Author |
Topic  |
|
ZAC
Member

671 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 19:51:37
|
Go' kväll kära hemmapulare
Sitter o funderar på vilket rör jag skall använda till baslådorna i "The Renegade", som jag (trogen Thin Lizzy fan) valt att döpa dem. Alltså, Excel 10" i 75 liter nto, avstämd runt 23 Hz. Tycker att 68 mm Aeroport (så kallad 3") blir för liten. 104 mm (4")dito blir för stor. Kvar blir runt 80 mm. Hittade basrör på Biltema som är 80 mm, rundade portar i båda ändar. Kvaliteten på dessa rör är tyvärr inte den bästa, de är dessutom för korta så det blir till o skarva om jag väljer dem.
Vad tycker ni där ute i DIY-Svärje ÄR 68 mm för litet VAR hittar jag bättre 80 mm rör+portar
Har även funderat på att fräsa rundade portar i den kommande 40 mm baffeln, det är ju en lösning... limma rör bakifrån... Baffeln skall sedan limmas på den 32 mm tjocka "andra baffeln" som ju redan finns där...kanske den borde heta första baffeln, eller

Urrrk, nu blev jag trött på mig själv
Z |
DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636 DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076 DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 20:28:32
|
har du provat variovent ventiler, upplever att basen blir fastare, rappare och mer detaljerat, dock inte lika djup.
h micke |
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 21:37:15
|
nä variovent blir ett mellanting mellan slutet och "luftat" kabinett. De släpper igenom luft men med motstånd, vid små ljudtryck fungerar de mer som slutet och vice versa h micke |
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 20:27:56
|
Nejmen, inte vara sådan nu. Vi snackar alltså W26FX här? Nu kommer jag inte ihåg vad det var för hastighet på luften då det började bli elakt, men jag föreslår att du provar med 3". Har själv aldrig (trots otaliga försök och designer, basreflex, fjärde och sjätte ordningens bandpass) fått en port att utföra dessa s.k. "blåsljud". Håller man det bara under 40 centimeter så har jag aldrig haft några problem...
Vet inte hur det fungerar rent tekniskt, dock. Pröva!
Nu blev jag hungrig. |
 |
|
holmgrenstefan
Member

390 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 21:29:13
|
quote: Originally posted by ZAC
Go' kväll kära hemmapulare
Sitter o funderar på vilket rör jag skall använda till baslådorna i "The Renegade", som jag (trogen Thin Lizzy fan) valt att döpa dem. Alltså, Excel 10" i 75 liter nto, avstämd runt 23 Hz. Tycker att 68 mm Aeroport (så kallad 3") blir för liten. 104 mm (4")dito blir för stor. Kvar blir runt 80 mm. Hittade basrör på Biltema som är 80 mm, rundade portar i båda ändar. Kvaliteten på dessa rör är tyvärr inte den bästa, de är dessutom för korta så det blir till o skarva om jag väljer dem.
Vad tycker ni där ute i DIY-Svärje ÄR 68 mm för litet VAR hittar jag bättre 80 mm rör+portar
Har även funderat på att fräsa rundade portar i den kommande 40 mm baffeln, det är ju en lösning... limma rör bakifrån... Baffeln skall sedan limmas på den 32 mm tjocka "andra baffeln" som ju redan finns där...kanske den borde heta första baffeln, eller

Urrrk, nu blev jag trött på mig själv
Z
dom är bra om du byter rörett å taränden jag har testatt helt ok. |
[size=1]driver R.A.L
|
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
|