Author |
Topic |
|
boa
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2006/11/28 : 17:30:16
|
Många här på forumet har ju byggt Aleph P 1.7 men hur ställer jag in pott P1 på kortet troligen gain tacksam för lite hjälp mvh/Bosse |
BOA |
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/11/28 : 19:32:49
|
Enligt konstruktören själv skall du sätta mastervolymen på Max, Och sen höja trimpottarna (P1) tills det är så högt som du tror är din "maxvolym"
Sen hur det lirar med hans uttryck ; Bias it out of Hell. vet jag dock inte.. men det låter bra i alla fall. (förövrigt har jag provat att göra precis tvärtom, Och det låter jäkligt bra då med )
Om du har tillgång till manualen som för övrigt finns lite varstans på nätet står det väldigt utförligt där hur man gör.
Berätta hur det går, och hur det låter..Och glöm sen inte bilderna !!
/Z |
Signatur.. |
|
|
boa
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2006/11/28 : 22:12:42
|
Tack för ett bra svar. Aleph p blir lite av ett standard bygge med relävolym från dantimax/DK men skall prova ett tips från Bladelius (alla 10uf kondingar)svaret från honom var att han provat mycket men det som verkar gälla är många små värden i paralell ex dom gula på elfa.det blir tyvärr 160st.han har tydligen anv dom i ett phonosteg.
Efter jag blivit färdig med mina GA unity högtalare med bara ToP element har det nästan varit serie tillverkning av passande elektronik. först klart blir försteget + SKA300B vilket jag redan tidigare hade alla pryttlar till. Bilder skall jag skärpa mig med.Först blir det högtalarna som jag byggt utan alu lådan som en del känner till.För övrigt är det nog inte många färdiga ex av Bosse Medins konstuktion. Bosse
|
BOA |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 08:24:23
|
Spännande 160 kondingar.!! Vilket jobb Det kommer säkert bli kanon.
Och så en SKA300, Den har man spanat på ett tag nu. Skall bli roligt att höra vad du tycker om den. Jag vet minst en till på forumet som är i startgroparna att bygga en SKA150.
/Z |
Signatur.. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2008/02/17 : 04:06:56
|
Jag har lite huvudbry angående försteget. Jag har ingen signalkälla med balanserad utgång. Hur kopplar jag ihop systemet då?
Kan jag ha för-slutsteget (P1.7 + mini-aleph) ihopkopplade balanserat ändå? i så fall > Jag antar att signalkabeln bara skall vara kopplad till jord i ena änden - vilken, i slutsteget eller försteget? |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2008/02/17 : 07:32:31
|
Du kopplar minus till jord på ingången om du inte har en balanserad signalkälla. Antingen permanent eller med en liten switch
/Z |
Signatur.. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2008/02/17 : 08:16:32
|
OKIDOKI...tack för hjälpen
EDIT: Just det...hur gör jag med jordningen mellan för- och slutsteg?
(balanserad koppling)
För att slippa jordslingor så är det väl bäst att jorden bara är inkopplad i ena änden...men i vilken? |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2008/02/17 08:21:52 |
|
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2008/02/17 : 20:29:50
|
Jag körde med -in och jord ihopkopplad på ingången i försteget och balanserat mellan förförstärkare och slutsteg.. Du kan prova lämna -in öppen men man tappar 6db om jag minns rätt. |
Mvh David Zetterlund
Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS... |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2008/02/17 : 23:47:34
|
oki....men hur jordar jag skärmningen mellar för- och slutsteg?
I slutsteget eller försteget? |
|
|
boa
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2008/02/19 : 11:25:54
|
Zei
En liten rapport om resultatet GB300+Aleph P. Först skall nog sägas att stärkaren passar som bygg proj i svårighets grad efter ex GC bygge Billig bra support lättbygd. Hur låter det.Jo bra för pengarna, karaktär i systemet något mörk det mesta är bra dock tveksam saknas luft i ljudbilden. Kanske är något med kablar försteg komb som ej passar. Men jag bryr mig inte, den gör ett bra jobb, medan jag gräver mig ner i Pass träsket Boa
|
BOA |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2008/02/19 : 13:06:59
|
Va kul!
Var är bilderna?
Måste ju se spektaklet med alla kondingarna.. :)
/JZ |
Signatur.. |
|
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2008/02/19 : 21:04:50
|
quote: ............medan jag gräver mig ner i Pass träsket.
Välkommen i gänget.. det är dock ett mycket angenämt träsk..
|
Mvh David Zetterlund
Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS... |
|
|
|
Topic |
|