HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mattor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2006/11/21 :  14:22:09  Show Profile Send Rob a Private Message
Hej,

Det har blivit flytta dags och vardagsrummet i min nya lya är typ 45-50 kvm. Det blir en stor golvyta som ni förstår... Så en stor matta på typ 20 kvm mellan lyssningsposition och högtalare vore ganska lockande. Men vart hittar man så stora mattor till ett pris som är acceptabelt ??? Har ni några erfarenheter som ni vill dela med er där ute i etern ??? Golvet är parkett.

MVH/Pelle

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/21 :  14:40:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Max kostnad ?
Tjocklek ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2006/11/21 :  14:57:34  Show Profile Send Rob a Private Message
Runt 5000 SEK...

Ingen rya matta precis men gärna en skapligt tjock matta.

Pelle
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/11/21 :  15:09:56  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
När jag behövde en stor matta till mitt vardagsrum så insåg jag att det blev lite för dyrt. Jag löste det genom att köpa en bit heltäckningsmatta och låta mattaffären kantsy den. Relativt billigt och man kan få valfri storlek/form och det finns gott om mönster/färger att välja på.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2006/11/21 :  15:39:05  Show Profile Send Rob a Private Message
Rolfen, tack för den idén.. Låter ju vettigt..

Var hittar man heltäckningsmattor som ser bra ut och inte tömmer ens plånbok helt och hållet ??? Någon bra internetsaijt kanske ??

Pelle
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/11/21 :  16:21:27  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Köp äkta mattor eller designermattor på auktion!!!!
Du kan komma över världens kap eftersom mattor är MKT undervärderade i Sverige! Det brukar alltid vara ett stort urval vid kvalitetsauktioner! Skit i IKEA o Wilton och köp äldre; handknutna, för ett billigare pris e mitt tips! Patina, historia, handarbete och värde kan ju aldrig vara fel?
Om du har ngra frågor ang just äkta mattor(inte Kina), så brukar jag kunna stå till tjänst

PS. I Lund kommer "stora kvalitetsauktionen" att gå av stapeln, nu till helgen om jag minns rätt (om du nu skulle bo i närheten...)

Mvh
Henrik

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/11/21 :  18:57:09  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Jag köpte min på http://www.matt-landet.se/ här i Göteborg, tyvärr verkar dom dock bara finnas här. Men någon stor mattaffär borde ju finns i din närhet.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/11/21 :  19:21:53  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Short cuts, finns det matt-auktioner lite varstans i landet? Jag tänker främst på Göteborg. Sen undrar jag vilka detaljer som visar om det är god eller dålig kvalitet?

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/11/21 :  20:21:45  Show Profile Send Merkurius a Private Message
IHiFi.se: Härligt, vart hittar man dem

Edited by - Merkurius on 2006/11/21 20:21:55
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/11/21 :  20:38:31  Show Profile Send iroise a Private Message
Mycket bra tips för mig i denna tråd vill själv skaffa en större matta som inte bara är stor utan även trevlig att leva med. De sk handknutna mattorna klarar jag inte smakmässigt så det blir antagligen heltäck på bit med follade (heter det så!?)kanter.
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/11/21 :  20:40:19  Show Profile Send Munge a Private Message
Följ Short cuts råd! En så stor matta behöver nog inte bli superdyr (inte riktigt den vanligaste storleken ute i stugorna), men 10' kanske är mer realistiskt än 5' även för en relativt enkel matta.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/11/21 :  20:54:05  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Hmmm!!!

Varning för de där "Kvalitetsauktionerna".

Inte att det är fejkmattor, men prissättningen, den är inte som den ska vara.

Persiska mattor är tunna, men snygga, Afganer är tunnare fast oftast varmare i färgerna.

Kina-mattor, där finns olika kvalite'er, 60, 90 och 120-line, anger varpen på vilken luggen är knuten, 60 är tunt, 120 tjockare.

90-line med tjock lugg är nog inte så dumt, tätt knutna och bra kvalitet.

Finare kina-mattor kan ha silke inknutet i mönstret, vet inte hur det påverkar.

Wilton-mattor är maskinknutna, Kina, Persiska, Afgan mfl. handknutna.

Kolla alltid undersidan på mattan, där finns oftast en lapp med info om mattan.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/21 :  20:58:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vilka dolda talanger du ligger inne med PG

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/11/21 :  21:01:54  Show Profile Send iroise a Private Message
Man kan även lägga till 1:a 2:a och 3:dje sortering. Handknutna mattor finns idag överallt, affärer och diverse auktioner. En matta ur 2:ndra/3dje sortering har betydligt kortare livslängd, de blir fortare slitna och man kan se väven på ställe som man går ofta på.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/11/21 :  21:17:42  Show Profile Send svejk a Private Message
Lite OT Någon som sett orientalisk matt affär utan REA?

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/11/21 :  21:19:29  Show Profile Send iroise a Private Message
Nej!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/11/21 :  21:37:31  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Japp.

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/11/21 :  21:38:17  Show Profile Send esl a Private Message
Någon som sett en mattaffär som inte skall upphöra pga vattenskada i källaren och att dom snabbt måste bli av med hela lagret???
En affär i gbg annonserade i över ett år på det viset...
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/11/21 :  21:45:55  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
På en auktion med kvalitetsmattor, så är priset redan satt innan budgivningen, är högsta pris vid budgivningen under det, då blir det inte sålt.

Kina-mattor tror jag funkar bra till golvbeklädnad, minst 90-line, och en tjock lugg.

En "Täbriz" för 200' funkar bättre som prydnad än som akustikregulator

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/11/21 :  21:51:09  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Per-G:
quote:
En "Täbriz" för 200' funkar bättre som prydnad än som akustikregulator
Om man inte hänger den på väggen lämpligt antal centimer ut från denasmma - eller är jag ute och cyklar nu?

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/11/21 :  22:06:07  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Ja Jörgen, ja vet inte efter som jag inte provat

Täbrizen är väl ganska tunn i sitt utförande, om jag inte minns fel.
Men i bland det finaste man kan beskåda

Det är över tjugo år sedan jag höll på med mattor, men lite kommer jag ihåg...

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/11/22 :  03:14:47  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
www.carpetvista.se har jag bläddrat i timmar
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2006/11/22 :  07:56:16  Show Profile Send Rob a Private Message
Tack för alla förslag...

Pelle
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/11/22 :  12:51:23  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Som Per G har nämnt.
Snabbt o generellt kan man säga så här:
- Baksidan är där ni ser kvaliteten på handarbetet!
- ju tätare knutar, desto bättre kvalitet (riktigt supertäta =90% barnknutna). Ca 100-900000 knutar/kvm
- lappar på baksidan = ca1975 o framåt
- En handknuten matta är aldrig regelbunden, varken knutmässigt eller kvadratmässigt
- Namnen: "Täbriz" etc hänvisar till olika geografiska områden eller i detta fall stad i NV Iran (ofta benämnt Persien. Just Täbriz räknas in bland de slitstarkare...
- SAMTLIGA typer finns i en uppsjö av kvaliteter
- varpen är ALDRIG jämn i en handknuten matta
- Oftast bomull med ull i varpen. Silke eller metall förekommer relativt ofta. Anledningen är att det ger lyster o i olika vinklar så "lever" mattan.
- Tjocklek varierar kraftigt, både inom och utom de geografiska områdena
- Man får ALLTID(desto tunnare=desto snabbare) spår i mattan om man inte flyttar den på många år - det har inte med kvalitén att göra - man skall flytta/vända äkta mattor (de bleks även ojämt om man låter de ligga i samma position hela tiden).
- Man rengör äkta mattor med specialmedel eller i snö - piskas eller tvättas ALDRIG!

Då det gäller auktioner - dödsboauktioner o de större husens kvalitetsauktioner är att föredra.
http://auktionsnytt.blogspot.com/

Hoppas det ger lite klarhet

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/22 :  18:28:53  Show Profile Send NtR a Private Message
Ett hett stalltips är att köpa s.k. nomadmattor. Finns inte i jättestorlekar eftersom nomaderna knyter lite vartefter de vandrar. Det fina med dessa mattor är att de har ett mycket lägre inköpspris än de ateljéknutna mattorna, men ett betydligt bättre andrahandsvärde. Matt-entusiaster är i allmänhet lindrigt intresserade av ateljémattorna, hur täta de än är, under förutsättning att de inte är antika förstås. Nomadmattor är inte lika täta som såna där Täbriz och Nain (usch) men de är bra mycket charmigare. Köp flera stycken och byt om du tröttnar! Handlarn tar inbyte om han är seriös. Kolla blocket, men läs en mattbok först.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/11/22 :  20:17:57  Show Profile Send boombox a Private Message
Kanske lite dyrare än vad du vill ha men om man vill ha en ny matta och kunna välja färg och måttbeställa så har www.poshliving.se ryamattor som inte är supersvindyra.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000