HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Teknikens under: digitalboxen!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/11/23 :  00:01:01  Show Profile Send Hasse a Private Message
Det var mångafördelar som utlåvades med digital tv sändning. bättre bild och ljud. Jag vänntade till sista sekund att skaffa digitalbox. bilden är ibland hård och flimmrig den påminner nästan om vhs. . Ibland när man släcker en lampa så fryser bilden. Och så får man gå in o ställaom formatet hela tiden så inte gubbarna på blir tjocka. Men man har ju fått en fjärrkontroll till alla fall.

Är jag den första som är nostalgisk över det gammla fina analoga tvnätet?


Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/23 :  00:07:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi tar och flyttar denna till Off-Topics va...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/11/23 :  01:19:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Är jag den första som är nostalgisk över det gammla fina analoga tvnätet?

Nej.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/11/23 :  01:20:00  Show Profile
quote:
Är jag den första som är nostalgisk över det gammla fina analoga tvnätet?

Troligtvis är det så!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/23 :  03:41:51  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag hatar digital-TV. Inget är bra med det.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/23 :  07:36:52  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Inga fördelar med det analoga nätet IMO, bortsett från att man kan dela en feed till hur långa apparater som helst. Allt annat är ju bättre

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/11/23 :  08:40:29  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Jag har faktiskt försökt hitta något som e bättre med digitalTV....
Jag har börjat läsa mer, diska/städa oftare samt lyssnar mer på musik; eftersom bilden fryser, fluktuerar i kvaliten, fjärren kass och jag känner mig gammal...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/23 :  08:57:13  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har kört digitalt i ett par år nu, visserligen med parabol.
O jag måste ju säga att det är attans mycket bättre än analog tv.
De sändningar som jag har sett via det marksända nätet har dock inte varit så imponerade tyvärr.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/23 :  09:12:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Har boxer jag, aldrig upplevt bildproblem, däremot så kan eventuellt ett störningsmoment anses vara uppstartstiden av själva boxen, och lång tid mellan kanalbyten. Men det går ju alltid lägga mer pengar på en bättre och snabbare box om man så vill

Inget jag stör mig över för jag är inte den "zappande" typen, kanske mest på grund av att vi nöjer oss med gratisutbudet och då är det ju som bekant inte speciellt mycket att "zappa" mellan

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/11/23 :  09:33:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
och lång tid mellan kanalbyten. Men det går ju alltid lägga mer pengar på en bättre och snabbare box om man så vill

Med det analoga gick det att zappa snabbt med den billigaste slit TV`n.
Har Viasat och måste med jämmna mellanrum draur kontakten för att "nollställa"då den vägrar spela in..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/11/23 :  10:10:23  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Att boxarna inte fungerar som de ska gör ju egentligen inte att det är fel på tekniken i sig. Det skulle ju vara som att hävda att datorer är en usel idé eftersom Microsoft släppte ur sig det urusla Windows ME runt millenieskiftet...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/11/23 :  11:54:05  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Har Boxer, är grymt missnöjd med både bild och ljud, och inte minst funktionerna... Nu ska här också påpekas att jag kanske borde byta antenn... å andra sidan fungerade antennen utmärkt till de analoga sändningarna...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/23 :  13:59:31  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag kör RGB-scart från min box (marksänt) och jag hade lika bra bild med det analoga nätet. Jag använder en Sony CRT-TV av nyare snitt. Jag saknar verkligen att byta kanal med min TV-fjärr. Så nu måste jag köpa en multifjärr eftersom TV-fjärren endast används till att slå på och stänga av TVn.

Inga fördelar ser jag. Inga alls. Bättre ljud? Kanske med en bra dac kopplad via optisk utgång, men det är en utgift som jag knappast ser att folk i allmänhet har råd med.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/11/23 :  14:56:18  Show Profile Send edison a Private Message
Angående ljud:
Inte är Boxer-ljudet BÄTTRE än det digitala ljud (Nicam-systemet) som också sändes/sänds i det analoga nätet...och inte är det sämre heller.

Men, nu kan man ju få 5.1 också, när så behagar sändas ut av sändande TV-bolag.Är väl ändå rätt bra eller?

Angående bild:

Har själv digitalbox för kabel (ComHem) och i mitt fall blir det avevärt bättre bild via boxen.Men kabelnätets analoga bild i mitt hus var ju inget av de bättre jag sett...varierar rätt mkt vad jag förstår.

Farsan å morsan har både Viasatbox samt Boxer.I deras fall är Boxerbilden snäppet bättre, och den bild dom har är grymt vass!
Dom hade också väldigt bra bild även i den analoga varianten, så här får vi räkna med att mottagningskvaliteten "där huset står" är det som ger dom detta bra resultat.


--------------------------------

OM boxen hackar brukar det bero på två saker (oftast):

A.För klen/för dålig antennsignal.Räcker inte alltid att indikatorn i menyn visar "OK" eller så, även om den *brukar* vara nog som indikator just på antennens duglighet.I en del fall behöver man helt enkelt en antenn som bättre fångar upp just digitala signalerna.
Många gånger spelar det ingen roll, vanliga gamla går alldeles utmärkt men som sagt ibland kan byte vara nödvändigt, och DÅ brukar det bli bra.

B.Boxen har trassel i mjukvaran.Brukar räcka med den uppdatering som sänds ut då och då (eller dra ur/sätta i sladden, som nämnt av någon i tråden***), men stannar strulet kvar KAN det behöva åtgärdas genom att boxen får skickas in för service.

***Ett exempel:
Farsans Boxerbox 'la av', det hjälpte inte dra ur/sätta i sladden, när jag var hos dom och skulle fixa saken...

MEN när han sen kom in med boxen till butiken gick den OK på en gång vid test.Den behövde bara ha sladden urdragen lite mer än dom 15-45 sekunder den fick när jag skulle vara duktig...


Sist, majoriteten Boxerboxar har "lika bra" mottagningskvalitet, men finns en eller några få som tar emot lite bättre, och har man DÅLIG eller halvdålig signalkvalitet kan man ju gardera med att skaffa en av de som tar emot bättre.
Antennförstärkare kan också hjälpa många gånger, är ju lite mer praktiskt om man vill ha det billigare än "köp av ny box/antennbyte/inte gillar klättra på tak/vägg" etc
Hjälper inte förstärkaren har man ju i praktiken "kvitto på" att man behöver åtgärda "vid roten" dvs skaffa bättre antenn, eller kanske det räcker med att placera den man har högre/rikta den noggrannare.

-------------------------

Det kan också hända att bara en eller några av de kanaler man har i sitt utbud strular trots att övriga har kanonbra bild.
Boxer sänder ut kanalerna i "klasar" om ca 4-7 st per "klase", dvs en klase sänds på en viss frekvens, och är mottagningen "under gränsen" just på den frekvensen då blir det trassel med just dom kanalerna.
Många har säkert kunskapen, men många blir säkert "tämligen" fundersamma när bara vissa kanaler är "borta" eller hackar i bilden....när man kan få intrycket att det borde funka iom att övriga kanaler går perfekt.

Samma åtgärder gäller även då: "antenn, förstärkare, annan box, rikta/höja antenn" etc




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/11/23 15:13:00
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/11/23 :  22:58:52  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
eftersom TV-fjärren endast används till att slå på och stänga av TVn


Slå med näven...den håller längre

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/23 :  23:26:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Edison: Ljudet blir i pratiken bättre av den enkla anledningen att boxarna oftast har digital ljudutgång vilket innebär att man kan använda en extern DAC, i praktiken oftast en vanlig hembioreciever.
Dessutom lyser min Pro-logic lampa mer eller mindre konstant när jag kör digitalt, när jag hade analog kabel-TV så var det rätt sällan det hände.
5.1 DD surround fungerar faktiskt helt ok, jag har iofs bara stött på det en gång och det var när jag fortfarande bodde i Sverige.

Utvecklingen har inte egentligen inte kommit längre här i England än i Sverige men det faktum att landet är betydligt mindre och befolkningen mycket större gör sitt till. Det går att köpa "freeview" boxar för några tiotal pund och då får man ett 20-tal kanaler även utan programkort (fast man måste förstås betala TV-licensen).
Själv har jag en box med inbyggd 80 GB hårddisk som jag är jättenöjd med.
De kommersiella leverantörerna (kabel/satellit) av digital-TV har också dragit igång HDTV utsändningar på lite mer allvar efter vad det verkar, HDTV är ju som bekant inte möjligt med analoga utsändingar.
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2006/11/24 :  00:00:33  Show Profile Send aolite a Private Message
När det ändå gnälls Är jag förvånad över att ingen tagit upp att man måste ha två boxar alt. en med dubbla tuners om man vill spela in en kanal samt titta på en annan.

(Lite insyltad i radio/tv-handeln)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/24 :  00:34:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror på boxen, min box har dubbla tuners och den kostade runt £100 om jag minns rätt vilket inte var så farligt med tanke på att den har 80 GB HD. De flesta boxar som säljs här klarar att både spela in och upp samtidigt.
Det verkar som om priset på boxarna i Sverige är onödigt högt trots att tekniken är identiskt med den som används här (till en början använde jag min gamla boxer-box för att ta emot Freeview, allt fungerar förutom programguide etc); priserna borde väl börja sjunka nu när de analoga sändarna har börjat stängas ned.


Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/11/24 :  01:15:34  Show Profile Send edison a Private Message
"Edison: Ljudet blir i pratiken bättre av den enkla anledningen att boxarna oftast har digital ljudutgång vilket innebär att man kan använda en extern DAC, i praktiken oftast en vanlig hembioreciever."

Javisst, OM man gör det ja!

Det gör 90% av svenskarna inte, men jag menade främst att kommentera det som skrevs av trådskaparen "Hasse" om att ljudet i sej "utlovades" bli bättre med digitalsystemet vs det gamla, och som nu var besviken på att det inte blivit så i hans uppfattning.

Som de flesta har boxen kopplad (direkt till TVn via scart) så märks ingen skillnad mot NIcamljudet, förutom då som tagits upp redan, surround/5.1-funktionen.

Vid inspelning kan ju nämnas att vill man ha kvar 5.1-ljudet skall hårddiskbox användas, men det kanske är så självklart att det inte behöver sägas (?)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/11/24 :  01:35:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Är jag förvånad över att ingen tagit upp att man måste ha två boxar alt. en med dubbla tuners om man vill spela in en kanal samt titta på en annan.

Du skulle höra hur mycket min Far svurit över detta.

quote:
Det verkar som om priset på boxarna i Sverige är onödigt högt trots att tekniken är identiskt med den som används här

Onödigt högt,ja betalade 3000:- för min Viasat med dubbla mottagare och hårdisk,On/off har väl en liknande för marksänt för ca 4000:-
Kunde man gott få med på köpet man betalar ju DYRA abonemangsvgifter varje månad.I och för sig är det enklare att ställa in vilka program som ska spelas in än med det analog, med program tablå som sträcker sig långt fram,funkar bra när det väl fungerar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/24 :  09:55:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Som sagt, min Samsung-box tror jag kostade lite drygt £100 (runt 1500 kr) med 80 GB HD och dubbla tuners (dock ingen kortplats då jag inte behöver det) när jag köpte den för ett år sedan och sedan dess har priserna gått ned ytterligare. Freeview kostar inget alls förutom TV-licensen så det är en engångskostnad.
Man kan undra varför det är så dyrt i Sverige.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/11/24 :  10:15:46  Show Profile Send CC a Private Message
Skaffade Viasat (Parabol på väggen med kort kabel till motageren bredvid dumburken) i våras. Mycket bättre bild än innan. Ljudet är la kanske lite bättre, men via en 29" Philips, vad vet jag?
Å andra sidan ser jag mindre på tv nu än någonsin tidigare. Med fem (eller är det fler?) kanaler tecknat å tre ungar så... Ja ni förstår?

Nackdelar med digitalt? Nya utgifter! Ännu dyrare om ungarna också ska ha egen tv (så att jag kan kolla på Aktuellt...). 50 kanaler med skit istället för tre!
Fördelar? Hm? Smidigare med parabol än med den där dj** antennen på taket...

Nä, tacka vet jag källarbion!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2006/11/24 :  15:47:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Man kan undra varför det är så dyrt i Sverige.

Utsugarlandet NR1!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/25 :  02:06:30  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Uha vilka ämne...

Jag har entligen inte dom stora krav till TV, vill jag se en kvalitets film ser jag den på DVD, men man vill endå gerna kunna se TV, bla. nyheter en och annan serie och sånt. Dom kanalerna som jag gerna vill ha är: SVT1, SVT2, Svenska TV4, DR1, DR2 och Danska TV2, dvs alla kanaler som är kostnadsfria.

Jag bor i en skog, en gran skog..... inte als bra, altså dom 3 svenska kanalerna går det att få ind, båda som analoga och via en digitalbox Men så kommer vi till dom 3 Danska kanaler, Analogt så kan jag välja antigen DR1 eller TV2 i en mycket elendig kvalitet, DR2 er bara att glömma, skickas inte als analogt på dom 2 masterna jag kan nå, har aldrig set et analogt signal med den i alla fall.

Jag har haft 3 digitalboxa än så länge, Limited Label STB9000 FTA, Philips DTR2010 och en Dilog DT355, jag har båda en Limited Label STB9000 FTA och en Dilog DT355 kvar. Philipsen hadde ett elendigt bild, så den fik dom retur, så fik jag en DiLog i stellet, en riktigt bra box tycker jag, den enda som till nu klarer av undertekster på DR1 till 2/3, så inte helt OK endå, dom skickas enligt DVB standarten på DR1, på dom Svenska och dom andra Danska kanalerna skickas dom som en del av bilden. Limited Label STB9000 FTA är en bra box om man inte skal se på Danska DR1 med undertekster, for det klarer den inte av, DiLog'en är bäst på detta punkt.... men inte 100%.

Om det är mycket fugtigt eller om det regnar så kan jag glömma att se dom Danska kanalerna, analogt som digitalt och dom Svenska kanalerna via digitalboxen bliver påverkat. Så i dag använder jag Limited Label STB9000 FTA boxen till dom Svenska kanalerna och DiLog'en til dom Danska, så sitter verje antenn med verje sin förstärkare ner till verje sin digitalbox, på det viset så skall ingen av dom dom to antenner gennom en -3db ingång i en samladosa, men dom kan gå direkta till förstärkaren.

Jo jo, för mig ville en satelitlösning vara den rätta.... bortset från priset (468;-/mdr.) och att jag endå inte kan få Danska TV2. (Viasat och Telia (via bredband) kan inte als levera någon Danska kanaler).


Om jag föredrar digitalt fram för analogt...... Tack jag tar det som verker den dagen


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2007/02/03 14:59:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000