Author |
Topic |
|
hillerboy
Member
118 Posts |
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2006/11/25 : 04:11:11
|
Ja ofta vinner man "rätt" mycket men inte alltid. Provade en "super duper" dac till min Cd men där blev det inte bättre eller skillnaderna så små att det inte var lönt mödan ( 50000:- Wadia )
Men att använda den till fler signalkällor typ Satellitmottagare,gjorde susen. Digital tv,DVD mm Bara prova kan bli spännande. MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
jlarsson
Starting Member
9 Posts |
Posted - 2006/11/25 : 13:39:34
|
Ska man se det strikt så har en extern DAC alltid en nackdel som SPDIF ser ut. En jitter-nackdel.
Jitter är brus/dist på den analoga signalen (som bär det digitala ljudet) innan den omvandlas till digital. Om du tar en CD-drive t.ex. så är den ju egentligen analog. Med hjälp av lasern läser man av signalen (fortfarande analog) som är ganska brusig och dessutom störd av allt ströljus (från lasern) som reflekteras runt inne i avläsningen. Vibrationer - från transporten, från toroidtransformator, extern - lägger på ännu mer skräp på signalen. Kommer int eihåg frekvensen just nu - men har för mig det är 11MHz.
Sen ska den här signalen omvanlas till nolor och ettor. Vanligen genom att flippa mellan noll och ett när den analoga signalen går genom nollpunkten. Om signalen från CD-avläsningen vore en perfekt sinusvåg får vi en perfekt digital srtöm, men nu är den rätt skräpig även efter filtrering och omflippningen till nollor och ettor landar lite hit och dit i tidsled.
Precis samma sak upprepas sen vid en SPDIF-överföring eftersom den också är självklockad. Här finns dok färre felkällor. Men RFI etc. kommer att påverka.
Men det är inte så svårt att förstå att CD-spelare kan låta väldigt olika. Man kan, som många moderna DAC, omsampla/resampla/sample-ratekonvertera. Men det innebär bara att jitter omvandlas till annan distortion - men man blir åtminstone av med jitter-problem innan de når själva DA-omvandlingen.
Själv föredrar jag vinyl före att ge mig in i hela laser-mecket runt CD ;=)
|
|
|
|
Topic |
|
|
|