Ersätt R2 med en trimpotentiometer och börja på 10kOhm för en 12 Voltsspole och 4,7Kohm för en 24 Volt spole... Kretsen är galant... som de flesta AoE konstruktionerna.
/esl
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel.
Håller helt med megajocke. Zenern leder ju "baklänges" så framlänges verkar den ju som en diod. Sätt en diod åt andra hållet i serie med spolen så borde det fungera. Om man inte gör så kommer väl relät att pulsa av och på dessutom. Får för mig att det behövs en konding dessutom för att reläet inte skall slå av i den negativa halvperioden.
Edit: man kan ju helvågslikrikta signalen efter varistorn och använda detta till reläspole/zener/resistor stringen borde funka.
Har jag missupfattat schemat eller har AoE publicerat något som inte funkar??? HAr i och för sig för mig att jag sett reläer med en diod i serie med spolen för att skydda den men det kan man ju inte räkna med.
quote:HAr i och för sig för mig att jag sett reläer med en diod i serie med spolen för att skydda den men det kan man ju inte räkna med.
Dioden ligger väl paralellt med spolen som skydd mot något,spikar vid tillslag eller liknande.I alla fall tycker jag om man ändå har tillgång till mindre DC spänning i objektet(förstärkaren)varför inte använda den då till spolen?
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-