HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 tips om kamera
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/06 :  22:13:23  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag tittar o försöker lära mig om billiga kameror.. Och ett tips jag fått är Fujifilm F20...

Men jag är fattig. Så jag tittar gärna på alternativ som är neråt i pris men ändå bra för foto inne utan blixt osv.. Det är ju oftast hifi man fotar osv. Den står sällan ute i solen ju..

Så tips välkomnas. Och gärna med länk.. Eller om någon har nåt beg bra att sälja. Sänd PM...Men inget stenålder. Sådant har jag redan ju som ni säkert sett av mina bilder i trådarna.....

Driver Mayros hifidagis

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/06 :  22:34:01  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Den här kanske kan vara något..

http://www.blocket.se/vi/10179716.htm
Har fått bra omdömmen på fotosidan.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3726
Var inne på att köpa en sådan för lite drygt ett o ett halvt år sedan.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/06 :  23:11:01  Show Profile Send mayro a Private Message


Aningen "fet" kanske.. Men tack för tipset.. Skall läsa in mig lite mer på den. Där fanns ju en bunt ägare av sådana som skrivit sina omdömen..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/06 :  23:42:04  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Nyt.... Då kanske Canon's A540 kunne vara intresant, en riktigt bra kamera tycker jag.
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/566995/expert-reviews


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/12/06 :  23:45:35  Show Profile Send Larsho a Private Message
A540 verkar ju riktigt vettig, letar efter något nytt efter min Olympus miu 300

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/06 :  23:54:43  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Den har mycket hög kvalitet på sina bilder.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/12/06 :  23:56:07  Show Profile Send Larsho a Private Message
Något jag saknar på nuvarande kamera, inte minst när man fotograferar inomhus med blixt, och runt 2.000 kr för A540 är ju billigt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/07 :  00:00:38  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Kanske den här kan lösa dit lille problem? Mycket smart koncept tycker jag

http://www.cyberphoto.se/metz/28cs2.php



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/12/07 00:01:47
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/12/07 :  00:04:02  Show Profile Send Larsho a Private Message
Absolut men hur fäster man den på en Olympus som jag har lite dyr i förhållande till att köpa en ny A540 iofs

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/07 :  00:48:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fäller ut stödet och vilar kameran mot detta...
Eller sätter/ställer blixten bredvid,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/07 :  01:00:00  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
quote:
Absolut men hur fäster man den på en Olympus som jag har?

http://common.ziffdavisinternet.com/util_get_image/12/0,1425,sz=1&i=129701,00.jpg



quote:
Lite dyr i förhållande till att köpa en ny A540 iofs

Den går även att använda samman med en A540



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/12/07 01:01:47
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/12/07 :  07:26:09  Show Profile Send ninja a Private Message
Sony DSC-W70:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=W70silver
Sony DSC-W50
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=W50silveri
Sony DSC-W30
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=W30silver
Sony DSC-W100
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=W100silveri

edit. rättade länkar

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2006/12/07 14:23:12
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/07 :  07:53:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Blev nog lite fel vid länkningen Ninja,,, Eller ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/07 :  07:59:15  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ser så ut...

Zalve är du vaken så har dax du ska ju sova nu

Fördelen med en lite större kamera är att man kan hålla i den lite bättre o då blir man stadigare.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/07 :  08:00:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är suddigt nu, så man ska väl sova och fundera på mjuka linjer

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/07 :  13:37:37  Show Profile Send mayro a Private Message


ojoj vad man blir snurrig..

Då man skall försöka finna ut vad som är bäst INOMHUS som kan ta utan blixt och billigt blir det svårt...Det är ju mest bilder inomhus man tar ju.. Äldre dyra superfina kameror beg verkar ju inte hänga med nya mycket billigare idag då det just kommer till inomhusfoto...En vanlig NY idag för dryga 1000 lappen verkar ju vara "lika" bra på inomhusfoto som en nått år gamal då svindyr kamera. Här har utvecklingen gått snabbt som attan kan man säga..

Och dessa fujifilm f 11 - f20 - f 30 får enligt vad jag får fram bästa resultaten just inomhus bland dom någosånär billiga.. Och f11 verkar enligt cyberfoto vara den bästa till o med. Men ännu en bra bit över 2000 kr med minne osv...


dessutom verkar det vara svårt att finna ut just jämförande info om inomhusbild kvalitet som är lättfattad samt uppdaterad med typ skala 1 o neråt i typ "bäst" inomhusfoto

vikken djungel detta är..och klart svårmanövrerad djungel för en som mig totalt okunnig...

Men glädjande att ha er här till hjälp...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/07 :  14:23:36  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
quote:
Då man skall försöka finna ut vad som är bäst INOMHUS som kan ta utan blixt och billigt blir det svårt...Det är ju mest bilder inomhus man tar ju..


Ja men att fota inomhus (fota utan för mycket ljus) är inte bara bara, det har även med typen av motiv att göra. Skall du tx. fota våra kära HiFi-Prylar, då kan du gå efter en kamera som tx. har inbygd bildstabilicering som på det viset hjälper till att dom rystelsar du selv gör inte synas och att du även får skarpa bilder. Bildstabilicering gör att du kan gå ner i slutartider och även hålla kameran i handen. (BTW, till fotos på typ HiFi, köp till en liten stativ/tripod typ 150/200;- gör att du inte behövar en ny kamera.)

Men om du vill fota typ barn inomhus, då är det inte bildstabilicering du skall gå efter, bildstabilicering kan nemligen inte avhjälpa om dit motiv rör på sig. Då är det bara een sak som gäller, korta slutartider, detta kan man få på olika sätt, ljusstärk optik, en kamera som kan gå högt upp i ISO eller hjälpljus. f/2,8 är ganska så ljusstark för en kompactkamera, men man kan få optik som går helt ner till f/1,2 men här är vi över i systemkamera och dyra dyra optikker, på det viset medverker att du kan gå upp i slutartider. En annan parameter man kan justera på är ISO, man kan tx. gå från ISO 100 till ISO 400 och på det viset få en snabbare slutartid.... MEN... Båda en mycket ljusstart optik och att använda en hög ISO har nackdelar. Att använda den lägste bländan på sin optik, typ f/2,8 betydar ofta att optikken inte är 100% skarp, det blivar den troligen först när man kommer till f/5,6 - f/8 och att jo mindra bländar du användar, jo mindra djybdeskarphet får du i dina bilder, det vil typisk betyda fotar du en vinylare och du ställar skarpan på PU, då är andra endan av din PU-arm inte skarp, men användar du en hög bländar, typ f/16 - f/22 då kan du troligen få hela vinylaren skarp, inc. tapete i baggrunden och katten fram för. Nackdelen vid att gå upp i ISO är att man får en massa brus/korn i sina bilder, det är olika från kamera till kamera hur pass bra dom kan hantera detta, för att ta reda på vad den kameran du evt. tänker köpa kan prestera, så får du leta rett på testbilder från kameran, fins på många stellen på internet. Men generelt kan man säja att jo störra sensor dit kamera har jo betre kan den gå upp i ISO.... MEN kom ihåg, det är generelt, kolla på testbilder. Dom fysiska minsta kamera, typ Canon IXUS och lig. är typisk dom som har dom minsta sensorerna.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/12/07 14:51:49
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/07 :  14:36:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Har du något stativ Tobbe? Hög ISO kan aldrig ersätta ett stativ då hög ISO alltid är lika med brus och annat otyg. Det gäller även svindyra systemkameror, om än i mindre omfattning.

Sedan är det inte säkert att ens hög ISO hjälper vilket illustreras i ett snabbt slarvigt exempel jag gjorde men min systemkamera:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53290&whichpage=3
(Kolla mitt inlägg med flera "likadana" bilder.)

Som du ser så även på ISO 3200 ligger slutartiden på 1/20s och ljusförhållandena är nog bättre än vad man normalt har tänt inne på kvällen, men inte bra för att fotgrafera. Jag skulle nog säga att helt handhållet utan att stödja mot något så kan man få någorlunda vettigt resultat vid 1/10 om man koncentrerar sig lite. Vill man vara helt säker ska man neråt 1/30-1/60s lite beroende på zoomläge osv. På de där bilderna, som kan läsas i inlägget, stödjer jag ena armbågen mot fönsterfodret.

Tänk på att i princip alla testbilder du ser på sidor som Cyberphoto, dpreview etc är tagna MED stativ.

En annan sak som är värd att tänka på att om du tittar på en bild i högsta upplösning/kvalitet på skärmen från en 5-6 mpixelkamera så motsvarar det att titta på en uppåt 1m bred bild på några decimeters avstånd. Hur ofta gör du det annars? Vad jag försöker säga är att smådefekter i bilderna inte syns lika mycket när man förminskar ner dem för visning på forum mm.

Edit: Om jag ska gissa så är ISO-exempelbilderna i tråden ovan tagna med bländare 3,8. Har inte orginalbilderna på den här datorn så jag kan kolla EXIF.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/12/07 14:43:30
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/07 :  14:39:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message
rip59:
Optik med 1,2 i ljusstyrka kan man ju glömma om man är ute efter en kompaktkamera och även annars är sådan rätt dyr i förhållande till budgeten här... Billigaste ljusstarka optiken är ju Nikon och Canons 50 mm 1,8:or men de kostar ju även de 2000-2500:- 1000-1500:- eller så nya.

Edit: Lade till kursiverat förtydligande och rättade priset som blev fel.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/12/07 15:04:17
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/07 :  14:53:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Näe...
Canons 50/1,8 ligger runt tusenlappen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/07 :  14:53:17  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
quote:
Optik med 1,2 i ljusstyrka kan man ju glömma om man är ute efter en kompaktkamera och även annars är sådan rätt dyr... Billigaste ljusstarka optiken är ju Nikon och Canons 50 mm 1,8:or men de kostar ju även de 2000-2500:- eller så nya.


Jo jag vet, jag har rättat till texten så det synas.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/07 :  14:59:21  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Näe...
Canons 50/1,8 ligger runt tusenlappen.

Det har du rätt i, skulle stått 1000-1500:-, kan inte bli rätt jämt.
Fixar det.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/10 :  11:13:24  Show Profile Send mayro a Private Message

Beslut fattat nu...

Valet blev en Canon A610 ifrån Siba internetbutik http://www.siba.se/


här finns lite mer att läsa och även jämföra..

http://alatest.com/apps/reviews/1609544/-1/Digital+Compact+Cameras/Canon+PowerShot+A610/


för 1690 kr. Det är bara där den går att köpa också så billigt. Siba butikerna har den inte. Det är ju en utgående modell som kom förra året strax innan vintern. Får bra omdömmen Samt verkar vara en kamera man kan OM man vill ha och lära sig mer om fotande med eftersom den går att sköta lite manuellt också.

utfällbar skärm osv osv..Dessutom ingår det en bunt framkallade foton i butik samt ett presentkort på 500 kr på nån dambutik som Lena blev glad för..

Så det blev Lenas o min julklapp. Samt framförallt!! belöning för jag slutat röka..

Vi har sparat pengar som annars skulle gått till rökningen. Så dom har vi varken sett eller haft så att säga..

Så nu skall nästa 2 månader betala kameran. Dom första 8 veckorna har betalat dom 2 nya fram däcken på bilen..

Så detta hjälper även till med rökstoppet. Man SER vad man sparar då rökandet inte pågår.vilket har sporrat att massor för att greja detta..


Stort tack för era tips här. Samt för suporten samt uppmuntran ifråga om sluta röka i rökatråden vilket gjort detta ens möjligt att inköpa.



föresten. Detta är den hejdlöst beundrade kameran jag tills nu haft och använt..
http://alatest.com/apps/reviews/18788/-1/Digital+Compact+Cameras/HP+Photosmart+320/

Läser ni kritiken så får ni snudd börja anse mig som en superfotograf eftersom man faktiskt SER bilder trotts allt i bildtrådarna...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/12/10 12:35:18
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/12/10 :  12:43:44  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Stativ kanske kan vara en idé? inga billig digitalkameror verkar vara ljuskänsliga nog att ta bilder inomhus.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/10 :  13:03:29  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Originally posted by vemsom

Stativ kanske kan vara en idé? inga billig digitalkameror verkar vara ljuskänsliga nog att ta bilder inomhus.



Skall så snart jag testat lite med den nya se hurvida det skall skaffas in som prioritet eller ej. att det kommer köpas är väl klart framöver iofs.. Bara prioriteten där vad som går först..

Som du säkert inser så har jag fått en hel del kunskap om att hålla stilla med min tidigare kamera. För tittar du på mina bilder så inser du nog att dom är superbra med tanke på att dom alla är frihandsbilder med en skitkamera av griffeltavlenivå i spec o prestanda..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/12/10 :  13:15:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Verkligen! Jag är totalt värdelös på att hålla kameran stilla. Kan inte ens ta utomhus i dagsljus :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000