HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Värdelös Beg. Garanti!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/05 :  09:55:41  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
När jag satt i bilen och lyssnade radion (jo, jag körde när jag satt i den) så började de prata om köplagen och köp mellan privatpersoner i synnerhet.
Då fick jag reda på att om jag köper en nästan ny vara på t.ex blocket eller allas vårt favvo annonsforum, *HÄR*, så gäller inte den ursprungliga garantin som förste köparen fick.
Alltså, om annonsen säger: sex månader gammal, garanti kvar! så glöm garantin, den gäller BARA nybilsgaranti om du köper en "nästan ny" bil privat.
OK, det gäller ju inte t.ex kaffebryggare o dyl. som affären inte reggar med ditt namn.
Så, om jag ska sälja en av familjens TV-apparater som nu är ca 4 månader gammal och sätter ut i annonsen att det finns garanti kvar så gäller alltså inte denna garanti eftersom jag fick ange mitt namn till butiken när jag köpte den.

Har aldrig tänkt på detta tidigare utan tyckt att det varit super att garantin funnits kvar på en nästan ny vara som jag köpt billigt via annonser.
Lyckligtvis har dessa nästan nya varor inte krånglat för mig.

A balanced diet is a cookie in each hand.

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/05 :  10:13:46  Show Profile Send B-200 a Private Message
nej dessutom så är garanti "ett frivilligt åtagande från butiken" med andra ord köper du en sak och den går sönder kan butiken neka dig service på garantin. Det hände mig...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/12/05 :  10:24:50  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nja då har dom gjort ett fel, enligt konsumentköplagen är de faktiskt skyldiga att hjälpa dig.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/12/05 :  10:32:15  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Dessutom gäller inte reklamationsrätten enligt Konsumentköplagen, som ju annars är 3-årig. Konsumentköplagen reglerar bara relationen mellan näringsidkare (= "butik") och konsument (= privatperson/vanlig kund). Konsumentköplagens regler kan säljaren inte förhandla bort! Vid tvist kan man använda sig av Allmänna Reklamationsnämnden, vilket är gratis....

Om man vill klaga på ett köp mellan två privatpersoner får man i stället använda sig av de vanliga lagarna (köplagen, avtalslagen m fl). Dessa går att förhandla bort! Man kan inte använda Allmänna reklamationsnämnden utan får själv (eller med hjälp av advokat) driva sitt ärende i Tingsrätten (lämna in stämning mot motparten). Detta kan bli dyrt....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/05 :  10:40:26  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Precis.

Reklamation enligt konsumentköplagen:
Butiken har endast skyldigheter gentemot den första köparen.

Garantier:
Gäller enligt de villkor butik eller tillverkare anger. Läs det finstilta.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/05 :  10:42:49  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Kan någon ange lagrummet för garantier? Enbart frivilligt åtagande eller ett avtal?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/05 :  10:44:34  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Då kan man enklast uttrycka det så här?:
Ska man köpa en beg. pryl så se till att garantin löpt ut.
Dels så blir väl priset lägre och dels slipper man känna sig lurad om prylen går sönder och vill ha service/reparation enligt garantin.
Annars får man väl be säljaren lämna in den till butiken igen om man vill få någon nytta av garantin?

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/05 :  10:47:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Att garantier mm inte gäller beror helt enkelt på att köpet är ett avtal som träffats mellan näringsidkaren och första köparen. Näringsidkaren har inget avtal med en eventuell begagnatköpare och således gäller inte garantin om inte näringsidkaren är "generös" och villig att överföra den/avtalat om överförbarhet.

asimov66:
Om butiken lämnat garanti är det deras sak att visa att du förfarit på sådant sätt att felet inte omfattas av garantin. De har alltså bevisbördan.
När det gäller konsumentköplagen, dvs tvingande lagstiftning, så har handlaren bevisbördan de första sex månaderna (ska bevisa att du orsakat felet, att det inte var ursprungligt) och därefter är det du som har den.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/12/05 11:18:33
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/05 :  10:52:22  Show Profile
Får man tipsa om lite läsning:

http://www.minhembio.com/artiklar/486
http://www.minhembio.com/artiklar/502

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/05 :  11:01:08  Show Profile Send B-200 a Private Message
sant sant men garanti "är ett frivilligt åtagande" och ej tvingande

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/05 :  11:15:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message
asimov66:
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Första meningen avsåg garanti som handlaren lämnat och andra meningen sådana åtaganden som är påtvingade i lagstiftningen vare sig handlaren vill eller inte.

Vad gäller garanti, Konsumentköplagen:
quote:
21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti
eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för
varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel
anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det
avseende som utfästelsen omfattar.

quote:
Reklamation

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall
som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
lämnas till näringsidkaren.



Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning
avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos
honom.



Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit
emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte
annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
Lag (2005:62).

Edit: Vad jag vill ha sagt är att har näringsidkaren lämnat garanti gällande något så gäller den, den är ju inte frivillig när den väl lämnats.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/12/05 11:22:26
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/12/05 :  11:35:52  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Precis som flera skriver:

Garanti är frivilligt att lämna och kan villkoras; t ex kan man ha 8 års rostskyddsgaranti på en bil. Då gäller det i 8 år, men bara just mot rost och bara under de villkor som angivits i garantin (= avtalet)...

Även om det är frivilligt att lämna garanti, så gäller naturligtvis garantin som ett avtal när den väl utfärdats. Ibland kan faktiskt garantin vara en (kanske världsomspännande) fabriksgaranti som följer varan (och inte köparen) och därmed går att använda även av andrahandsköparen. Detta får man kolla i garantivillkoren. Ej så vanligt dock!

Reklamationsrätt är tvingande enligt Konsumentköplagen och gäller enbart mellan butiken och första köparen.

/ Ulf

Edit: Jag kanske ska berätta att jag jobbar som konsumentvägledare

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2006/12/05 11:37:16
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/05 :  11:49:42  Show Profile Send B-200 a Private Message
kan inte en moderator eller någon lägga denna tråd om garantier som en "sticky" när det fyllt sitt syfte då jag tycker den tar upp en massa intressanta aspekter som flera (bla jag) kan ha nytta av nu och i framtiden. Dock kan man sortera bort så bara "pudelns kärna" finns kvar sen ;-)

Mvh
Morgan

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/05 :  11:51:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag kanske ska berätta att jag jobbar som konsumentvägledare


Väger tungt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/12/05 :  11:52:57  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
Då kan man enklast uttrycka det så här?:
Ska man köpa en beg. pryl så se till att garantin löpt ut.


Nu skall man väl inte måla fan på väggen!
Jag har själv sålt ett antal saker med garanti kvar och har alltid upplyst mina köpare att garantin bara gäller ursprungsköpare. Jag skriver alltid ut en lapp med alla mina uppgifter (namn, adress, tele- och mobilnummer) och klargör för köpare att om, jag säger om, det blir problem så löser vi det genom mig.

Dvs. jag tar hand om garantinärendet. Lite extrajobb men jävligt uppskattat av den som köper av mig. Garantiärende går att lösa även på beggade grejor med lite god vilja.


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/05 :  12:03:41  Show Profile Send B-200 a Private Message
snoddas: så skall det vara att man löser det genom förstaköpare jag gör likadant men långt ifrån alla gör så tyvärr.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/12/05 :  13:31:38  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Garantiärende går att lösa även på beggade grejor med lite god vilja.
Kan lägga till att om det handlar om varor av mindre värde (och ibland även dyrare) så står köparens namn ofta inte på kvittot. Om då säljaren inte kommer ihåg vem som köpte varan går det ju för vem som helst att gå in med den trasiga varan plus kvittot och reklamera...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000