HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Keith Jarret - Carnegie Hall
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/11/21 :  12:10:35  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Nu har denna skiva fått sig några genomlyssningar och jag kan bara instämma i det jag läst i flera recensioner - detta är ett litet mästerverk!

Det som skiljer sig ifrån tidigare soloimprovisationer är att han medvetet väljer att avsluta improvisationen när idéerna tagit slut. Vissa av styckena kan därför kännas liiite rumphuggna, men ...

Rent musikalsikt skiljer sig de olika improvisationerna sig åt ganska rejält. Ömsom handlar det om ett väldigt "modernt" tonspråk, dvs atonalt och rytmiskt/matematiskt; ömsom är det nästan sockersött mjukt och vackert.

Hur står den då mot tidigare soloimprovisationer?

Tja, Kölnkonserten kommer alltid att vara "den första kärleken", så den är svårutmanad. Personligen tycker jag att det är den första "satsen" ur KC som är den magiska och sannolikt oöverträffade (men också mest "lättlyssnad"; ganska "enkla" harmonier och flirtar med både jazz och pop).

La Scala är betydligt mer utmanande och har flera musikaliska influenser. Kanske blir vissa passager lite "tomgång" och teman dras emellanåt ut lite väl långt. Detta är ändå en av mina absoluta favoriter, kanske just för att den är lite mera oförutsägbar än KC.

Carnegie Hall skulle jag som helhet betraktat vilja hålla lika med KC (!) och något före La Scala. Visst, ibland känns styckena nästan snopet avhuggna, men det musikaliska innehållet är inget annat än storartat.

Ni som gillar Keith ... spring och köp.

P.S Jag har nästan inte lyssnat på skiva nr 2, som innehåller "standards" - mest för att ettan är så j*vla bra!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/11/21 :  12:31:56  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack, tack!

Den recensionen tackar vi - eller åtminstone jag - för!

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/21 :  13:58:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kölnkonserten är ju bland det mest fantastiska man kan tänka sig på skiva!
Så håller du dessa lika så är det här ett strålande tips som jag tackar för.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000