HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Nelly Furtado -Loose. söndermastrad!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/11/24 :  12:50:50  Show Profile Send overhang a Private Message
Hej sitter här och är så arg.
Har lyssnat några gånger på Nelly furtados senaste skiva, Loose.



Detta är en skiv med flera intresanta spår där i mitt tycke låt nummer 8, say it right är en ricktig nackhårsresande låt. Dvs normalt borde det vara så. Hela skivan är inspelad med kraftig kompresion men på de flesta låtarna stör inte det allt för mycket. Men just denna låt är värre än alla. Jag trode på allvar att ungarna spräckt högtalarna för mig när jag satte på denna låt. en snabb kontroll isade att så, tack gode gud inte var fallet.

Är ingen expert på inspelningsteknink men helt klart har någon styrt ut denna låt så att kraftig klippning uppståt. Ljudet är helt sprucket och nellys fantastiska röst förstörs helt och hållet.
det skumma är att på spår 13, all good things (come to an end) liksom ett flertal andra spår på plattan gör sig detta bara påmint i vissa baspartier medans mellanregister och diskant är helt opåverkade.

När jag kollar på spektrumanalyser i datorn är det även i basen skivan ligger konstant maxutstyrt.

Hur kan man som artist tillåtat att någon behandlar ens verk på detta vis. Detta är ju som om man skulle rama in ett konstverk med frostatals.


Skiljer det sig presning mellan olika regioner, tex kan det tänkas att den europeiska versionen är mer förvanskad än det amerikanska?

Kan man vända sig till skivbolaget och klaga, detta är inte vad jag trode att jag köpte, dvs en i mitt tycke söndermastrad skiva med en helt underbar artist?

Hadde det inte varit för ovanstående så hadde jag starkt rekomenderat denna skiva, som det är nu duger den bara i bilen.



/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278

Edited by - overhang on 2006/11/24 12:58:52

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2006/11/24 :  20:13:52  Show Profile Send Staffan a Private Message
Då ska du höra Lisa Miskovsky`s senaste
Hade kunnat vara bra men inspelningen gjorde
att jag trodde att något gått sönder.
Bytte till en känd skiva och anläggningen
var hel igen
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/11/24 :  20:56:17  Show Profile Send boombox a Private Message
Loose finns ju även på vinyl. Har funderat på att leta upp den. Skulle vara intressant att veta om det är exakt samma produktion. Någon som vet nåt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000