HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bias offset justering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/11/24 :  16:10:22  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Hej

Då jag råkat klanta till det med min mini Aleph (för att göra en lång historia kort så har jag bytt samtliga transistorer på ena kortet i ett desperat sista försök att bli av med brummet i ena kanalen, provat ALLT annat) jag har gått från 60mA till 130mA bias offset. Lite väl mycket, var tydligen inte så nogrann som jag trodde när jag matchade IRFP 9610 (om det nu beror på det?). Så jag undrar om det går att justera offseten på något sätt ie. byta nått motstånd i följande schema. En annan liten fråga är om det finns någon komponent som skulle orsaka brum i ena kanalen om den gick sönder, dock funkar förstärkaren som den skall (ja, förutom brummet då, ähhh, ni fattar )

Tommy (snart på väg till hispan)

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2006/11/24 :  16:27:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kolla så att alla motstånd har de värden de ska ha,samt att lödningrana är bra,lödningarna lär ju vara bra på transistorerna om du bytt dom ..
Är alla dioder hela oxå?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/11/24 :  17:26:30  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
quote:
Kolla så att alla motstånd har de värden de ska ha,samt att lödningrana är bra,lödningarna lär ju vara bra på transistorerna om du bytt dom ..
Är alla dioder hela oxå?

Kollat allt, och alla komponenter verkar ok. Snart skrotar jag kretskorten och hardwirar istället enligt originalschemat, skall bara försöka få tag på lite lödstöd.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/11/24 :  17:45:42  Show Profile Send Yunick a Private Message
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag lider med dig.. Har haft massa strul med mina aleph-m också. På briangts kort är det R13 som justerar biasen och R18 DC-offset, om det skulle vara till någon hjälp.

http://www.diyamps.com/aleph/docs/miniAleph-sch.pdf

Såg att kretsen såg lite annorlunda ut.. denna är visar hur man kopplar en A30 på mini-korten men man ser var r13 och r18 sitter.

tror inte detta var till någon hjälp dock. hoppas någon som vet bättre svarar snart :)

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Edited by - Yunick on 2006/11/24 18:16:15
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2006/11/24 :  18:40:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det är något skumt i görningen här, med jämna mellanrum dyker det upp trådar av folk som har konstiga problem med diverse Alephbyggen och alla har köpt kretskort från pcb-design...

Jag har hardwirat fyra Mini-A monoblock och samtliga har funkat felfritt från början. Samband?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/11/24 :  20:29:47  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
quote:
Samband?

Börjar misstänka något sådant jag också. Nu blir det hardwired Bort med odugliga kretskort, här skall köpas lödstöd i massor.

Tommy

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2006/11/24 :  21:34:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bara att gratulera till beslutet!
Tips: förtent koppartråd i dimensionerna 0,75 - 1,0 - 1,5mm kommer att bli dina bästa vänner!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/11/24 21:35:31
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2006/11/24 :  21:36:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message

Det konstiga är ju att en kanal fungerar åt dig,har inget foto på bygget,en kanal för nära trafon..?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/11/24 :  21:56:03  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Nää, bägge kanalerna på exakt samma avstånd med exakt samma kablage, komponenter osv. Nu orkar jag inte hålla på längre med detta, så nu blir det till att beställa för hardwirat.

Tommy

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000