| Author |
Topic  |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 12:45:17
|
Har ett system som jag snart har möjlighet att köra balanserat... dock har inte försteget balanserade utgångar ännu..... min undran är om det är så stor skillnad i ljud så att det kan uppväga kostnaden som uppstår för nya kablage.... har ju idag hyffsade kablage som alltså skulle bli "oanvändbara". Eller går det kanske att "kontakta om" det befintliga kablaget?
Ger balanserat enbart fördelar?
Och ja, jag skall provlyssna.... ;-)
\\A |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 12:58:33
|
| Balanserat ger nog egentligen bara fördelar om grejerna i sig är balanserade (dvs inte använder ett x-tra steg för att göra dem balanserade) alltså kan balanserat bli sämre...Om man nvänder långa kablar kan det ju oxå ha sina fördelar. Många kablar kan man byta kontakter på för att göra dom balanserade, annars kan man ju annonsera om att man vill byta med ngn som behöver oballade kablar. |
 |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 13:13:55
|
Jag håller med drgreen!
Om grejorna inte är byggda för balanserad drift, kommer de förmodligen låta bättre i obalanserad drift. Men om man har en obalanserad konstruktion och en balanserad konstruktion som skall spela ihop så är det frågan om vilken som förlorar minst på att köra i det läge som från konstruktörens sida inte var tänkt. Normalt sett brukar den balanserad konstruktionen tjäna mest på att köras balanserat medans en obalanserad konstruktion förlorar mindre på att köras balanserat. Men som vanligt, prova, för man kan inte svara generellt på såna här frågor.
Mvh Audionet |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 13:23:19
|
Hmmm.... intressant! tackar!
Hur vet man om den är byggd för balanserad eller ej (när den har bägge kontaktyperna?) De som är aktuella är SAT/Advantage och Krell. Jag antar att de är byggda för balanserat?
\\AK |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 13:49:22
|
När det dessutom rör sig om olika tillverkare är det ännu svårare att svara på om du kommer att vinna på det eller ej.
Låna hem kablar och vik en kväll åt jämförelser, sen vet du defentivt hur du ska göra :-)
Men försök att nollställa dig innan du jämför, tänk på att balanserat inte alls alltid låter bättre! |
 |
 |
|
|
JMlab
Member

595 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 14:09:07
|
Kan bara konstatera att min egen erfarenhet betr balanserat kontra obalanserat gav klart och mycket entydigt att kombinationen Audionet PRE 1 G2+AMP 2 G2 gav bäst resultat i obalanserad drift. mvh JMlab |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 14:17:46
|
Audionet har inga balanserade konstruktioner, och det här visar väl att man inte ska använda balanserad överföring i sådana sammanhang. Advantage och Thule kör med balanserade konstruktioner och där bör man använda balanserad överföring. Dom låter klart sämre i obalanserad överföring. |
 |
|
|
JMlab
Member

595 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 22:27:04
|
Precis vad jag sa! JMlab |
 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:15:52
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Audionet har inga balanserade konstruktioner, och det här visar väl att man inte ska använda balanserad överföring i sådana sammanhang. Advantage och Thule kör med balanserade konstruktioner och där bör man använda balanserad överföring. Dom låter klart sämre i obalanserad överföring.
Japp, advantage SKA köras balanserat! Krell oxå även om Martin colloms verkar ha svårt att bestämma sig för vilket som låter bäst... Mattias Stridbeck verkar förorda att man iaf använder balanserad ingång även om utgången är oballad... |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:35:29
|
Låter onekligen som att jag får ta och "fixa till" balanserat kablage nu då! Eftersom det är Advantage som jag kör mest....
Tackar för hjälpen! Nu är jag klart mer införstådd i varför jag inte alltid tycker balanserat låter bra. Det hänger alltså bla ihop med huruvida elektroniken ifrån början är konstruerad, och det är jag helt med på.
Är kabelvalet lika viktigt här som vid obalanserat?
(hehee.. jag ser ju att det är lite olika tankar om signalkablars vara eller inte i detta forum, men jag tillhör utifrån erfarenhet de som hävdar att det är skillnad)
\\K-Man |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:40:18
|
| Ja! |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:52:50
|
Björn-Ola.... hmm... är inte hundra på vilket du svarar ja på... om det är att jag bör skaffa bal kablage eller om det är att kablaget spelar lika stor roll här som vid obalanserat..... eller du kanske svarade ja på bägge? ;-)
Hehee... du kan ju svara "ja!" på detta inlägg oxå! ;-)
\\AK |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 15:55:53
|
quote: Originally posted by K-man
Låter onekligen som att jag får ta och "fixa till" balanserat kablage nu då! Eftersom det är Advantage som jag kör mest....
Tackar för hjälpen! Nu är jag klart mer införstådd i varför jag inte alltid tycker balanserat låter bra. Det hänger alltså bla ihop med huruvida elektroniken ifrån början är konstruerad, och det är jag helt med på.
Är kabelvalet lika viktigt här som vid obalanserat?
(hehee.. jag ser ju att det är lite olika tankar om signalkablars vara eller inte i detta forum, men jag tillhör utifrån erfarenhet de som hävdar att det är skillnad)
\\K-Man
Jag antar att behovet av en dyr signalkabek minskar avsevärt eftersom en balanserad kabel inte tar upp störningar eftersom man släcker ut skillnaderna. MvhKristofer |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 16:45:03
|
| Ja! |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 16:54:47
|
Nej. Nu ska jag försöka vara seriös. Jag har testat olika balanserade kablar och jag upplever skillnader i klang m.m. Jag testade också ett antal Clou silvervoicekablar med olika mycket skärm. Jag tyckte att eftersom man kompenserar bort instörningar, så varför satsa pengar på en massa skärmar? Men utan skärm blev det alldeles för skrikigt. Ju fler skärmar, desto lungnare blev ljudet. Vad det nu berodde på. Jag har Advantage P1 och A300 och det låter definitivt bättre med balanserad överföring. En kompis till mig körde med KLG-försteg och bytte till P1 han också. Han upplevde ingen förbättring av ljudet. Inte förrän han bytte till balanserad överföring. Då kom lyftet. Så jag tycker du ska skaffa en bra ballad kabel. |
 |
|
|
Rollo
Member

175 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 17:13:27
|
quote: Originally posted by Björn-Ola Men utan skärm blev det alldeles för skrikigt. Ju fler skärmar, desto lungnare blev ljudet. Vad det nu berodde på.
Har läst på audioasylum att skärmade ledare, ceteris paribus, har högre kapacitans än ickeskärmade. Kapacitans äter höga frekvenser. |
 |
|
| |
Topic  |
|