Author |
Topic |
|
garmen
Member
757 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 21:57:11
|
hade sparat en lång lista med länkar över diy kabel snack här på forumet. men efter det har uppgraderats så har länkarna försvunnit så jag tänkte att jag ställer denna fråga igen.
är i behov av två nätisar, nu när jag super uppgraderat till ett par S250 *dregglar*
sen en tokkorkad fråga, behöver jag något mer förutom avbitare och en skruvmejsel och en sådan sak man mäter ström med ?
så jag tänkte höra vad som finns på kjell & co och clas ohlson, så får jag springa över på lunchen och köpa det imorgon.
när den gode mannen henrik bengtsson från välljud kom till mig i fredags, så tyckte han att jag svor när jag skulle ta en "nätkabel" från datorn, ty det var det ända jag hade hemma. så jag fick en lite smäll på fingrarna :P
men jag har funderat på det ett tag och nu är det faktist dax att göra något åt saken. |
"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har" Lukas 8:18
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882 skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
|
Edited by - garmen on 2006/11/26 22:11:26 |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 22:28:12
|
Du är lite otydlig i din fråga,men du vill pula ihop ett par nätkablar alltså!
Då ska du undvika Kjell&Co`s apparat-kontakter och istället ta ClasOhlsons!Tio gånger bättre.
Du behöver väl en liten och en normalstor skruvmejsel,en multimeter är en billig försäkring,så det behöver du oxå, samt en tång till kabeln.
Det är det basic,behöver du lite guidning så säg bara till. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
garmen
Member
757 Posts |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 23:02:47
|
Den till vänster,alltså. Artikel-nr 22-862.
Sen måste du ha en väggkontakt oxå,dom två till vänster.Artikel-nr 22-135 och 32-8652 för den lite större.
Sen är det bara en ordentlig och skärmad kabel,Ölflex-kabel funkar i alla hem!Fast det har inte Kjelle eller Classe,Elfa säljer men jag tycker dom e dyra så jag köper ibland från Tyskland istället. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
|
|
garmen
Member
757 Posts |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 23:42:28
|
Gör så.
Köp ett paket krympslang oxå,om du vill. Bättre än tejp och så mycket snyggare! |
|
|
Marcus7601
Member
536 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 08:13:58
|
Har för mig att Conrad säljer Ölflex också...kan ha fel dock. |
"Learning by doing" |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 09:20:49
|
Verkar inte så,jag söker men den hittar inte Ölflex,Conrads sökmotor.
Det är inte så mycket bekymmer att kanske göra ett mindre gruppköp på lite Ölflex. Det är frakten som tar på priset mest pga all skärmningen ju,men jag tror jag kan få 10m för ungefär 600kr. |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 09:21:58
|
Tänk på att det blir svårt att få in en 3 x 2,5qmm kabel i den apparatkontakten!
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 09:32:25
|
supra lorad funkar med den andra från vänster iaf. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Marcus7601
Member
536 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 10:05:29
|
Jag hittar heller ingenting på conrads sökmotor men i katalogen finns en hel del som heter Ölflex. Vet inte om dom passar som högtalarkabel dock... |
"Learning by doing" |
|
|
nelsson
Member
174 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 10:07:24
|
Om du vill ha en riktigt bra kabel tycker jag du ska titta på Belden 83803. Det är en fyrkvadratskabel så man blir tvungen att minska arean i ändarna för att få in den i standardkontakter, det går med lite arbete, alternativt investerar man i ett par furutech-kontakter. (Den kabeln säljs även under varumärket SignalCable Digital Reference) Jag har ingen erfarenhet av ölflex (bara en liknande kabel från en HiFi-butik som tyvärr fick se sig slagen av en ordinär H07 gummikabel), däremot har jag testat Supra LoRad som jag tyckte gav ljudet en lite sjuk färgning. Ett annat alternativ är Furutechs lösmeterkabel som bla säljs av Svalander, jag har själv den billigaste varianten, den låter ok men jag skulle nog säga att jag upplever Belden som en bättre kabel.
/johannes |
Hifi, kaffe & arkitektur nelssons stereo |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 11:03:54
|
quote: Tänk på att det blir svårt att få in en 3 x 2,5qmm kabel i den apparatkontakten!
Vem har sagt nåt om 2.5mm...?Finns faktiskt 1.5mm oxå! Och att det ska vara svårt,anser jag vara en överdrift. Man ska inte vara våldsam bara...! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 16:40:29
|
Ja,dem är grymt smidiga och gedigna,man får leta sig fram i djungeln på egen hand,då hittar man alltid såna roliga grejor på vägen! |
|
|
|
Topic |
|