-centerhögtalare, för att sedan när prismöjlighet finnes satsa på attköpa ett par Pro Ac och kunna använda klonerna som surround. MvhKristofer
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/11/20 :  14:07:30  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Låter som en bra ide. men med min lön och med kommande lån till lägenhet så kommer jag inte ha råd med ett par "äkta" proac till frontar de närmaste 40 åren tyvärr... Har en Amplifix och cdfix på ingång med nämligen...

Var kan jag få tag på en proac center i sverige? finns det någon som säljer dem via internet? eller som har en hemsida med prislistor?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Mitt galleri
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/20 :  14:18:50  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Fråga om någon av ProAc byggarna kan bygga
en center till dig. Med igentligen Samma
element som sitter i din ProAc, två basar och
EN disnat imellan borde funka. De går inte lika
djupt, men klangen torde bli densamma iom samma
element..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/11/20 :  14:31:09  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jo precis... men tror dock det blir lite overkill med 2st 7" element i en centerlåda :) speciellt eftersom jag ska bo i en 1a framöver...

jag får leta igenom lite på internet och se om jag hittar några center ritningar.. har ni några tips var jag kan hitta det?
alltså på proac center?

Mitt galleri
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/20 :  14:41:49  Show Profile Send yalpa a Private Message
Vad har du för högtalare bak då? scan-speak har mindre element också, 5" som passar i en center. Annars en Dynaudio center ur Audience serien borde passa, det är ganska lika ljud som i ProAc, kostar 5500 pix.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/11/20 :  14:47:33  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Just för tillfället har jag inga bakhögtalare men det är ett par kloner på ingång. Just för tillfället har jag hjärnsläpp och har glömt vad det är för element i dom. men det ska jag ta reda på. Jag får dem samtidigt som proac klonerna.

Men det lutar mest åt att bygga en center med scan speak element för bästa möjliga klangmatchning.. måste bara hitta någon ritning på internet...

Mitt galleri
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/20 :  16:07:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Kör med fantomcenter så slipper du ha en dialoghögtalare. Då låter panoreringar och andra ljud likadant även i mitten. Ha inte för brett mellan fronthögtalarna bara, då blir det "hål" i mitten. Nackdelen att inte ha en center är att man inte kan höja nivån där om de pratar sluddigt på filmen, annars ser jag inga direkta andra nackdelar.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/11/20 :  16:30:57  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag har ganska brett mellan mina frontar eftersom jag använder dem till stereo lyssning. så en center är aktuellt för mig.
Jag är lite inne på det där med 5.1 när jag kollar på film :)

Mitt galleri
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/11/20 :  17:57:08  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
ingen som vet var jag kan hitta en proac center ritning alltså?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/20 :  19:41:25  Show Profile Send yalpa a Private Message
http://www.speakercity.com/scanspeak_kits.shtml

kolla längst ner!
Go to Top of Page

Jesuskomplex
Starting Member

15 Posts

Posted - 2002/11/20 :  19:51:58  Show Profile Send Jesuskomplex a Private Message
Saxat från http://www.geocities.com/diyproac25's FAQ.

quote:

Home theatre centre design
Several people appear to have successfully redesigned and built centre speakers based on the same drivers, crossover, cabinet volume and port size. Feel free to improvise on this concept to suit your own requirements.

Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/11/20 :  20:37:41  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
tackar tackar! :) jag har en lösning på gång... min kusin hade ett gäng element liggandes.. 2st 5" element och 2st 1" element. ska bygga ihop dom i en låda när jag räknat ut storlek och allt. delningsfilter har jag. så nu är det beräkningar och bygge som gäller :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000