HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken blir ersättaren till min HK AVR 7000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2006/12/02 :  10:47:37  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Mycket har hänt på förstärkarsidan under de senaste åren, väldigt lite har hänt på högtalarfronten.... min audioförsäljarens replik.
Råkade vara i min favorit hifi-affär och drogs som råttorna i Hemelins berättelsen till rummet med Amphion högtalarna - en uppgradering är på tiden och mycket nödvändig tänkte jag.
I så fall inte högtalarna sade försäljaren utan det är HK som ska ut ! Borjade titta efter värdig efterträdare som skulle ge mig mjukhet och mycket luft mellan instrumenten så där på äldre dar - tänker gå i pension med den (så tänkte jag också om min HK...) och kom på 3 fabrikat/apparater som värdiga alternativ. Nad, Rotel eller Sony. Tacksam om någon som lyssnade på Sony TA-DA9000ES kan berätta närmare om den eller om Rotel, Nad som fabrikat och vilken som skulle passa bäst

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/12/02 :  14:28:59  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag ska ärlighetens namn säga att jag inte har lyssnat på så jättemånga förstärkare, men jag kan säga att jag gick från HK till Rotel och för mig var det som om någon tog bort en blöt filt från högtalarna. Observera att detta gällde HK AVR 435 som i mitt tycke passade väldigt dåligt med mina Dynaudio och mitt rum. Jag säger alltså inte att HK är dåligt på nåt sätt, funkade bara inte för mig.

Edited by - ljud on 2006/12/02 14:30:01
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/02 :  14:43:12  Show Profile
Du kommer bli sååå nöjd när du slängt ut din AVR7000, i mitt tycke en av de sämsta förstärkarna som Harman Kardon tillverkat.
Får vi ett pristak så kan tipsen börja flöda!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/12/02 :  15:36:31  Show Profile Send FBK a Private Message
Ta inte illa upp nu bibi50, men just denna H/K modell du har är en av de sämsta som detta märke har gjort när det gäller musik återgivning,på film så funkar den okej. Så du kommer att garanterat få ett lyft med det mestaEtt pristak och vilka högtalare du har skulle hjälpa mycket att veta när man ger råd.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/02 :  16:06:58  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Får tyvärr instämma i att AVR7000 inte var någon höjdare.
Sålde min för något år sedan.
Hade först en Sont DA-50ES men blev så less på fjärren till den så Sonyn fick ge sig av..
Sedan blev det en AVR7000 men ljudmässigt så var Sonyn mycket trevligare.
Så jag kan tänka mig att Sonyn kan vara ett bra förslag, har dock inte lyssnat på just den modellen.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/02 :  16:28:52  Show Profile Send Stickan a Private Message
Min Denon AVR-3802:a försvann nyligen(kostade 12000 ny) och ersattes med en Yamaha DSP-E800(beg) processor och tre-kanalsamp.
Den tar hand om center och bak-kanalerna, kostade runt 5000 ny. Kodar av DD och DTS och har sju-åtta ytterligare DSP-modes.

Till all stereolyssning och drift av front-kanalerna vid surroundanvändning inköptes en Onkyo Integra A-807(beg) integrerad förstärkare. Kostade 6000 ny.

Dessa bägge förstärkare kostade mig 2200kr och jag kan med säkerhet säga att jag aldrig mer kommer att skaffa en surround-reciever.
Skall det uppgraderas här igen blir det ett byte av 2-kanalaren som blir aktuellt, men det dröjer nog ganska länge.


Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2006/12/03 :  00:43:09  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack för svaren !!!
Där ser ni, vet man inget bättre tror man att man har världens bästa förstärkare. AVR 7000 fick så många fina betyg och recensioner på sin tid att man trodde man ägde en skatt och därför funderade jag inte on någon nödvändig uppgradering. Mina gamla Klipscharna reference 3 kommer att stanna hos mig tills ekonomin tillåter en ny uppgradering efter byte av förstärkare/receiver. För byte av förstärkare/receiver sätter jag en budget på max 15-20 K helst den lägre gränsen.

Edited by - bibi50 on 2006/12/03 00:52:38
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2006/12/03 :  01:07:07  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Stickan
Hur kombineras/kopplas dina 2 förstärkare när du använder hembion ?
Behöver du justera 2 volume knappar för att få ett optimalt ljud eller ???
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/03 :  01:09:26  Show Profile Send Stickan a Private Message
Titta på försteg/slutstegs-möjligheterna, där finns mycket välljud att hämta i jämförelse med div recievers.

Nad har bl.a detta försteg:http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Hemmabio/Foerstaerkare/NAD_T163v2_Graa.htm
Kombinera det med ett flerkanalsslutsteg eller hitta ett gäng beg tvåkanalssteg. Nad har flerkanalssteg också:http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Hemmabio/Foerstaerkare/NAD_T973_Effektfoerstaarkare_NADgraa.htm

Eller en beg reciever för femtontusen, då borde du få tag i nån riktigt bra.
En som har kostat ung det dubbla i alla fall, då bör det låta bra i stereo också.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/03 :  01:18:19  Show Profile Send Stickan a Private Message
bibi50:Från nåt som heter Main på Yamaha`n kopplas en vanlig RCA-signalkabel till vilken ingång som helst på 2-kanalaren.
I mitt fall till Aux1-ingången.

Sen gjorde jag en nivåinställning på de olika kanalerna med hjälp av testtonen, ställde nivå på varje kanal från Yamans fjärr.
Fick skruva upp volymen på 2-kanalaren till ett visst läge för att få lite kräm.
När jag sen kör i surround väljer jag Aux1 och ställer volymen i detta läge på 2-kanalaren, sätter igång filmen och kontrollerar volymen på alla fem kanalerna från Yamahan.
Går väldigt smidigt måste jag säga.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/03 :  01:22:15  Show Profile
För dom pengarna kommer du få ett lyft du inte trodde var möjligt.

Får man rekommendera tex en begagnad Denon 3805 kombinerat med ett Vincent SP-331. Borde landa en bit över 10 och kommer fullständigt stampa sönder stackars Harman Kardon.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/12/03 :  01:34:25  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Harman/Kardons receivrar har ju annars rykte om sig att ha okay förstegsdelar så ett lågbudget alternativ är att testa ett slutsteg bara. Själv kör jag med ett litet McIntosh steg till min Harman/Kardon AVR-4550 för att driva frontarna och tycker det funkar bra.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2006/12/03 :  01:37:15  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack Stickan, ser ljust alltså...
Martin M: tack för ditt svar men vill inte gå in i Kina träsket (Vincent) nu när jag lämnar HK (made in China).
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2006/12/03 :  01:43:16  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Rolfen, tack
Är kombinationen med Mcintoshen gjort på samma sätt som beskrivits tidigare av Stickan ? bättring bara i stereo eller också när det gäller HT ?
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/12/03 :  01:47:52  Show Profile Send Nitram a Private Message
Ojdå... vilka kapningar av AVR7000...
Vet inte om herrarna testade den "biampat"... dvs front och rear samtidigt till en hgt? då mosade den Primare I20... och vetifanken om den inte tagit A30.1 me... (testade dock inte samtidigt)
Så lite cred får ni nog allt ge den... det var till NHT 2.5i...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2006/12/03 :  01:59:26  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Nitram, men din lösning gäller väl endast vid stereo lyssning...
hur lyssnar du när du vill till HT ?
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/12/03 :  02:04:34  Show Profile Send Nitram a Private Message
Japp... det va efter jag sålt center och surr.
...och en fyra fem år sedan... förodligen kräsnare nu...

Vet ej, kanske preout?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/03 :  03:50:40  Show Profile
quote:
Martin M: tack för ditt svar men vill inte gå in i Kina träsket (Vincent) nu när jag lämnar HK (made in China).

Kan bli halvsvårt att hitta något som inte är made in china eller taiwan! Jag önskar dig lycka till under jakten
Om du vill ändra uppfattning kan du provlyssna lite äkta Kina-hifi hos mig i Örebro!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/12/03 :  04:09:27  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
bibi50: "Är kombinationen med Mcintoshen gjort på samma sätt som beskrivits tidigare av Stickan ? bättring bara i stereo eller också när det gäller HT ?"

Nej, det gäller bara stereo, är kopplad till preout.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2006/12/03 :  04:19:07  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Martin M
Tack för ditt inbjudan ! Dock lite långt från huvudstaden...
Ok antar du har rätt betr China made hifi
Ska försöka efterlysa för provlysning. Tror att Reference-Audio i
Sthlm har dessa Vincent
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/03 :  04:36:29  Show Profile
Finns så klart mycket att välja på i prisklassen! Drog bara till med ett steg jag själv ägt och testat samt anser väldigt prisvärt.
Har sett en del rotel 1070 på hifimagasinet på sistonde, är nog inte helt dumt det heller. Det bästa är att ta det lungt och vänta in fynden (om man inte ska köpa helt nya saker då).

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/12/03 :  11:03:53  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Harman/Kardons receivrar har ju annars rykte om sig att ha okay förstegsdelar
Problemet är bara att det är just förstegsdelen på 7000 som är så kass. Enda ändringen som gjordes i stort sett till efterträdaren 7500 var just att förbättra förstegs delen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000