HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/11/27 :  12:00:47  Show Profile Send HEGE a Private Message
Jag är lite sugen på att pröva på en rörförstärkare

Går det att hitta någon välljudande integrerad begagnat för runt 10-12 tkr?

Inbyggt bra RIAA är ett krav, gärna med möjlighet till low output MC pickuper, high output MC måste dock fungera...

Fjärr är av mindre betydelse, ljudet är i första hand.

Så, vad säger ni? Finns det några godbitar där ute?

mvh





"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/11/27 :  12:29:26  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
theabsolutesound.com/newsletter/151/prima_luna.html...Reklam.../Pac

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2006/11/27 :  13:06:42  Show Profile Send jaejin a Private Message
Jag har lyssnat på Primaluna hos ljudmakarn tillsammans med Bc Acoustique ACT A2 och det lät väldigt trevligt. Bra driv i förstärkaren. Tillhör en av mina favoriter i den prisklassen vad gäller rör.
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/11/27 :  13:13:11  Show Profile Send Apinator a Private Message
Jag har just nu en Copland CTA 401 hemma och spelar på. Den låter mycket bra tycker jag. Borde kunna få någon av dess efterträdare för de pengarna du nämner.

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/27 :  19:12:25  Show Profile Send NtR a Private Message
Det kanske är en annan diskussion, men varför vill du ha rör? Jag undrar eftersom ett av tipsen här har jag ägt själv, och den var verkligen kass. Trist, instängt, odynamiskt och relativt dyrt. Men snyggt, det skall erkännas. Har ägt en hel del andra rörgrejor också, men aldrig varit imponerad när väl förälskelsen lagt sig. Har du råd så finns ju förstås Audio Research, och deras förstärkeri brukar låta fint.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/11/27 :  19:51:39  Show Profile Send HEGE a Private Message
Copland har jag goda erfarenheter av. Men jag har aldrig prövat de äldre helrörsvarianterna. Den senaste rörförstärkaren har dock imponerat på mässor och i butiker. Tyvärr kommer den nog inte ut på begangnatmarknaden än på länge, köpa nytt för 26000 är inget alternativ. Vet någon hur de äldre står sig emot den nya?

Audio Research har jag också lyssnat på en del. Fast de har väl ingen integrerad som kan passa in? Annars är det väl för och slutsteg ifrån dem. Det känns dock som att dubbla budgeten inte skulle räcka till några snikmodeller, rätta mig gärna om jag har fel. Audio Research är trevligt.

Prima Luna har jag lyssnat på som hastigast, säkert grymt prisvärda. Tåls helt klart att tänkas på. Men finns det inga äldre godbitar som funnits ett tag och kan passa min budget begangnade? Ett bra innbyggt riaa är som sagt väldigt uppskattat. Jag spelar endast vinyl...

NtR PM:a gärna namnet på förstärken ifall du inte vill skriva ut det i tråden.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2006/11/27 20:19:45
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/11/27 :  20:07:35  Show Profile Send HEGE a Private Message
NtR: Jag vill egentligen mest pröva på en helrörsförstärkare. Se hur det funkar med högtalarna och övrig utrustning. Det ska naturligtvis inte vara någon förstärkare som visar alltför mycket på rörens nackdelar. Är nog mer inne på ARC ljudet, lite som transistor men med det där fina mellanregistret och luftiga diskanten, basen är jag beredd att tumma lite på. Jag förstår att budgeten kanske är för liten för att få detta. Men som sagt om det kunde vara någon äldre trevlig modell som sjunkigt kraftig i pris eller så...

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/27 :  20:19:11  Show Profile Send NtR a Private Message
Nja, jag är väl inte blyg sådär. Jag hade en Copland cta 401. Och totalt sett tror jag att det blir svårt att bli nöjd om man är inne på ARC och inte vill betala en årslön. Min erfarenhet,som inte på något vis skall förväxlas med sanningen, säger att rör är riktigt dyrt om det skall bli bra. Även då innebär det ofta problem med mikrofoni och sånt. Det finns ju som bekant gott om folk här på forumet som vurmar för rör. Du kanske skulle ställa frågan vilka som har en rörpyts de är nöjda med, och har ägt den i 5 år eller mer. Skulle gissa att det blir mycket ARC i svaren.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2006/11/27 :  20:39:03  Show Profile Send HEGE a Private Message
Hehe, ja det ser mörkt ut detta... ARC är ju bland de största, riktigt trevliga grejer men dyra som du säger. Tvivlar inte på att de har många nöjda kunder dock.

Jag kanske får sikta på ett rörförsteg och ett transistor slutsteg istället...
Vill som sagt gärna ha ett bra inbyggt rörriaa...

Några tips på bra rörförsteg med inbyggt riaa då?

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/11/27 :  20:42:05  Show Profile Send christopher a Private Message
VS 55 från ARC eller ARC VT 50 begagnat.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/11/28 :  03:08:01  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Mitt råd är en Audion Silvernight. Är en rörförstärkare som inte låter som en "gosig rörpyts". Jag vill ha varken rörljud eller transistorljud. Jag vill ha spelglädje och gåshud.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/11/28 :  10:18:24  Show Profile Send ockham a Private Message
Audio concept har en "billig" från Melody ca 9600:-
som verkar vara intressant

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2006/11/28 :  19:52:46  Show Profile Send bruce a Private Message
Har lånat hem en Almarro 318B, 18 watt SET, då jag fick skicka in min försteg för reparation.
Kan med säkerhet säger att det här är en av det allra bästa förstärkare jag har någonsin hört. Överdrivit prisvärd för 19000:-.
Denna juvel driva nu ett par Spendor S8e (lagom tröga) utan ett problem.
Har inte hört en förstärkare innan, som har totalt förvandlat mitt syn på hifi. Läs här http://www.positive-feedback.com/Issue24/almarro_318B.htm
http://www.subasaudio.com/

Finns tyvärr ej inbyggt riaa.
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/11/28 :  20:03:36  Show Profile Send Klingan a Private Message
Vad kul bruce! Beskriv gärna vilka förändringar du har fått, är nyfiken.
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2006/11/28 :  21:09:38  Show Profile Send Per2 a Private Message
Kanske en Conrad

http://www.audio-markt.de/_markt/item.php?id=9688370033&

Skulle också provlyssna Primaluna som har fått goda omdömen.


Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2006/11/29 :  20:11:10  Show Profile Send bruce a Private Message
quote:
Beskriv gärna vilka förändringar du har fått, är nyfiken


Hmm var ska man börja. Först var jag shocked att 18 watt räckte att driva mina Spendors, som jag har läst i alla recensioner att de gillar mycket kraft
Allting är mycket mjukare och nästan anti-hifi - om man ska nu överdriva.
Det är helt enkelt lätt att lyssna till musik utan att lyssna till elektroniken .
Jag kan nästan beskriva ljudet, som organiskt. Mellanregistret är helt enastående och verkligen förmedla musikens själ.
Basen är fast och faktiskt rätt snabb. Allting är på plats, även om ljudet inte är ultra-analytiskt .
Efter den förste timme var det liksom: herregud det var det här jag har letat efter hela tiden! Jag bara visste inte att det kunde blir så här bra.
Sist spelar den ALLt och då mener jag Entombed, Opeth till Tinariwen.

Roligt är att Hans på Subasaudio sa till mig i efterhand att han var lite osäkert att låna mig Almarro:n då han trodde, att den skulle ställa till det för mig!

Eletico ursäkta om jag lånade tråden lite Lycka till med sökandet.
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/11/29 :  20:22:45  Show Profile Send Munge a Private Message
PrimaLuna var på förslag. Är det någon som kan uttala sig om hur PrimaLuna (One/Two) står sig mot Edison Triod?

/Munge
Go to Top of Page

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2006/12/06 :  00:35:36  Show Profile Send snaggvovve a Private Message
Annars så finns det ju många kineser med rör för billiga pengar om man importerar själv...
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2006/12/07 :  09:01:08  Show Profile Send stargazer a Private Message
Mina öron diggar Primaluna Prologue Two. Mycket prisvärd redan som ny. Jag köpte en begagnad för 10' och det måste vara det grymmaste hifi-klipp jag gjort nån gång.

Sen är det ju skoj m rörstärkare att kunna "pimpa" den med nya rör... nästa år ska jag kontakta tangotubes.com o låta rör-roland "pimp my amp"

Tubes Rule / stargazer
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/07 :  20:23:23  Show Profile Send mayro a Private Message


Edit. Tog bort tips här om JJ stärkaren då jag helt missade det var prisgräns satt..


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/12/08 10:41:23
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/12/08 :  00:32:16  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Begangnad rörförstärkare?

http://electronics.listings.ebay.com/Vintage-Electronics_Amplifiers-Tube-Amps_W0QQfromZR4QQsacatZ73368QQsocmdZListingItemList

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2006/12/08 :  00:49:15  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Tja, eftersom jag fått bannor för att sälja i tråden, så kan jag inte ytterligare kommentera valet av rörförstärkare.

Men jag kan starkt hålla med vissa uttalanden, t.ex. från stargazer.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/08 :  01:19:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mayro,, JJn ligger nog lite LÄTT utanför budget.

En AR classic 60 kanske ?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11440

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

lucifer
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/12/10 :  23:20:34  Show Profile Send lucifer a Private Message
Leben!!!!

I wasn't born to follow..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.04 sekunder. Snitz Forums 2000