HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför inte en studiomonitor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/28 :  18:04:24  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Med tanke på hur litet rum jag har (3,7x4,2m) så borde ett par små studiomonitorer lämpa sig ypperligt, eller hur?

Om jag sen driver dem med en vanlig hififörstärkare borde väl inte spela någon roll?

Tankar?

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/28 :  18:07:51  Show Profile Send Manga X a Private Message
piPs (signaturversionen av piP)?


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/28 :  18:11:36  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag tänkte på någon av Tannoys passiva i Reveal-serien, men frågan var öppet ställd
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/11/28 :  18:14:46  Show Profile Send Stickan a Private Message
Går säkert bra, finns dessutom ett gäng studiomonitorer som har inbyggda slutsteg.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/28 :  18:17:07  Show Profile Send ljud a Private Message
Mycket intressant fråga! Jag har Dynaudio hemma och Genelec på jobbet och har frågat mig samma sak och har aldrig orkat släpa hem Genelec-burkarna. Jag kan tänka mig att att många drar sig för studiomonitorer pga dom tycker dom är FÖR "analytiska". Jag har även erfarenhet av några närfältare som heter Westlake Audio, dom låter faktiskt otroligt tråkigt! Men får man sin mix att låta bra i dom, så låter den nog väldigt bra i ett hifi-system. Dessutom finns det många, även jag, som tycker att just Genelec låter lite för bra för att mixa i. En annan aspekt är nog att studiomonitorer gör sig ännu sämre i icke akustikreglerade rum, än tex hifi-högtalare.
Jag skulle kolla genelecs minsta system med en en sub från samma märke. Förövrigt är det konstigt att fler inte använder deras subbar, som jag tycker är riktigt bra. Dom är kanske lite för groteska?
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/28 :  19:06:08  Show Profile Send NtR a Private Message
Inga bekymmer, ATC från England säger att det som skiljer deras monitorer från hemburkarna är fanéret. Punkt. Deras model 7 eller nåt sånt, 7 i alla fall låter kalas i mina öron.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/28 :  22:51:45  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Har studiomonitorer kanske lite andra spridningsegenskaper? Jag kan också tänka mig att de byggs lite stryktåligare (kabinett, element och säkringar) och har bättre garantier och reservdelstillgänglighet. Kostar säkert mer också. Ino Audios studiomodeller går högre upp i frekvens för att upptäcka diverse missljud - kanske inte önskvärt hemma?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/11/28 :  23:09:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Hallå ljud:et vad har ni för modell av Genelec på ditt jobb? Det kan vara bra att ha en aktiv studiomonitor hemma då får man förhoppningsvis bra slutsteg. Köper man ett par lagom dyra eller dyra passiva högtalare kan man råka ut för att man också måste köpa ett par dyra och kraftiga slutsteg. Slutsteg som klarar av att leverera hög effekter med liten fasvridning ner mot 2 ohm.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/29 :  09:53:36  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Hallå ljud:et vad har ni för modell av Genelec på ditt jobb? Det kan vara bra att ha en aktiv studiomonitor hemma då får man förhoppningsvis bra slutsteg. Köper man ett par lagom dyra eller dyra passiva högtalare kan man råka ut för att man också måste köpa ett par dyra och kraftiga slutsteg. Slutsteg som klarar av att leverera hög effekter med liten fasvridning ner mot 2 ohm.

I rummet jag sitter mest i har vi 1040 (rundade) infällda i vägg med tillhörande lådor som Genelec levererar.

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/11/29 :  10:21:04  Show Profile Send Stormen a Private Message
Hej, håller med "ljud" om att genelec kan låta lite "mycket" eller lite "extra av allt" Men det är givetvis en smaksak. Det som ljud säger är oxå viktigt att lära sig hur sina monitorer låter vid mixning och hur dom låter på andra system. Genelec finns i många studios, det gör även yamaha´s nr1 skrammelburkar med vita element, men inte är de någon bra standard för det. Riktiga närfältsmonitorer är tänkta att ha ett kort lyssningsavstånd medans tex transmissionline och hornlösningar kanske du bör ha 4 - 5 meter till lyssningsposition.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/11/29 :  10:35:19  Show Profile Send Stormen a Private Message
Det är även precis som sades tidigare

ATC från England - det enda som skiljer är faneret. Det stärker tanken kring konstruktionen.
Så med andra ord så passar givetvis ett par små burkar mycket bra i ett litet rum. Dessutom är det snyggt och smidigt. Jag är väldigt förtjust i studiomonitorer/bokhyllehögtalare av div sorter när man arbetar med ljud eller vill sitta nära. Men vid mer avkopplande lyssning hemma i soffan är det längre avstånd för mig som gäller.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/11/29 :  12:28:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Genelec 1040. Vad är det för högtalare? Är det en som är i aluminium? Jag tycker att det är en väldig skillnad mellan deras små tvåvägarna och deras större t.ex 1038:or som är trevägare. De större ger ett mjukare ljud men så klart mera pondus.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/11/29 :  12:58:49  Show Profile Send hman a Private Message
Genelec, KRK, Fostex är bra mainstream monitorer medtydlig monitor karaktär, dvs platt frekvensband. En annan monitor Dynaudio (TC electronics)BM15a låter helt otroligt bra, högtalaren försvinner helt och musiken sätts i rampljuset. Fördelen med aktiva monitorer som har redan påpekas ovan är att du kan lyssna länge utan att bli trött och att du slipper att ha slutsteg.

Genelec 1040 är den större monitoren i 10 serien, som för övrigt har aluminium chassi. Själv gillar jag 1030 bäst i serien men tycker att genelec kan ha lite hård diskant.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/11/29 :  14:08:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men varför inte en liten "vanlig" högtalare ???

Det finns en hel del som fungerar i mindre rum..
Och ofta till bättre pris oxå..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/11/29 :  14:43:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Det finns ju ändå en viss skillnad mellan små hemmahögtalare och små studionärfältare. Med studiohögtalare har man, i alla fall när det gäller Genelec, Behringer och några andra. Man har möjlighet att equalisera för att kompensera när högtalaren står i ett hörn eller för olika avstånd till en vägg. Till och med är det så att på Genelec´s nya digitala närfältare så kan man kompensera om högtalaren står på ett mixerbord, alltså för reflexerna som uppstår från bordets yta. Det som ändå är bäst av allt är att man kan med hjälp av en medföljande mikrofon ställa in så att man får en bra frekvenskurva. Man kan också läsa in flera lyssningspositioner i datorn med hjälp av ett medföljande program. På så vis kan programmet räkna ut och öka storleken på sweetspoot. Det här är något som jag både sett och hört i verkligheten.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/11/29 :  15:04:50  Show Profile Send Stickan a Private Message
Har haft en studiomonitor en gång i tiden-Auratone, kommer inte ihåg modellbeteckningen.
Upplösning och detaljer kan man säga var honnörsord för den högtalaren, 1"-diskanten och 5 1/4" bas/mid tillverkade av Peerless.

Den försvann efter ett par år då jag var lite trött på det kliniska "sjukhusljudet" och in kom lite större burkar med mer basåtergivning och pondus. Lite mer naturligt sound enligt mig.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/11/29 :  15:45:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vill nog påstå att Auratone inte var någon högtalare. Det var ju så att man på 70-80-talet brukade ha Auratone i studion för att kunna kolla hur en mix kunde låta i en vanlig Svensson stereo. I dag är det vanligt att man har Yamaha NS10 för motsvarande kontroll. Hur det nu är så mixar man ju aldrig genom ett par sådana högtalare.














Edited by - gcs on 2006/11/29 15:45:25
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/29 :  15:51:19  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
När jag har läst specifikationer på en del studiomonitorer verkar det som att man har prioriterat hög nivå i hela registret ned till, säg, 60 Hz framför extra basutsträckning som kanske bara låter ok vid måttlig nivå (jmf mayros tråd). Är jag ute och cyklar?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/11/29 :  16:33:19  Show Profile Send gcs a Private Message
Nja det är väl olika. Om vi tittar på en middfältare från Dynaudio som heter Air 20 så mäter ju högtalaren mellan 31-22.000Hz-3dB och kan prestera momentant en nivå på 129dB spl. Att den inte går lägre än 31Hz beror ju så klart på bashögtalaren och lådan. Tanken är ju att högtalaren ska digitalt kopplas ihop med en subwoofer och då händer det grejer.
http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=534&AjrNws=513&AjrNwsPg=1
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/11/29 :  17:58:50  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Det var ju så att man på 70-80-talet brukade ha Auratone i studion för att kunna kolla hur en mix kunde låta i en vanlig Svensson stereo.


Är nog inte många "Svenssonhögtalare" som låter som Auratone.
Tycker själv att den modellen jag hade speglade den i mitt tycke sämsta sortens Hifi, "för mycket" upplösning i mid och topp.

Studiomonitor eller inte så bör en högtalare vara så homogen som möjligt.


Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/11/29 :  19:18:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu var ju det här på 70-80-talet. Jag vill ju inte heller kalla Auraton för studiohögtalarare. Jag vill inte heller kalla Yamaha NS10 för en studiohögtalare. En studiohögtalare ska ha ett sådant ljud att det duger att göra en mix som sedan också ska hålla när man lyssnar med andra högtalare.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/29 :  19:19:04  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
När jag har läst specifikationer på en del studiomonitorer verkar det som att man har prioriterat hög nivå i hela registret ned till, säg, 60 Hz framför extra basutsträckning som kanske bara låter ok vid måttlig nivå (jmf mayros tråd). Är jag ute och cyklar?
Nej.

Det stämmer bra med min erfarenhet av tex. Westlake Audio, kan vara den anledningen (att dom spelar spikrakt ner till 70 hz) som gör att dom låter fantastiskt tråkiga.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/11/29 :  20:49:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är väl anledningen till att Dolby valt en relativt hög övergångsfrekvens tíll subwoofern. Genom att lägga den vid 120Hz så behöver man inte så stora och dyra högtalare men ändå kunna spela starkt. Nu talar jag om bioljud. Jag tror inte att så många biografkjedjor skulle satsa som man nu gör på 5.1. Små studiohögtalare kan spela starkare om man skär av basen. Westlake har ju små högtalare men också stora och tunga monster och dom är väl mest kända för sina trähorn.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/11/30 :  12:03:17  Show Profile Send ljud a Private Message
Lite OT men,
quote:
Dolby valt en relativt hög övergångsfrekvens tíll subwoofern. Genom att lägga den vid 120Hz så behöver man inte så stora och dyra högtalare men ändå kunna spela starkt.
detta gäller endast vid mix, Dolby rekommenderar att man lägger ett LP-filter vid 120 hz på LFE-spåret. Var man sen lägger crossoverfrekvensen för subben, är en helt annan sak och varierar från system till system. (Tex. THX 80hz) Så har jag uppfattat saken iallafall.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/12/01 :  17:34:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Hur det nu är så mixar man ju aldrig genom ett par sådana högtalare.



Nej, numera har man ännu sämre högtalare, för inte fan låter skivorna bättre idag än på 70-talet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/01 :  17:53:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Björn Ola du ska inte glömma att väldigt mycket görs hemma i vardagsrummet. Jag vill också säga det att jag har då aldrig varit i någon riktig musikstudio som inte haft bra högtalare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000