Author |
Topic  |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2006/12/07 : 23:27:10
|
Varför finns det inget info om den för? Helt ny skiva, visste inte ens om att den var på väg.
Provlyssning snart!

quote: Skivan heter "Prinsessor", den har fått sitt namn efter en låt på skivan. Det är tolv låtar på skivan varav en är en instrumental låt, och en annan klassisk, men några tuffa och några mjuka. Som vanligt har jag varit ensam i studion vilket jag älskar. Dock - efter dom fantastiska uppleverlserna jag och bandet haft ihop på våra turnéer så var det dags att bjuda in mitt lilla favoritgäng till studio och de är med på 4 av låtarna.
Det känns svårt att låta bli att spela allt själv - för att det helt enkelt är så så otroligt roligt och befriande - men dom är så duktiga, dessutom krävs det annan teknik att spela in flera instrument samtidigt och som tekniker var det roligt att testa det också. Det var faktiskt kul att forma musiken och jobba på det sättet som producent, dom förstod vad vad jag ville komma åt, så det fungerade.
Jag skrev låten November på väg till studion, sommaren var över och jag såg ett grönt träd bland alla gula blad, det stod ut, vågade. Låten är lite glad och mjuk - för att vara jag - men jag ville muntra upp mig - oss lite, bli lite starkare och starkare @-)))~~~ Påminna oss, er, mig själv om att alla vi spelar med och ingen är säker på någonting, vare sig dom säger sid vara det eller inte, för vi vet ingeting, ingenting. Flummigt, jag vet men jag är som sagt inte så bra på att "prata" men nedan följer texten och ni kommer nog förstå vad jag menar,, ."But they don't know what they're doing" - slutet av refrängerna vilket är min absoluta favorit del på låten!
@-))----
Mvh, Laleh
Låtlista:
1. Det är vi som bestämmer (vem har lurat alla barnen?) 2. Mamma 3. Closer 4. Call on me 5. Prinsessor 6. November 7. Your town 8. Step on you 9. I know this 10. Part two 11. Far har lärt mig 12. 12 |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
Edited by - Martin.M on 2006/12/07 23:30:13 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 00:14:55
|
Nej jag läser på hififorum! Det tipsas om alla möjlig konstig musik, tyckte det var underligt att det inte fanns någon om denna skiva, med tanke på alla priser den förra vann. |
 |
|
Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 00:22:03
|
Får väl säga att jag tyckte den var bättre än första skivan vid en första lyssning, lite för mycket skrålande på den. Men jag måste nog lyssna i finanläggningen innan slutgiltigt resultat. |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 00:28:05
|
Hehe, visst läser man HiFiForum. Laleh är dock inte riktigt min grej så jag har inte brytt mig om att skriva något. Visste dock att den kommit bl a tack vare länkarna ovan. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
Edited by - ztenlund on 2006/12/08 00:29:36 |
 |
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 00:43:14
|
Har köpt biljetter till hennes konsert på Nefertiti den 2 mars. Fick mersmak efter att vi sett henne på trägårn i Göteborg.
Blir en höjdare 
|
Veckans skiva, här ! |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 00:49:48
|
Är på Ztenis linje... Så jag tänkte inte på att skriva om det.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 01:50:44
|
Nu på lördag är hon på SVT, har pluggats en del för det programmet. "Solo" 19.00 SVT2 Del 2 av 8. Livemusik och ett personligt samtal om livet med Laleh, musiker, låtskrivare och artist. Programledare: Ragnhild Fjällhed. Även i SVT2 10/12 och 13/12 Textat sid. 299 BREDBILD"
Var en blänk med henne på "Nöjesnytt" (heter det så?) nu ikväll också...
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
 |
|
Fisherking
Member

351 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 10:17:08
|
Har också biljetter till Nefertiti 1&2 Mars. Hon är fantastisk på en liten scen. Det böev lite för stort på Trädgårn i somras även om det var bra.
Redan då spelade hon Mamma, Closer och Det är vi som bestämemr så plattan har varit på väg länge även om hon själv inte riktigt visste när den skulle komma. |
 |
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2007/01/31 : 23:16:03
|
Mitt ex har gått några varv nu och jag måste säga att jag upplever skivan som riktigt bra, mera jämn än förra. Den känns nästan lite kort dvs. man måste starta om den ofta. Generellt så är den väl sammansatt med bra flyt mellan låtarna som kommer naturligt efter varandra, i rätt ordning så att säga. Det märks att Laleh leker runt i studion, det kommer gärna med lite brum o sånt, kanske medvetet också (tror nog det). Jag tycker ljudet är bra, extremt öppet och detljrikt. Rösten ligger fint i ljudbilden, gitarren är klockren och högtalarna "försvinner" ganska snabbt. Borde kanske skriva lite mer om varje låt, har inte recenserat offentligt tidigare, får se om det kommer. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2007/01/31 : 23:36:34
|
Jag tyckte första skivan var bättre. På "Prinsessor" så tar hon ut svängarna ordentligt men tyvärr så tycker jag det går över styr på flera av låtarna. Det största problemet tycker jag är de svenska texterna som inte känns lika genomarbetade som på första skivan (den engelska texterna har lite enklare uppbyggnad så där märks det inte lika mycket) och ibland så känns det som om hon siktat lite väl högt och inte lyckats riktigt; jag blir mest irriterad.
På en skala på 1-5 så får den en trea av mig; där finns flera bra låtar men också ett antal låtar som skulle behövt mer jobb, kanske låtar som blev över när förra skivan gjordes? Synd på en potentiellt mycket bra skiva...
|
 |
|
|
Topic  |
|