HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skärm på högtalarkabel ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/11/28 :  16:36:43  Show Profile Send huzze a Private Message
Tänkte göra en högtalarkabel och ha den skärmad. (Jag tror mycket på att skärma av signaler, se bara nya nätkablar Lorad från Supra osv och det är mycket kablar som korsar varandra i en enkel stereo)

Till skillnad från RCA som är 2-polig och oftast kopplas med symmetriska ledare trots att det är en halvbalanserad signal så kopplas skärmen bara på ena sidan av - ledaren (oftast i sändande apparat)

Högtalarterminalen avser bara 1 pol. Ska då skärmen kopplas till - på förstärkaren?
Ja om högtalarkabeln i sig består av 2 ledare (+&-) och skärm.
Men om högtalakabeln består av 2 kablar, 1 för + med skärm och 1 för - med skärm, var ska då skärmen kopplas? På förstärkarsidan på varje pol + & - eller bakåt i signal kedjan = skärm runt + i förstärkaren och runt - i högtalaren.

Vad är "rätt"?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2006/11/28 16:51:00

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/11/28 :  16:38:51  Show Profile Send Kmj a Private Message
jag tror att du ska koppla skärmen i chassit. Inte helt hundra dock.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/11/28 :  17:52:49  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Enligt Supra skall skärmen kopplas till chassiet på förstärkaren.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2006/11/29 :  16:27:53  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja det låter ju rimligt.

Tack för hjälpen.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/11/29 :  19:58:54  Show Profile Send esl a Private Message
Din högtalarkabel fungerar både som en mottagarantenn och som en sändarantenn.

Mottagarantenn:
+ ledaren är direkt kopplad till ingånssteget via motkopplingsslingan = högfrekvens går rakt in i slutsteget och modulerar musiken.
Test: Ingen signal in i slutsteget, tag din mobiltelefon och lägg den bredvid högtalarkabeln, och ring till mobilen...
Anslut skärmen till förstärkarens minus utgång och ring igen!!!

Sändarantenn:
De strömmar som går i högtalarkabeln är många gånger högre än de som går i signalkabeln, ca 100 000 ggr högre!
Dessa inducerar ett magnetfält runt sig vilket gör att man inte skall dra en signalkabel parallellt med en högtalarkabel. Om dom måste korsas så gör det vinkelrätt.
Dubbelskärmad signalkabel är bra. Fler skärmar än två behövs bara om dom två första är av usel kvalitet.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2006/12/01 16:50:09
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2006/11/29 :  19:59:09  Show Profile Send esl a Private Message
Din högtalarkabel fungerar både som en mottagarantenn och som en sändarantenn.

Mottagarantenn:
+ leadren är direkt kopplad till ingånssteget via motkopplingsslingan = högfrekvens går rakt in i slutsteget och modulerar musiken.
Test: Ingen signal in i slutsteget, tag din mobiltelefon och lägg den bredvid högtalarkabeln, och ring till den... anslut skärmen till förstärkarens minus utgång och ring igen!!!

Sändarantenn:
De strömmar som går i högtalarkabeln är många gånger högre än de som går i signalkabeln, ca 100 000 ggr högre!
Dessa inducerar ett magnetfält runt sig vilket gör att man inte skall dra en signalkabel parallellt med en högtalarkabel. Om dom måste korsas så gör det vinkelrätt.
Dubbelskärmad signalkabel är bra. Fler skärmar än två behövs bara om dom två första är av usel kvalitet.

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2678 Posts

Posted - 2006/11/29 :  23:07:24  Show Profile Send Imperial a Private Message
Prova FK 1,5mm2 och snurra ihop 2 ledare med borrmaskin så blir den kabeln "skärmad" av tvinningen

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/11/29 :  23:12:03  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag har sådan här om du är intresserad.
Flata ledare typ supra 2x 1,6 mm2

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2006/12/01 :  12:22:07  Show Profile Send huzze a Private Message
esl:
Menar du med ditt test att skärmen bör kopplas till - på förstärkarsidan för både + och - ledarnas respektive skärm

Huzzes musikanläggningar

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/01 :  14:51:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nu är det så att skärmen fungerar som antenn den med för HF. Den ska jordas i andra änden med en liten konding på några nanofarad.
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2006/12/01 :  16:16:14  Show Profile Send zikkan a Private Message
Måste man ha en konding mellan skärm och jordplan (låda)? Räcker det inte med att fästa (skruva/löda etc) skärmen i jordplanet?

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2006/12/01 :  16:53:34  Show Profile Send esl a Private Message
En kabel med skärm runt både + och - ledare är inte det vi önskar!
Kasta den kabeln och köp en SUPRA PLY 3,4S
Om du nu vill göra testet i alla fall med din kabel så kan du ansluta båda skärmarna i förstärkarsidan.

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2006/12/02 :  15:44:18  Show Profile Send huzze a Private Message
Nu börjar det komma diverse föslag här...

Med signalkabel så är det inga problem, där vet vi (väl?) att skärm kan vara runt både + och - och bör anslutas till - på sändande enhet.

quote:
Om du nu vill göra testet i alla fall med din kabel så kan du ansluta båda skärmarna i förstärkarsidan.
Nu hade jag tänkt köra med en kabel för + (skärmad) och likadant för -. Var sätter jag då skärmen? I chassi eller mot -? Måste komponenter till (det används ju inte vid signalkablar)?

quote:
En kabel med skärm runt både + och - ledare är inte det vi önskar!
Varför?

Huzzes musikanläggningar

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/12/02 :  15:57:24  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det beror nog på om det är en framskärm eller bakskärm :-) (sorry kunde inte hålla mig)

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2006/12/02 :  17:49:11  Show Profile Send huzze a Private Message
OK Låt slagen hagla

Här är min tilltänkta kabelstump
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389189
EKLK 5G2,5 enkardeliga ledare i litz-konstruktion (heter det så när de ligger med kärna i centrum?)

Kontakten har jag hittat på Hifi-klubben, kikade på dem idag, riktigt välgjorda http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Tillbehoer/Hoegtalartillbehoer/ARGON_5455_Tillbehoer.htm kabeln termineras bakifrån in i kontakten, inte i vinkel och spestsen expanderar så att det sitter ordentligt...

Nästa steg blir RCA-kablarna, har inte hittat den skärmade kabeln jag ska köra med (max ytterdiameter 6-7mm) men kontakterna är en billig OK kopia av Supra PPSL (dock utan låsning), fast för inga pengar... http://www.kjell.com/?item=37096&path=660000,1720000,1760000 köper man 4 eller fler i samma färg så är de snudd på gratis...

Huzzes musikanläggningar

Edited by - huzze on 2006/12/02 18:09:17
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2006/12/02 :  18:41:26  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Huzze: det var inte alls menat som något nedsättande, bara som ett ordspel. Jag är själv intresserad av resultatet av ditt exprimenterande. Keep on the good work.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2006/12/02 :  18:44:43  Show Profile Send huzze a Private Message
Gemeni: Jag tog inte illa upp, skrattade gott åt ditt inlägg, tål mer än så innan jag tittar snett...

Dock så har jag ju frågor och DIY passar utmärkt för att få rätt kompetens... och genom att ducka () inför eventuella svar så har jag väl visat var ribban ligger

Huzzes musikanläggningar

Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2006/12/04 :  20:31:24  Show Profile Send esl a Private Message
Imperial skriver att du kan tvinna kablarna vilket är bra, det har den effekt att kabeln blir mindre känslig störfält, likadant kommer kabeln att stråla ut mindre energi eftersom magnetfälten runt ledarna tar ut varandra. Dock löser man inte alla typer av störfält, varför det är bra att komplettera med en skärm.
Din - utgång kan vara jordad direkt i chassiet och då är det bara att dra dit skärmen och är den inte det så drar du skärmen(arna) till chassiet istället.

Ps: på Supran ligger ledarna så tätt att de inte behöver skärmas.Tvinnas! (och inget annat)
/esl

Innovare necesse est.

Edited by - esl on 2006/12/05 22:28:17
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2006/12/04 :  21:06:45  Show Profile Send huzze a Private Message
Det ligger i överkursen för mig att öppna locket och kolla hur det är kopplat i min NAD, men jag kanske ska ta en titt.

EDIT: Jag gick naturligtvis hem och mätte och visst är - och chassi anslutna till varandra

Jag har i och för sig inte anläggningen i jordat uttag, men det ska väl inte påverka att koppla skärmen till chassijord eller - ?

Huzzes musikanläggningar

Edited by - huzze on 2006/12/05 17:43:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000