HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Audi 100 lambdasond,lite hjälp behövs...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/08 :  20:04:07  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Min polare får körförbud på sin Audi 100 -91 om han inye justerade lambdasonden...
Jag vet inget om bilar,än mindre var lambdasonden på en Audi 100 sitter.

Så jag tänkte om nån kunde hjälpa mig och min polare lokalisera den,samt justera det där värde....?


Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2006/12/08 :  20:52:57  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jag förmodar att din polare har fått nerslag på bes pga felaktigt lambdavärde och att orsaken är en trasig lambdasond?
Isf är det byte som gäller, finns ny på Biltema tex.

Lamdasonden brukar sitta inskruvad i främre avgasröret eller direkt i katalysatorn, man brukar kunna se en liten cylinder som sticker ut varifrån det kommer en liten samling kablar. (jag har inte haft att göra med någon audi så jag kan inte ge dig ett exakt svar)

Observera att det finns andra komponenter i motorstyrningen som kan ge upphov till fel bränsle/luft-blandning.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/12/08 :  21:44:55  Show Profile Send cittroman a Private Message
Även en sådan simpel sak som ett litet läckage i avgassystemet kan ge fel lamdavärde.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8510 Posts

Posted - 2006/12/08 :  21:55:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Om han inte är så miljömedveten din kompis kan han tanka E85 när han besiktar,blir 0 i värde.Gjorde jag även fast min avgasrening fungerar,mysigt att stå bredvid besiktningsgubben och småflina när han undrar om det är fel på deras mätutrusning.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/12/08 21:55:59
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2006/12/08 :  22:32:34  Show Profile Send nelsson a Private Message
Etanoltricket gäller när man har för fet blandning, dvs lambda <1 och därmed för höga CO-utsläpp. Om felet är för mager blandning ger etanolen ett ännu sämre lambdavärde.

Att köra omkring med fel som ger fel bränsleblandning kan ge, förutom extra stor miljöpåverkan, upphov till ytterligare och ibland allvarligare problem: brända ventiler (mager), igensotad kat (fet).

Ska man syssla med etanol bör objektet i grunden vara friskt, då kan resultatet bli bättre än med fossilbensin. Det börjar bli OT...

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/08 :  23:00:50  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Öhm...E85 lät nästan som en kul idè
Och han hade för högt nånstans vid 1.30 eller nåt...

Men måste man byta ut den där grejen annars,om den visar sig vara sönder...?

Om den inte är sönder,är det något som inte stämmer då..?

Edit:Det var ju lambdasonden hab hade blivt tillsagd att åtgärda,så Biltema nästa,3-400 spänn,ska bara få ur han hur många sladdar han har på sin...Synd man inte kan ta bilen dit!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2006/12/08 23:05:07
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2006/12/08 :  23:26:30  Show Profile Send nelsson a Private Message
Förtydligande: Högt lambdavärde, >1, betyder mager bränsleblandning dvs etanol är ingen bra medicin.

Är bränlefiltret bytt på länge? ett igensatt dito kan ge för dåligt flöde och därmed mager blandning.
Är insugsslangen hel? Om det kommer in tjuvluft efter luftmängdmätaren blir blandningen mager.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo

Edited by - nelsson on 2006/12/08 23:38:00
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/08 :  23:46:10  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Enligt polaren,så var det lambdasonden som skulle bytas ut,det var vad han hade fått order om.
Vet inte vem som sa det till han,men jag misstänker nån besiktnings-kille.

Men jag ska träffa han imorrn igen,så får vi se.Jag la nämligen upp tråden efter han hade gått härifrån,snälla korkade jag! =)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8510 Posts

Posted - 2006/12/09 :  00:47:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Att köra omkring med fel som ger fel bränsleblandning kan ge, förutom extra stor miljöpåverkan, upphov till ytterligare och ibland allvarligare problem: brända ventiler (mager), igensotad kat (fet).

Ja,det har du rätt i,han kan ju byta lamdasond och köra E85 tricket i alla fall.Öka trycket lite..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/09 :  01:55:17  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
E85 skadar inte bilens system alls då?
Kan man bara slänga i det,menar man blandar ju det i bensinen då...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8510 Posts

Posted - 2006/12/09 :  02:06:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kör man med 100% etanol bör man öka trycket i insprutningssytemet,i och med att Etanol har mindre energivärde än bensin,den drar mer per mil,men kör man med ca 10-kanske 30-40% etanol i bensinen ska det nog gå bra utan att öka trycket.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/09 :  02:14:38  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Häftigt!Modda bilen alltså!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/12/09 :  20:35:27  Show Profile Send Passerati a Private Message
När lambdasonden byts, lägg av batteripolen minst en halvtimme så elektroniken nollas.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/09 :  20:36:46  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Ah!
Yes,det ska jag tänka på.

Tack,Passerati. =)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000