HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC-fråga.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/12/03 :  01:56:08  Show Profile Send keso77 a Private Message
Hej.

Jag har fått för mig att inhandla en DAC. Något i min RCD-06 stämmer inte och jag tror att en extern DAC skulle kunna lösa problemet. Dock har jag inget säkert sätt att få reda på det annat än att testa med en, så jag funderar på att helt enkelt införskaffa en och testa med.

Vad tror ni om denna?

http://www.musiikin.com/Trendspage.htm

Överst på sidan.

Ligger i en lite lagom prisklass att börja leta i.
Någon med erfarenheter av återförsäljare och framförallt DAC'en?

Mvh
Krister


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/03 :  11:34:11  Show Profile Send ljud a Private Message
av ren nyfikenhet, vad är det som inte "stämmer"?
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/12/03 :  13:40:58  Show Profile Send keso77 a Private Message
Jo, jag inbildar mig att min gamla dvd-spelare, en Pioneer DVD-454 har bättre ljud. Varken jag eller min plånbok vill acceptera detta, för det betyder nyinköp IGEN, så jag tänkte testa med en DAC först.

=/


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/03 :  14:54:30  Show Profile Send ljud a Private Message
Hoppsan, låter skumt.. Rotelspelarna ska ju va bra?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/12/03 :  15:10:46  Show Profile Send CC a Private Message
Låna hem å testa? Kanske det bästa för dina öron och plåbok?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/12/03 :  16:50:57  Show Profile Send keso77 a Private Message
Det bästa vore ju som CC säger att låna hem en DAC, men mina vänners HIFI-intresse sträcker sig inte längre än att de kanske kan lägga några kronor extra för att få lite tjockare kabel på biltema till högtalarna ungefär.

Jag skall försöka hitta en DAC att låna hem och testa på något sätt. Förslag på en inte tokdyr DAC som finnes i Stockholm med omnejd mottages tacksamt.

Rotelspelare är trevlig, men det känns som den kapar basen. Övre registret spelar den skjortan av Pioneerhäcken, men det känns som den tappar i botten.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/12/03 :  18:48:20  Show Profile Send CC a Private Message
Jag känner inte din Rotelspelare så jag kan omöjligen veta, men några generälla tips kanske är välkommna?
1. Har du kollat så du har rätt fas?
2. har du haft möjlighet att testa med annan nätkabel?
3. Prövat olika underlag till spelaren?
4. Testat annan signalkabel?
Två olika spelare kan ha två olika behov. Det som är optimalt för den ena behöver nödvändigtvis inte vara optimalt för den andre...

En tanke jag fick. Kan det vara så som så att Roteln är stramare och mer korrekt (subjektivt, javisst) än din ädre (?) pioneer? På det viset kan du uppleva att Roteln är tunnare osv... Kanske du då får försöka kompensera med någon av ovan förslag eller tillomed flytta på dina högtalare och på så vi balansera ljudet så som det passar dig?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/12/03 :  19:06:39  Show Profile Send Manga X a Private Message
Är det inte Elac-burkarna (tämligen små stativare) som inte är fullständigt inspelade?
Efter ett tag brukar basarna gå djupare när upphängningarna mjukats upp lite.

Ge ditt finfina system 200 timmar till innan du börjar fundera på uppgraderingar.
Rotel + Elac = riktigt trevlig kombination i mitt tycke!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2006/12/03 :  21:00:26  Show Profile Send keso77 a Private Message
CC: En vän inhandlade precis samma uppsättning samtidigt, vi kör inte samma kablar och vi har inte likadan rumsakustik, och han har samma problem.
Det är såpass att jag testade med en sub inkopplad, och där är skillnaden stor. Det är det som är märkligast och där man märker det mest. Elac-burkarna är riktigt trevliga men de går ju inte direkt bråddjupt, så där märker man inte riktigt lika mycket. Har testat runt lite med olika kablage också utan resultat på detta område.
Det känns verkligen som om det skulle sitta ett lågpassfilter mellan cd och förstärkare.

Jag var inne på stramare bas jag också, men skillnaden var så stor utan att basen lät för mycket från dvdhäcken att jag känner att jag skulle vilja testa med annan DAC eller något.

Manga X: Mycket nöjd med dessa högtalare. AMT-diskanten passar mina öron. De är väl inte riktigt inspelade, men de har nog gått en 200-220 timmar redan. Stärkaren och högtalarna är riktigt mysiga tillsammans. CD'n låter bra, men det känns ändå som något fattades och jag tror att denna frekvensspökning eller vad man skall kalla det kan vara pricken över i:et som behöver åtgärdas.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000