Author |
Topic |
|
TNT
Member
204 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 23:09:32
|
OK - jag blev så nöjd med resultatet som kom ur denna tråd - http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52671 - så att jag tänker fortsätta på samma tema men i lite mindre format. Dock är de tänkta att komplettera just bas-bollarna.
Så nu behöver jag lite hjälp med simuleringar igen om det kan gå för sig. (Paging PetterPersson !!!!) En 12 cm boll rymmer väl ca 1 liter - med 2 element så det nog bara 0,6 liter kvar kanske. Vad blir det för -3 db punkt av det månne med TS parametrarna från länken nedan?
driver: http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jxr6.html
Konceptet är ju givet:
- Aluminium drivers - IKEA Blanda Blank 12 cm diameter - Elementen back-to-back för vibrationsutsläckning - Lim - ingen skruv
Inspirationsbilder ...
Ikea har börjat sälja 3cm blanda blank å dom var så fina så jag köpte ett paket - kommer nog inte att användas i detta projekt.
2 st Jordan jxr6HD back-to-back - experiment utförande på bultar som synes ;-)
va tror ni?
/ |
Jag postar, alltså finns jag |
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 23:34:49
|
Mkt intressant. Med en liter så blir fb 156 Hz enligt Jordan. Med 0,6l -3db 150hz???? Win Isd
Just det det var 2 element.
0,6L 2st element Win Isd är programmet. Qtc på runt 1,6 4,5db peak 320Hz -3db 210hz
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
Edited by - cittroman on 2006/11/27 23:54:26 |
|
|
TNT
Member
204 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 23:47:18
|
Hmm - just det ja - det är linjärt kanske ja... Tack cittroman. Det blir ju perfekt det.
Se om man kan fixa fram en ritning på detta..
/
PS. Jag har planterat träd och ägt Thorens - kvartsår ..... DS. |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 23:53:25
|
Jag strulade lite. Nu är det mer riktigt. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
|
|
|
TNT
Member
204 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 23:53:44
|
Tanken är att dela vi ca 350-400 hz - aktivt med IcePower både uppe och nere. Ahh - inte en konding eller spole i högtalarna - raka rör - vilken befrielse ...
/ |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 23:56:44
|
Jag delar mina Jrx6:or vid 250hz/24db aktivt.
Rikigt bra dom där småttingarna |
|
|
|
TNT
Member
204 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 23:57:17
|
Hmm - den där peaken vill man kanske inte ha - hur blir man av med den? Större låda eller?
/ |
|
|
TNT
Member
204 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 23:58:46
|
Dom verkar ganska grymma faktiskt! Har bara haft dom i 3 dagar än - och dom verkar spela in sig lite ochså... |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/11/28 : 00:00:01
|
Japp tyärr större låda. Tittar man i Jordans papper så är deras min rek 1L för ett element. |
|
|
|
TNT
Member
204 Posts |
Posted - 2006/11/28 : 00:00:13
|
Vad kör du för filter??? jag lirar på ett DBX 223XL - ganska OK men inte helt transparent. |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/11/28 : 00:01:23
|
Kanske ngn med bättre program kan simulera lite bättre men en peak blir det med så liten låda. |
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/11/28 : 00:04:38
|
Kan verkligen rekomendera detta filter. http://sound.westhost.com/project09.htm
Fungerar mkt bra, påverkar nog inte signalen speciellt mkt. |
|
|
|
TNT
Member
204 Posts |
Posted - 2006/11/28 : 00:04:45
|
Lite fårull, vad kan det bidra med månne??
/ |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/11/28 : 00:10:28
|
Med mer stoppning "ser" elementet en större låda men inte tillräckligt för att ta ned den peaken nämnvärt.
|
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2006/11/28 : 13:13:10
|
Jag har laddat hem parametrarna idag och ska prova ikväll.
Tyvärr har jag inte internet hemma, och via universitetet kommer jag inte åt knaak. PM:a mig din mailadress så kan jag skicka graferna till dig istället.
Fortfarande: Väldigt roliga projekt du pysslar med! |
|
|
TNT
Member
204 Posts |
Posted - 2006/11/28 : 17:43:20
|
Liten ritning som kanske kan hjälpa till att estimera volymen - jag är lite osäker på hur mycket det kan blir kvar igentligen??
|
|
|
TNT
Member
204 Posts |
Posted - 2006/11/30 : 00:36:14
|
tack Petter för simul :-)
jo - här ser man ju höjningen. Vad händer vid 0,5 liter... inte bra - här behövs nya ideer.
/ |
|
|
|
Topic |
|