Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/11/25 : 15:32:14
|
Som synes i Bildreportagedelen har jag fullt upp med ett mastodontbygge redan, men det hindrar väl inte att man drar igång fler Nu är det inget nytt jättebygge jag har i åtanke utan snarare ett ganska blygsamt projekt som dessutom har ett, för ovanlighetens skull när det gäller mig, väldefinierat syfte.
Jag byggde för inte så länge sedan ett par små tvåvägare med TB 3" bredbandare och Peerless 5 1/4" basar. De små burkarna spelar helt över förväntan ihop med min fyrkanals rörförstärkare och ett aktivt filter på 180Hz 12dB. Dock är rörförstärken anpassad vad det gäller effekter och förstärkningar till ett par andra biampade högtalare så det är ingen klockrent matchning, bl.a. måste nivån på basarna kompenseras ner ganska rejält vilket betyder trimpotar i signalvägen. Dessutom har rörsteget väldigt låg förstärkning, jag kan vrida på full volym utan att det blir mer än lite över normal lyssningsnivå.
Ett nybygge måste alltså till, det har väl varit planerat hela tiden sen jag drog igång högtalarprojektet för övrigt. Tanken var först en fyrkanals Gainclone men näe, fy! IC-kretsar i min anläggning? Skämmes tamejfan! Nånting häftigare borde väl gå att åstadkomma?
Nu när Xsoz-projektet börjar ta form visade det sig att en av mina stora kylare som legat på lager inte kom till användning i de bygget, likaså en 200VA 2x20V ringkärna som skulle vara till nåt som...inte blev så bra... Ska man orka bygga fyrkanals så ska det dessutom vara simpelt så att man inte tappar sugen längs vägen, just mer än 10 komponenter per kanal känns överflödigt.
Idéerna har varit många och vilda, till slut snubblade jag över ett ganska roligt koncept på diyaudio.com, nån kille som gjort en nerskalad version av Nelson Pass klassiska Zenförstärkare. Jag har testad en del av den mannens koppling tidigare men just Zen har jag faktiskt aldig provat, således är det nog dags att göra det!
Originalet bränner upp 60-90W per kanal i rena värmeförluster så det är inte hanterbart i kompakta fyrkanalssammanhang, miniversionen däremot hamnar på ca. 25W (förlusteffekt alltså) och 4x25W är ungefär vad min stora kylare klarar.
Nu är jag lagd så att jag inte gärna kopierar någonting rakt av, helst konstruerar jag själv men när jag ska sno andras grejor så vill jag åtminstone ändra lite i dem så att de får en mer personlig touch. När man biampar så kan det vara av intresse att anpassa varje slutsteg efter respektive frekvensområde och det är det jag är inne på nu. Om vi börjar med diskantstegen (>180Hz) så tror jag det finns förbättringar att hämta genom att kaskodkoppla hela härligheten. Genom att göra så tar man bort spänningsvariationerna över Mosfeten som står för förstärkningen vilket borde vara gynnsamt både för distortionen och frekvensgången. Mosfetar har nämligen gott om otäcka kapacitanser på ingången som både begränsar bandbredden och förvränger signalen vid höga frekvenser.
Sätter man ingångskapacitanserna ur spel kan man dessutom höja värdena på motstånden i återkopplingsslingan och därmed ge försteget/delningsfiltret en lättare uppgift. Nämnda motstånd interagerar nämligen med kapacitanserna i Mosfeten och bildar lågpassfilter som pajar diskanten om de blir för högohmiga. genom att skala ner storleken på hela bygget kan man dessutom välja mindre Mosfetar med lägre kapacitans.
Här är min idé till diskantslutsteg:
Till basdelen är högfrekvensåtergivningen inte så intressant så där skippar jag kaskoden och siktar istället på att bättra på utimpedansen och förmågan att lämna ström. Den statiska konstantströmkällan få lämna plats för en dynamisk á la Aleph. Jag har förvisso uttryckt misstankar om att den sortens strömkälla kanske inte är den bästa för ljudet, men i sammanhanget (bas) väger bättre strömförmåga och lägre utimpedans tyngre än misstankar om försämrad mikrodynamik osv:
Finns inte så mycket me |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2006/11/25 : 23:58:31
|
Hmmm,snart kan du nog stänga av uppvärmningen hemma.. Dynamisk CCS,får sluttrissorna mer ström vid högre utsignal då eller?(pumpeffekt?) |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 00:31:26
|
Tack och lov har jag inte allt igång samtidigt Det här bygget kommer bara att bränna lite öer 100W på tomgång, småpotatis i sammanhanget alltså.
Kan inte redogöra exakt för hur den dynamiska strömkällan fungerar, har inte satt mig in exakt i dess funktion utan jag har bara klippt och klistrat från utgångssteget till Mini-A. Den känner väl av utströmmen genom att mäta spänningsfallet över ett lågohmigt motstånd i serie med utgången, detta spänningsfall styr sedan strömkällan så att den släpper fram mer ström vid den positiva halvvågen och kniper igen vid den negativa. Rätt justerad kan man minska tomgångsströmmen till hälften för en given uteffekt och lastimpedans, dubblerad verkningsgrad alltså. Själva sluttrissans arbete underlättas också genom att den inbillar sig att den jobbar in i en dubbelt så hög lastimpedans. Lite push-pull över det hela helt enkelt!
I teorin ser det ju strålande ut, sen finns det fler än undertecknad som har misstankar att den här sortens strömkälla inte är den bästa för ljudet. Folk på diyaudio har provat att lossa något eller några motstånd så att den upphör att vara dynamisk och sedan rapporterat om ljudförbätringar i vissa områden. Men som sagt, här ska det spelas upp till 180Hz och därför prioriterar jag den förbättade förmågan att lämna ström till högtalaren. Diskantstegen har vanlig CCS med P-kanals mosfet, där satsas det på finlir istället!
Det kan ju verka som ett knepigt beslut att bygga en förstärkare på blott 4x5W (om ens det) till högtalare som bara har runt 87dB känslighet, men jag spelar aldrig särskilt högt och har dessutom en uppfattning/fördom om att små förstärkare helt enkelt låter bättre. Jag skulle kunna sitta länge och spekulare om varför men jag nöjer mig med att konstatera att i min värld är det påståendet i stort sett en absolut sanning. Kan ha att göra med att jag är snål och lat och alltså inte får till några maffiga Krellkloner eller liknande.
Nåja, under kvällen här har jag börjat så smått att kapa till ett par plåtbitar så projektet är alltså officiellt påbörjat. Eftersom jag inte kommer någon vart med Xsoz:en förrän till veckan när komponenterna anländer så kan jag lika gärna förbereda det mekaniska kring det här bygget under tiden, då har man det tråkiga gjort sen Som jag nämnde innan blir det inget elegant chassi utan mest en "aluminiumbreadboard" som petsäkras med hjälp av paneler av aluplåt och ek. Tanken är att hela konstruktionen ska stå på golvet bakom stereobänken, kylaren är nämligen gjord så att den ska stå på högkant för att fungera bäst och då blir det snyggast om den står nånstans där den inte syns. Blir utmärkt med tanke på kabeldragningen också för den delen, det väger tungt med tanke på mängden kablar som tillkommer så fort man börjar med biamping!
Summa summarum så ska det här förhoppningsvis vara snabbt avklarat och jag ser verkligen fram emot att få höra mina "precious" Tangbandare med ett riktigt förstärkeri! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Gothmog II
Member
435 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 09:45:45
|
quote: mina "precious"
Gollum! Gollum!
Börjar det slå över med alla projekt måhända?
|
Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)
Det finns genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/11/26 : 11:10:24
|
Hähä, inte då! Nog för at det är en hel del projekt i luften men så farligt är det egentligen inte, en Xsoz som står stilla i väntan på komponenter och så det här som jag knappt räknar som "projekt" utan snarare "hastigt ihopplockande av mindre antal komponenter för att fylla ett specifikt behov". Stor skillnad rent definitionsmässigt!
Och snabbt går det, ägnade ett par timmar inatt åt att skära till ett par plåtbitar och vips så var hela den mekaniska biten av nätdelen klar! När komponenterna anländer till veckan blir det några timmars jobb med att bestycka veroboarden och mycket mer än så är det inte som återstår, limma ihop tre träbitar och montera kontaktdon i en plåtpanel. Pang tjong! Att det går så smidigt beror förstås på att kylaren redan har ett hundratal M3-gängade hål att välja på när någonting ska skruvas fast. Som att bygga Lego fast ännu roligare |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/11/27 : 23:20:04
|
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 01:14:54
|
quote: Kan ha att göra med att jag är snål och lat
Kanske därför min clone aldrig blir klar. Dom där flännsarna du har skulle ju passa till en krell 50 clone,ca 123w värme/kanal! |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 12:11:39
|
quote: Kanske därför min clone aldrig blir klar.
Ett allmänmänskligt problem
Krell, betyder inte det ungefär 1000 trissor per kanal varav hälften utgör skyddskretsar? Inget att börja hardwira alltså
Dessutom har jag totalt tre sådana här kylare varav två är på väg att förvandlas till en Xsoz (som förhoppningsvis blir klar idag!).
Med lite tur ramlar komponenterna till Baby-Zenen in idag, i så fall har jag sysselsättningen ordnad ett tag framöver. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2006/11/29 : 23:18:41
|
Nej,skyddkretsarna används inte på DIY kortet (valbart)En glad nyhet jag räkande till 15 transistorer,inkl 6st effekttransingar/kanal,då är det bara att leta fram några lödstöd.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2006/11/29 23:19:28 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/11/30 : 00:17:22
|
Aha, det var inte värre än så. Fast 50:an kanske är en äldre modell, jar för mig att de senare är helt späckade med kiselskrot invärtes. Fast 15 trissor är fortfarande ca. 12 för många för att jag ska orka hardwira |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/12/01 : 00:25:25
|
Jahapp, då var halva jobbet med själva kretsarna avklarat! Perfekt sysselsättning då man jobbar natt och är klar med allt som ska göras, men tyvärr glömde jag min lilla rulle med förtennad koppartråd hemma så byglingarna får vänta till senare tillfälle. Diskantkanalerna är klara förutom byglingarna, funderar på att börja så smått med baskanalerna så länge.
Måste bara säga att experimentkort av glasfiber med heldragna förtennade banor är ett suveränt sätt att koppla ihop såna här småbyggen där det inte är något behov av att ansluta löjligt grova kablar eller stora tunga komponenter. På med allt på kortet och sen är det bara koppla ihop allting med 1mm blanktråd, det räcker bra till kopplingar som bara drar drygt 1A och dessutom tämligen konstant ström. Sånt funkar inte i grövre byggen där man kan räkna med toppströmmar på tiotals ampere.
Har byggt ett flertal aktiva delningsfilter på samma sorts kort och det funkar utmärkt, tänker man efter lite innan man börjar smälta tenn så blir det nästan lika kompakt som riktiga kretskort dessutom.
Den billigare sortens experimentkort av pertinax (eller fenolpapp, tror det är samma sak) är dock inte alls lika roliga eftersom kopparbanorna har en ful ovana att lossna så fort man värmer dem lite för länge. Allmänt bräckliga är de också, monterar man dem med skruvar i hörnen så är man ute på hal is så fort de utsätts för minsta lilla mekaniska påverkan.
Överlag känns det här som ett ganska spännande projekt, kaskodkopplingen i diskantstegen samt valet av små "delikata" mostfetar gör att det känns som att det finns potential att kunna låta riktigt bra. Just kaskoden är jag väldans nyfiken på, funkar konceptet bra så finns det ju inget som hindrar att man skalar upp hela härligheten till högre effekter men fortfarande använder relativt små mosfetar i den understa positionen. Pass har väl varit inne på nåt liknande som "tröstpris" till de stackare som vill bygga Zen V9 men inte fått tag på några effekt-Jfetar. Har dock inte sett till något mer konkret än diverse schemaförslag från hans beundrarskara än så länge. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/12/03 : 13:22:31
|
Diskantkanalerna är på plats och provkörda (likströmsmässigt) med 24V bänkaggregat. Funkar så långt i alla fall! Tänk om man bara kunde få en kväll i lugn och ro så vore resten av elektroniken färdig också... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 13:28:33
|
Baskanalerna blev klara sent igår och provkördes i morse. Tyvärr hade jag lyckats slarva bort mina isoleringsskivor till trissorna så jag grävde fram något skräp som följt med någon byggsats i tron att det skulle vara likvärdigt (båda sorterna var av silikon). Så var inte fallet, efter två minuters drift av ena kanalen kände jag på en trissa och nu har jag en brännblåsa på fingret
Bort med skiten, nu ska jag beställa hem glimmerskivor! Har för övrigt aldrig fattat hur det är tänkt att en tjock gummiskiva ska kunna leda värme nåt vidare... Sur blir man, men å andra sidan får man vara glad att man upptäcker såna här saker innan man hinner dra allt kablage till kretskorten för då vore det mycket mer jobb att lossa och byta isoleringsskivor...
Edit: Ah, någon timme efter att man tänkt tanken så får man bekräftelse på att glimmerskivorna på väg med posten. Härligt med bra service! Innan helgen hoppas jag kunna provlyssna hela ekipaget! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2006/12/04 16:30:25 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 17:11:26
|
quote: Har för övrigt aldrig fattat hur det är tänkt att en tjock gummiskiva ska kunna leda värme nåt vidare...
Verkar ju funka på Sewan,eller menar du att flännsarna skulle bli ÄNNU varmare med glimmerskivor? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 17:34:27
|
Nä..därimot så borde transistorerna bli kallare. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 17:55:20
|
De silikonskivor jag brukar använda (från Elfa) är ganska tunna och armerade med någons sorts tyg inuti, de brukar funka hyfsat som värmeledare även om glimmer och aluoxid är bättre. De jag använde idag hade ingen armering, var tjockare och verkade inte leda värme över huvud taget. Ren dynga alltså. Poängen är ju att de ska isolera elektriskt och samtidigt leda värmen så bra som möjligt.
Glimmerskivor å andra sidan är supertunna och leder mycket bättre än silikon, dock är de lite bökigare att jobba med.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 20:30:16
|
Mycket intressant att höra om dina erfarenheter av olika isolatorer. Varifrån kan man beställa glimmerskivor? |
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/12/04 : 20:46:54
|
Om isolatorer har jag egentligen bara en sak att säga: Gäller det höga effekter så är det aluoxid som gäller! Tyvärr kostar de en slant och till det här bygget hade det gått loss på några hundra för bara isolatorerna och eftersom det rör sig om ganska små effekter så satsar jag på glimmerskivor från Bhiab istället. Nånstans hemma har jag de resterande fyra silikonskivorna (av den fungerande sorten) som skulle varit till basslutstegen, men vart? Jag letade på alla tänkbara och några otänkbara ställen och de verkar ha gått upp i rök, så då var det lika bra att byta hela rasket mot glimmer eftersom jag ändå fick lov att lägga en beställning. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/12/05 : 18:45:15
|
Glimmerskivorna kom redan idag, prisade vare Bhiab!
Inte mycket som återstår nu, ska dra lite kabel i nätdelen sen är det dags för värmetest med alla fyra kanalerna igång samtidigt.
Bilder kommer under kvällen. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/12/05 : 20:41:05
|
Alla fyra kanalerna i drift för att kolla värmeutvecklingen:
Inte hotfullt varmt än efter ca. 40 minuter, återstår att se hur det artar sig. Matningsspänningen blev lite lägre än jag räknat med, 21,8V in på korten istället för ca. 23 som jag hoppats på. Ingen fara med det dock. Lite värre är att trimpotarna som ställer arbetspunkten inte riktigt räcker till i basslutstegen, jag vill kunna ställa utgången på exakt halva matningen men kommer bara ner till 12V. Ingen större orsak till panik, jag ska kolla med oscilloskop hur klippningen ser ut och med lite tur behöver jag inte ändra några motståndsvärden för att få ut max sving innan klippning.
Nästa steg blir att fixa en panel med alla kontakter och sedan ansluta dessa, ett par extra kort med utgångskondingar måste till också. När jag kommit så långt (i morgon förhoppningsvis) kan jag börja provlyssna! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2006/12/05 : 21:47:52
|
Sinometer M-830B. Grymma grejer! :D Särskilt önskar jag att 200V inte vore minsta läget för växelspänningsmätningen. Hirr hirr hirr hirr! |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/12/05 : 23:08:57
|
Bandet har nog trasslat sig lite ja...! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/12/07 : 16:40:49
|
Kan med viss stolthet meddela att förstärkaren för närvarande står och spelar musik! Det mekaniska är inte färdigt än, men det kommer. För enkelthets skull provspelar jag två kanaler i taget ihop med en ingångsbuffer och ett par FE167E-högtalare som råkar stå på plats i anläggningen för närvarande. För att kunna prova ihop med rätt högtalare och aktiv delning behövs en del ommöblering samt moddning av filtret så det kommer lite senare.
Först ut att provlyssnas blev diskantkanalerna, och trots att det här är första gången som förstärkaren kopplas in så märks det direkt att diskantåtergivningen håller hög klass! Jag jämför närmast med min nybyggda Xsoz som jag lyssnade på igår kväll, den briljerade i basregistret istället (den hade dock dålig kringutrustning så jag kan inte göra någon rättvis jämförelse i diskantåtergivning mellan dessa två slutsteg).
Idén att kaskodkoppla mosfeten verkar alltså väldigt lyckad, det är mitt första intryck! Framåt kvällen ska jag koppla över till baskanalerna (inga andra ändringar i anläggningen) och se vad som skiljer sig, den dynamiska strömkällans eventuella påverkan på ljudet törs jag inte spekulera om men jag misstänker att frånvaron av kaskod kommer att höras i diskanten.
Update: Har lyssnat lite på baskanalerna också och som jag misstänkte så lät de lite mindre snyggt uppåt i frekvens. Inget direkt fel på diskantåtergivningen, men diskantkanalerna har en kristallklarhet som baskanalerna saknar. Om det beror på strömkällan, de lite simplare utgångskondingarna eller avsaknaden av kaskod vet jag dock inte.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2006/12/07 22:26:56 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 22:24:52
|
Update: Har inte hänt något alls med bygget på ett tag, har jobbat och för närvarande är huset fullt av kvinnfolk och småbarn som sprider mörker över allt hifiutövande... Det som kvarstår är hur som helst bara att slöjda till ett par träbitar så att konstruktionen blir hyfsat petsäker, och som det verkar så måste jag nog knöka in en liten fläkt också för sinnesfridens skull. Hur mycket kylning man än ddrämmer till med så är det alltid för lite...
Måste dock nämna (igen) att jag blev såpass inspirerad av ljudet från de kaskodkopplade diskantkanalerna att jag har börjat klura lite på hur en förstorad version skulle kunna se ut, både elektriskt och fysiskt. Har en hel del designöverväganden som ska göras innan jag börjar handla hem prylar, eftersom konceptet redan testats så vill jag lägga lite krut på att bygga en förfinad variant med bästa tänkbara prylar i rätt position.
Några saker att ta ställning till: Capmultiplikator eller CLC-filtrerad nätdel. Förstnämna är enkelt och ger ett snyggt uppstartsförlopp, sistnämnda ger 4-5V extra spänning att leka med men kräver att jag lägger in mjukstarten någon annanstans i kretsen och dessutom måste jag ut med en hel del pengar för fler nätdelskondingar. Drosslar har jag redan.
Hur noga är det med kapacitanserna i de mosfetar som sitter i strömkällan och "ovanpå" kaskoden? Inte alls noga misstänker jag, men jag vet inte.
P- eller N-kanals mosfet i strömkällan? Båda funkar och kräver lika många kringkomponenter, men låter den ena sorten bättre än den andra?
Törs man lita på att trissor i T0-220-kapslar klaar av att "elda upp" ca. 35W kontinuerligt (med bra kylning) eller ska jag satsa på T0-247:or som är dyrare och i sammanhanget krångligare att montera. Vitsen med att köra med T0-220 rakt igenom är att jag skulle kunan montera alla med samma klämlist, jag ska nämligen ha T0-220-kapslade signaltrissor.
Sista och största frågan: Har det gått överstyr med alla projekt, borde jag ägna mig åt frimärkssamlande och lyssna på Hits for Kids i en mp3-spelare istället?
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8638 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 22:31:10
|
quote: borde jag ägna mig åt frimärkssamlande och lyssna på Hits for Kids i en mp3-spelare istället?
Kan man väl göra ändå.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Topic |
|