HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Åsikter om Avance?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/21 :  13:17:40  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Glad i hågen har jag surfat runt efter en slimmad och snygg golvare i prisklassen runt 5000:-

Såg Avance Dana 670 och tänkte "det här är ju precis vad jag letar efter!". Eller är det?

Jag är mest nyfiken på om någon har erfarenhet av dessa högtalare (eller andra i serien)? Ljudkaraktär?

Tilltalar ljudkaraktären så är jag beredd att skjuta till den extra tusenlappen.

Tack på förhand!

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/21 :  13:26:15  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag har hört Avance Signatur-serien vid ett antal tillfällen på olika ställen, dels Sig 3, Sig 7 och Sig 8, dels hos andra, dels i butik och dels hos mig.

Jag tycker att de låter ganska okej men är väldigt känsliga på vilken musik som spelar, jag tycker att de fungerar rätt bra med jazzig och lugn musik men inte bra med hårdare, snabbare musik där det grötar till sig en del.

Hela registret upplever jag något dämpat så elektroniken bör ha en lite ljusare karaktär.

Har inte lyssnat till några andra Avance-modeller

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/21 :  13:33:04  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Hej Jonas!

Intressant! Vad har du haft som referens att jämföra med i din bedömning?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/11/21 :  13:59:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Hemma hos mig Sig 7 & 8, förstås med mina B&W CDM 9NT som referens, drev både med Myryad MXA och Rotel RMB-1075.

Vi testade hos Labbe, jämförde Sig 3 med hans AE-stativare samt Compact XZ-1.. står lite om det i tråden för den träffen.

I butik Sig 8 mot Infinity Kappa 600.

Sist helt utan dirket jämförelse Sig 8.

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/11/21 14:02:35
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/11/21 :  14:01:28  Show Profile Send plind a Private Message
Mullbengt, du har PM
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2006/11/21 :  15:03:32  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Hej Mullbenkt,

Har inte hört den nya Dana-serien, men jag har själv Avance Epsilon 980, som är föregångaren till Signature-serien, de är utrustade med Scan-speak element.
De låter oerhört bra för de pengar de kostar, du bör hitta dem beg för ca 5k.
HAr inte haft problem att spela olika sorters musikstilar, då jag lyssnar på allt från jazz, singer/sonwriter till hårdrock, synth m.m.
Har även lyssna tpå nömnda Signature-serie på mässa, men då är det svårt att bilda sig en komplett upfattning.

Edit1.
Epsilon 980 är lite kinkiga med förstärkare, min Denon 3802, orkade inte riktigt med dessa 4 ohmshögtalare, men efter inköp av en Amplifix så blev det helt klart bättre ljud.

Edit2.
Review av Epsilon 980
http://www.stereotimes.com/speak050999.shtml

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore

Edited by - Kilgore on 2006/11/21 15:19:14
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/11/21 :  15:12:59  Show Profile Send plind a Private Message
quote:
De låter oerhört bra för de pengar de kostar, du bör hitta dem beg för ca 5k.

Så sant som det var sagt
Go to Top of Page

donald
Member

147 Posts

Posted - 2006/11/21 :  15:22:51  Show Profile Send donald a Private Message
Har ett par Avance sign 3 mk3 som jag är supernöjd med.Kan spela all slags musik med med härlig musikalitet.Har haft Revel,Sonus Faber,Mirage,Amphion och jag saknar dom inte.

donald
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/11/21 :  15:45:36  Show Profile Send CC a Private Message
Har haft olika burkar (i både trä & betong!) från Avance:es dyrare prisklasser genom åren. Har min högsta rekomendation!
Fungerar ypperligt till alla sorts musik, bara elektroniken och kablarna är tillräckligt bra!!! Som så ofta är det elektroniken som begränsar...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/21 :  21:37:09  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Så alla håller med Jonas om karaktären, att dom är lite mjuka och avrullade?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/11/21 :  22:38:06  Show Profile Send CC a Private Message
Avance låter nog mer åt det "snälla" hållet än det "elaka", ja. Men fortfarande, det är elektroniken som avgör. Beroende utrustning kan det vara mycket tajt å rak rock´n roll på återgivningen likväl som de kan låta gosiga å mjuka. Jag har hört alla varianterna hos dem...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2006/11/22 :  10:36:22  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag har haft ett par Signature 8 mk2. De lät mycket bra i mitt stora vardagsrum 7x5,5 meter. Men när jag blev tvungen att flytta in i ett mindre rum med musiken så fick jag inte till den tidigare luftigheten alls (4*4 meter).
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/22 :  10:42:56  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag kommer spela i ett rum på 4,2 x 3,7m (15,5kvm) och elektroniken verkar dra åt det varma hållet (Xindak och Sony/Squeezebox).
Jag gillar dock en ljusare ljudkaraktär.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2006/11/22 :  13:17:24  Show Profile Send Sundström a Private Message
En av anledningarna till att inte 8:an passade var att den hade bakåtriktad port. Jag fick flytta fram högtalarna så långt in i rummet för att få bas pga det.

Jag vet inte hur de mindre modellerna låter, men de kanske kan passa bättre. Just nu spelar ett hemmabyggt bakladdat horn med Fostex FE206E i mitt lilla rum. Har inte testat fostexen i stort rum ännu...men den högre verkningsgraden (tror jag) har gjort att det blir mer rumskänsla i ljudbilden (ekon och rumsklanger hörs äntligen, det var dåligt med det med Avance).
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2006/11/22 :  18:15:41  Show Profile Send NtR a Private Message
Jag ägde ett par Epsilon 5 några år. De var alldeles för basfattiga, särskilt i förhållande till sin storlek. Lite överdriven diskant också, men inte vass som tur var.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000