HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 dålig spridning i diskanten
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/11/20 :  00:52:02  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
har ett par hemmabyggen, tvåvägare, med dynaudioelement, är mycket nöjd förutom att de högre frekvenserna tenderar att inte smälta in i ljudbilden vilket tex röster gör perfekt, trumpeter, cymbaler etc låter som att de kommer från högtalarna och inte någonstans mitt emellan,

finns det någon där ute som har några kloka ord om vad detta beror på??

h
micke

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/11/20 :  09:48:26  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
någon??? snälla!!!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/20 :  09:56:56  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Kanske beror det, som du antyder i rubriken, på dålig spridning i diskanten. Har du vinklat in högtalarna? Om inte, gör det. Pröva dig fram med olika vinklar. Sedan kan det ju förstås bero på skivorna, trumpeter och cymbaler befinner sig ju sällan i mitten av ljudbilden utan är ofta utpanorerade åt sidorna. Pröva med en monoskiva, då blir det lättare att höra.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/11/20 :  09:59:18  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
jo du har rätt visst varierar det med olika skivor, var får man tag på monoskivor nu för tiden???
h
micke
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/20 :  16:22:19  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Micke, förutom att det kan vara ditt lyssningsrums akustiska egenskaper och högtalarplaceringen, skulle det kunna vara det att de allra flesta inspelningar är panorarade multimikinspelningar. Då blir de rumslga effekterna inte så trovärdiga. Ljudet tenderar till att hamna längs en linje mellan högtalarna, sällan utanför.

Kanske en dum fråga, men har du kollat upp fasläget mellan högtalarna ordentligt? Och då menar jag MYCKET ordentligt. Jag vet flera som trodde allt var rätt kopplat men ändå hade lyckats koppla fel. Inga namn nämnda.

/Johan L
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/11/20 :  16:39:31  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Ett tip som jag fick från Ekpeng, och som visade sig fungera var att använda ett mindre brant filter i diskanten. Jag bytte från 3:e till 2:a ordningens filter på GALTIS och fick ett mycket öppnare luftigare ljud

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/11/20 :  17:28:51  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
tack för era ideer, nja kan inte skaffa så mycke mindre brant filter, använder 1:a ordningens, men men men, nu har bitarna fallit på plats, byggde mig en nätsladd modell monster, (jag som trodde mina intermezzo var styva) och WOW vilken skillnad, allt blev bättre speciellt, de övre registren, hör helt nya saker på skivorna, och stereo och djup förbättrades avsevärt, viss förbättring i basen också, rösterna mer naturtrogna.

En uppmaning, de som tror (var en stor skeptiker till för en liten stund sen) att nätsladden inte har någon betydelse,, tänk om...

skulle vara kul att jämföra mot märkeskablar, men för er som inte vill lägga ut 5000 kr på nån amerikansk värstingkabel, åk och handla lite vettiga prylar och sätt igång och bygg, efter ett par timmar och några svordommar var det klart

h
micke
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/20 :  19:34:20  Show Profile Send celef a Private Message
"Ett tip som jag fick från Ekpeng, och som visade sig fungera var att använda ett mindre brant filter i diskanten. Jag bytte från 3:e till 2:a ordningens filter på GALTIS och fick ett mycket öppnare luftigare ljud"

En följdfråga är då vad du/ni gjorde för ändringar oxå på basfiltret?

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000