HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Peerless SLS 6.5" baselement
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/22 :  10:35:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Detta är en nyhet för mig!

Peerless har släppt en 6.5 tummare i sin SLS serie, en serie högtalare som främst lämpar sig för slutna lådor.

Länk

Detta är en kul design med endast 164 mm bredd. 148 i genomgående hål så en MDF-låda på 148+19+19+2 (marginal) ger en baffelbredd på endast 190 mm! På köpet får man membranarea på 129 kvcm och inte minst är slaglängden på 8 mm fräck! Dubbla eller rent av quadruppla basar per sida ger både känslighet och luftpumpar-prestanda!

Nackdelen är väl att elementet inte rakt av går att använda. I sluten låda om bara 3 till 8 liter behövs baskompensation.

HifiKit erbjuder bland annat denna:

Med basboosten injusterad är detta en intressant kombination som dessutom tar väldigt lite volym.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2006/11/22 10:37:33

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2006/11/22 :  17:03:13  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Den verkar definitivt ha sin plats, små subwoffrar.
En fråga till någon som kan, den verkar vara ganska lågohmig, min.imp: 3,4ohm och dc.imp: 2,8ohm... Går det att komma "runt" genom någon listig koppling med fler element?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/22 :  17:30:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Med två seriekopplade får du dubbla värdet. Krävs nästan för att få en låda som inte är för liten...

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/22 :  19:00:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Pris?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/22 :  20:00:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Inte en aning...men SLS serien är ju inte känd som världens dyraste!

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/22 :  20:40:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Dubbla 6½ på 15liter är alltså vad doktorn rekommenderar ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/22 :  21:03:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nej jag har inte simulerat/räknat nogrannt. Så doktorn säger inte så mkt mer än att dom är intressanta och att dom skall ha rätt små lådor!

Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/11/22 :  22:00:17  Show Profile Send nusse a Private Message
Men Zalve, varför undrar du det? Du precis som jag bygger ju iaf aldrig nåt
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/22 :  23:19:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Planering, planeringe,,, Så jag vet vad som ska byggas när pengarna finns

Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/11/23 :  09:26:05  Show Profile Send knutte a Private Message
Jag fick precis hem lillebror till den där hypexen! trevligt steg, verkar kraftigt. Men det där med Eq, verkar bara funka om man delar högt, ca 100-120Hz för själva "puckeln" är otroligt bred...

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/11/23 :  12:24:07  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Finns det någon nackdel med för små lådor och kompensering

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/23 :  13:39:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Japp - massor!

Effektkrävande.
Stora krav på lådans integritet.
Effektiviteten minskar (du behöver mer membranarea och större Xmax (linjär slaglängd)).
Du bör (/måste) ha subsoniskt filter.
Svårt (men inte omöjligt) att verifiera rätt mängd/sorts kompensering.
Med mera.

Faktum är att jag ser denna lösning som en stor kompromiss, lämplig för husfridens skull (a.k.a. små lådor).

Edited by - EngelholmAudio on 2006/11/23 13:41:03
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/11/23 :  15:03:30  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Finns det någon nedre gräns för hur små dom kan vara och funkar det även med basreflex

Bengt

Och nu känns det
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/23 :  15:11:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Förstår inte frågan. Vilka "dom"?
Basreflex eller ej bestäms inte av storleken på element utan på elementets egenskaper. Egenskaperna beskrivs rätt bra med så kallade Thiel & Small parameterar, ofta förkortat T&S.

Praktiskt finns en gräns för hur små volymer basreflexlådor kan ha om dom samtidigt skall stämmas av lågt. Portens längd blir enormt lång! Ryms inte i lådan, till slut.

Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/11/23 :  15:21:13  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Otydligt kanske med dom men vad jag menar är att ju midre lådan görs i förhållande till "optimal" så större blir kraven på lådan och efektivitente minskar ökade krav på slagläng och så vidare. varför jag undrade håller på med lådor med 4 x 8" tangband i riktigt små lådor provat olika mellan 28-50 liter och det är lite problem att få dom att spela som jag vill använder 740 c funderar på att byta element och prova med sluten låda i stället. funkar inte riktigt med portavstämningen när man kompenserar kraftigt

Så kanske sls 6.5 vore ett alternativ 4 st 30 liter brutto

Bengt

Och nu känns det

Edited by - BuffaloBengt on 2006/11/23 15:22:07
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/11/23 :  18:13:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
litet horn ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/11/23 :  23:08:09  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Ja men min fru håller inte med, ju mindre ju bättre har dessutom bara ett 16m2 rum, dipolbasarna har åkt ut både 8 x 12" och 2x 18" per sida nu måste nått mindre. Fram ska hem till Dahlberg och lyssna på hans Magnetostat-basar kan bli ett framtida projekt men till dess så måste jag ha något annat, och detta något annat ska vara litet och inte ta för stor plats. Konstigt nog så upplever frun Dahlberg diskanterna som små, troligen p.g.a. att dom är platta inte beroende på höjden som ändå är 120 cm med ställ. Horn får nog ses som uteslutet just nu. Får jobba vidare mrd tang band basarna 4 x 8" borde kunna funka i alla fall tills vidare lite luft borde det räcka till.

Sen så kan jag bara kapitulera för mellan bassarna jag köpt av B Hansson 7,5 eller 7" låter helt underbart, transparent och snabbt svårt att säga vad som är bra med dom , men dom låter riktigt riktigt bra, både i låda och på öppen baffel ett fynd i förhållande till priset.

Man ska inte glömma till att jag är färgad av ett så kallar Linn ljud även omm jag lämmnat kyrkan och bara sporadiskt besöker den i dag.

Bengt

Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/11/24 :  13:07:33  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Vad jag förstår så kommer dom inte förän i januari 2007

Bengt

Och nu känns det
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/11/24 :  14:17:22  Show Profile Send marens a Private Message
Den där ser ju ut att vara anpassad för en liten basreflexlåda snarare än en sluten.

Tror man bara är dum om man försöker göra den sluten, vad skulle det vara för vinst med det?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/11/24 :  14:21:49  Show Profile Send marens a Private Message
Ett alternativ om man tycker porten blir en för stor del av lådans storlek är ju att göra den med slavbas.

En liten sluten låda blir ju bara en olinjär effektslukande distbox av det hela. Lite oväsen för mycket effekt sas.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/24 :  16:24:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Portad låda blir svårt iom portens längd. Slavbas är ett bättre alternativ, om än mer kostsamt.

Qts är förhållandevis lågt (för sluten), men det är även Vas varför sluten låda kan funka men självklart med en massa EQ och "skit". Håller med om "Lite väsen för mycket effekt".

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/11/24 :  16:40:34  Show Profile Send marens a Private Message
Du behöver ju inte alls lika mycket effekt om man gör den med slavbas eller basreflex. Så basreflex tror jag skulle bli billigast (men störst) och därefter slavbas.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/24 :  16:43:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur lång blir porten i lämplig låda?

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/11/24 :  16:46:57  Show Profile Send marens a Private Message
Ja, den kommer ju ta upp volym inne i lådan helt klart. På gränsen till ljudledningshögtalare blir det. Man får hålla koll på att pipresonanserna inte hamnar för lågt i frekvens samtidigt som man håller portarean tillräckligt stor.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/24 :  16:51:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag röstar bort portad låda helt. För många problem i detta specifika fall, helt enkelt. Högtalarkonstruktion är ju svårt nog som det är!

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/11/24 :  16:56:34  Show Profile Send marens a Private Message
Ja men den slutna lådan kommer bli ruuuuskigt olinjär och inneffektiv. Det kommer bara vissla i fogarna. En så liten låda som ska pumpa så mycket luft gör att luftrycket måste ändra sig så mycket i lådan att det ger massor av dist. Risken är att surrounden börjar "ploppa" sig också och föra oväsen.

Jag tror ändå att ser man det som en helhet med förstärkare inräknat så blir ändå slavbasen billigare än sluten låda.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000