HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Naxos, är de bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/05 :  07:43:03  Show Profile Send iroise a Private Message
Just nu kan man i den stad jag bor i köpa naxos operor för 120:-/st eller 3st för 179:-! Vissa av operorna innehåller 3-4skivor och det verkar ju extrembilligt. Min fråga är: Håller naxosinspelningarna bra kvalite?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/05 :  08:30:58  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag har köpt lite av varje med gott och blandat från Naxos. Skulle vilja säga att de håller bra std.

/M
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/12/05 :  10:30:52  Show Profile Send Mattias a Private Message

Det finns mycket bra i Naxos sortimentet. Just inom Opera är jag tyvärr inte insatt.

Inspelningarna är ofta bra. Brukar hålla lite koll på Gramophone och se vad de skriver om skivorna. Hittar de nåt guldkorn och de faller inom min smak då är det ett säkert kort.

/Mattias
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/05 :  11:29:24  Show Profile Send iroise a Private Message
hörde även att det oftast när det gäller opera på naxos så är det öststatsmusik/tolkningar t ex ungerns radiosymfoniker som spelar, stämmer det och är det bra likaväl.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/12/06 :  17:18:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det går inte att säga något generellt. Dom hyr in ljudtekniker och använder sig av mindre kända artister och orkestrar som inte tar hutlöst betalt. Det gör deras utgivning ojämn.
Men vissa operainspelningar har fått bra kritik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/06 :  17:31:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ojämnt. Ibland jättebra men någon gång emellan ett bottennapp. Avråder t.ex bestämt från Naxos inspelning av Carmina Burana.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/07 :  00:14:55  Show Profile Send iroise a Private Message
Okey! Tack, får ta med mig en polare med större kunskaper än jag själv så jag inte köper fel. Jag gillar inte att köpa cd som sedan inte blir spelade!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/12/07 :  12:34:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Naxos är bra eftersom priset är lågt. Det gör att man har råd att upptäcka mycket ny musik.
Hittar man något man gillar så kan man alltid köpa en bättre inspelning om man tror att det finns.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/12/07 :  12:47:39  Show Profile Send edison a Private Message
Jag skulle säga så här:
De flesta Naxos i min samling som är inspelade senare än ca 1990-92 är bra ljudmässigt, tidigare skivor låter ofta lite "trött", men som sagts redan det finns många undantag från "regeln"...
Hur kvaliteten fördelar sej genremässigt vill jag inte påstå nåt om dock.

Just priset och det stora(!)urvalet gör Naxos till ett mkt bra alternativ att köpa för den som vill börja lyssna klassikt, resp vill bredda sin samling lite utan alltför stor kostnad.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/12/07 12:50:06
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/07 :  18:42:03  Show Profile Send iroise a Private Message
Så tänker jag också att man kan chansa lite pga det låga priset däremot vill jag inte chansa vad det gäller inspelningskvalite där måste det funka. Både cd och lp åker ut härifrån om de är dåligt inspelade.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000