HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linkwitz Orion och drivning av dessa!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/24 :  19:40:09  Show Profile Send Snoop a Private Message
Linkwitz själv rekomenderar ca 60 watt per bas.

Ska kolla lite närmare på de där steget, tack Zalve

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/24 :  19:53:32  Show Profile Send Manga X a Private Message
Zalves förslag kan vara riktigt bra!
Arcus sägs vara välspelande produkter bortom sin prisklass s.a.s.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/24 :  21:42:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
7500:- på fyndborsen, hittade jag.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/25 :  11:38:41  Show Profile Send Snoop a Private Message
Någon som har jämfört ice vs hypex för drivning av basen

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/25 :  11:52:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hypex har väl inte samma begränsning som Ice vid lågt motstånd ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/25 :  12:00:52  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jo det har jag också läst, men hur är kvaliteten på bas återgivningen mellan dessa 2.

Det blir ju betydligt billigare att köpa 4 st hypex moduler än 4 st ice moduler (om man väljer asp 1000).


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/25 :  12:06:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Inte en susning

Ska du driva dom i 2 ohms läge hade jag satsat på trisse steg 8 dagar i veckan. I 4 ohm så fungerar Ice/hypex i teorin........

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2006/11/25 :  13:24:45  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Nja...ganska väl, för det är väl en Rdc-mätning?

Jo...men det säger ju ändå en del om minimiimpedansen..
Den brukar ju dippa ner någonstans strax över Rdc....

Förresten så driver jag mina orionbasar parallellkopplade med ett The End Mk3 med 4 utgångstrissor/kanal och en rejäl nätdel..
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/11/25 :  16:15:21  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag startade med Cambridge P500, ett til diskanterna och ett till mellanregistret och är mycket nöjd med dem, mitt livs bästa hifi-köp faktiskt, rekommenderas!
Eftersom SEAS-elementen är så lätta laster behövs inga superprestanda i extremlägena och P500 är ju en enkel och bra stärkare. Kopplar man den till ett par bättre B&W på stativ är det nog en helt annan story, men till ORION funkar det bra.
Skulle jag byta så blev det i så fall diskantförstärkaren. Krell KSA 50, Aleph 5 eller Mark Levinson no. 29 skulle jag testa i så fall.

Basförstärkarna är en helt annan femma. Fördelen med Siegfrieds rekommendationer om ca 60 W/element är att de inte slår i botten så lätt under 40 Hz, vilket är högtalarens akilleshäl. Jag har funderat länge på att skruva dit en till basbaffel ovanpå varje ORION med ytterligare 2 XLS per sida, men inte gjort slag i saken ännu. I området 40 - 100 Hz är basarna ganska trögdrivna och det behövs rejält med kräm om det ska bli nånting, speciellt med pop- och rockmusik. Det står en hel del om detta på linkwitzlab.com. Det som sagts tidigare i tråden angående rum och akustik är förstås helt adekvat och speciellt ju längre ned i basen man kommer.
Jag startade med 2 st eAR 202, altså en kanal per element, men dessa orkar inte på långt när hos mig i mitt svåra rum som suger bort allt under 40 Hz. En kanal per element är en bra ide, men framför allt måste stegen orka pumpa kräm eller vad man ska säga och de små eAR 202 låter som 20 W triodsteg och knäar i den tunga lasten.

Mina eAR-förstärkare är nu till salu och det är fortfarande garanti kvar.

Nu kör jag med ett enda Behringer EP2500 som finns på Musikbörsen för 4000 kr. EP2500 kan skjuta ORION-basarna till Mars i hela frekvensregistret om man är oförsiktig så man måste ha koll på nivåerna och använda HP-filtret när det är fest.
Problemet är att EP2500 har en fläkt som jag fortfarande hör trots dämpning, annars har jag inget att klaga på. Har en fin garderob att ha steget i men det innebär 15 m kablar som ju måste ha skapligt tvärsnitt. Den iden går nog bort.
Steget är så pass bra att jag tänker lyfta över det till en ny plattform med stora kylare utan fläkt trots en förmodligen rätt substantiell arbetsinsats.
Man har mätt en del på steget på ett "annat forum". Det är en lång tråd med mycket offtopic:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7731&postdays=0&postorder=asc&start=0

Alternativa förstärkare i dag kan vara Rotel 1090, stora Krellar och ML och fetstora PA-stärkare utan fläkt. Dom måste ha styva nätdelar och kunna styra elementen ordentligt. Gärna dämpningsfaktor som ser "konstigt stor" ut. Basarna har ju ingen luftfjäder från någon låda till hjälp i den här konstruktionen.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/25 :  16:27:52  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag kommer att kompletera med Thor subbar med tiden och då delar man väll kanske av vid 40hz eller kanske längre upp

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/11/25 :  18:16:39  Show Profile Send matsj a Private Message
Driv basarna med Qsc plx 2402,3002,3402 och koppla in en strömbrytare till fläkten,så kan ni stänga fläkten när ni "fin lyssnar" . Det finns en del beg på nätet. Annars ett crown steg som det finns många fina modeller av.

Dessa steg klarar 2 ohm utan att sucka, de blir lite varmare bara.

Qsc steget har inbyggda filter och clip limiter så ni sparar på era basar.

Jag har själv ett Qsc plx 3402 till mina 4 18" subbar och 3 st Crown k2 till midbasarna.

Dessa steg är byggda för att plågas timme efter timme.


mats

1W=115db.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/25 :  20:51:12  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Kan intygas !

Jag kör ett (1) PLX2402 till 4st 18", inga problem alls, fastare steg har jag aldrig hört.

Har tre stycken.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/11/26 :  15:08:24  Show Profile Send jos a Private Message
Ja det är ju bara att köpa 2st 3402 och brygga! 6800w i 4ohm enbart till basarna
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/26 :  15:15:02  Show Profile Send Snoop a Private Message
Vad tror ni om att börja med ett vincent sp 331 , billigt och ska ju låta trevligt.

Har funderingar på att slå till på ett beggat Audio research SP16L samt detta vincent steg.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/11/26 :  15:18:04  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag har haft Vincent SP-331 och det är ett KAP för de pengar man köper dem för!
Synd att du inte hann lyssna till Denon/Vincent kombinationen Snoop.
Utan att det var DAC1/Meridiankombon som spelade när du "kom över".



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/26 :  15:41:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Klockrent att börja med och "inga pengar"!
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=5751



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/27 :  22:09:44  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag har en köpare på Octaven nu och har till 90% bestämt mig för audio research sp16l försteget samt ett vincent sp-331.

Försteget är ju riktigt bra för de har ja lyssnat på men vincent steget har jag inte lyssnat på hur är karaktären.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/11/28 :  13:24:20  Show Profile Send Snoop a Private Message
Vad tror ni om detta slutsteg?

Kenwood L-1000M jämfört med Vincent SP-331

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/11/28 18:46:44
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2006/11/28 :  19:27:51  Show Profile Send Per2 a Private Message
En annan väg kring basarna kan vara att komplettera med Paul Speltz zero´s autotransformers och lura slutsteget.

http://www.zeroimpedance.com/

Har köpt ett Acoustic Reality Ear2 för att köra basarna. Den stora fördelen med digitala slutsteg upplever jag är att man aldrig upplever att de tappar kontrollen innan de stänger av. Full fart rakt in i väggen!!!

Mitt tripath räcker gott och väl om jag inte korrigerar signalen med 2.2x. När jag korrigerar blir lasten ännu tyngre.

Är det någon som kör digitalt och som har parallellkopplade basar som har problem?

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/11/30 :  23:17:26  Show Profile Send Lovan a Private Message
Per2: Vilka tripath kör du med?
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2006/12/05 :  20:40:34  Show Profile Send Per2 a Private Message
Den 6-kanaliga versionen av TK2150-2.

Finns inte idag.


Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000