Author |
Topic |
|
Liljus
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2006/12/06 : 15:02:46
|
Hej Alla, nu håller jag som bäst på med mina nya 3-vägare, lådor i stort sett klara, nu är det filtret som ska byggas ihop! Jag har inte jättemycket erfarenhet av att bygga filter, men har tagit hjälp av en kompis som kan en del om det. Det jag undrar är hur man bäst löser problemet med spolarnas värde. Det går ju aldrig att hitta färdiga spolar med rätt värde, så vad är bästa alternativ? Jag har inte utrustning för att mäta upp egenrullade spolar, så ska jag köpa värdet närmst ideal-värdet och anpassa delningsfrekvenserna därefter? Jag har hört någonstans att koppla samman flera spolar till rätt värde inte är att föredra. Rätt? Ska jag köpa spolar med närmsta värdet över och linda av ett par varv på känsla? Hur gör ni som kan?
Systemet kommer i alla fall bestå av: Peerless SLS 10" bas Peerless CSX 145H mellanreg Vifa(V-Line) XT25TG Diskant
Kommer kanske posta lite bilder på bygget sen!
Hej o tack för mig! |
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2006/12/06 : 17:05:35
|
Jag specialbeställde värden (några år sedan) från Ivan Pavlov på Kammarton. Jag vet inte om han fortfarande håller på.
Men jag är inte heller säker på hur stor påverkan det blir med en avvikelse mot beräknat på ett par procent. Har själv ställt frågan på foumet utan att få något klart svar. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2006/12/06 : 17:32:26
|
Utan mätmöjligheter eller trovärdigt räkneunderlag så känns det lite vanskligt att linda av/på spolar för att ändra induktansen. Det beror förstås lite på hur stor avvikelsen är mellan de värden du får tag på och vilka värden du behöver, men jag hade nog hellre köpt närmaste värde och anpassat frekvensen lite än börjat med några slumpmässiga moddningar av komponenterna.
...fast jag har å andra sidan hittat vägen, sanningen och ljuset i aktiva delningsfilter
Mvh Daniel |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Lassel
Member
90 Posts |
Posted - 2006/12/06 : 18:50:51
|
Om du går till en butik och köper spolen så borde de nog ha mätare för det och lindar av spolen(arna) åt dig. Tycker jag man borde kräva av en försäljare iaf..
Lasse |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/12/06 : 19:14:34
|
....... eller seriekopplar två spolar. Varför skulle det var dåligt?
Jag trixar lite - justerar delningsfrekvensen så jag hittar en spole som passar. Man kan ju växla mellan olika filtertyper tills man kommer nära ett bra värde (ett som finns på hyllan). Om du kommer lite snett kan du göra en kalkyl hur snett du kommit. Några % hit eller dit kan inte göra någon skada. |
Edited by - soundbrigade on 2006/12/06 19:16:22 |
|
|
Liljus
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2006/12/07 : 14:52:31
|
Ja jag antar att jag får ta de närmsta värdena och utgå därifrån! JAg vet egentligen inte varför det skulle vara dåligt att seriekoppla spolar med olika värden, bara något jag hört! Det där med att köpa den i butik låter ju bra, men vilken butik säljer spolar till filter över disk? i Malmö? |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/12/07 : 16:28:20
|
Har inte Elfa sånt?, ligger ute i Fosie industriby på en tvärgata till Agnesfridsvägen. Prova där först, har de inte spolar så titta hos Hifikit eller Ljudia. Finns säkert fler leverantörer om du söker lite på nätet. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2006/12/07 : 19:11:25
|
Nackdelen med att seriekoppla är att du får totalt sett ett högre Rdc dvs. likspänningsmotstånd.
T.ex. Luftlindade 0,8mm spolar 0,2 mH = 0,31 ohm 0,4 mH = 0,46 ohm 0,5 mH = 0,52 ohm 1 mH = 0,75 ohm 2 mH = 1,09 ohm Källa: Hifikit.
Näe antingen konstruerar ni filter där ni bygger med att pricka in std. värden eller så vet jag att Hifikit gärna mäter och lindar av till rätt värde, från närmast högre.
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 10:35:06
|
Jag konstuerar filtrena med utgångspunkt från standardvärden. Det funkar jättebra. Det är sällan man behöver linda av en spole och det kan man göra mha en sådan här tex: Finns på kjell&company för 600kr.
Det är väl mest när man räknar fram filter utifrån kokboksformler som man behöver udda värden och sådana filter suger ju ändå då man förenklat bort allt som har störst betydelse. |
|
|
|
Topic |
|