HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kodak P880 *inköpt...unbiased mini review*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/11/21 :  10:57:47  Show Profile Send ludo a Private Message
Har sneglat på den här modellen ett bra tag. Den har gått ner i pris rejällt den sista tiden och kostar numera c:a 3000...
De mest tilltalande egenskaperna hos kameran är 24mm vidvinkel, rel hög ljusstyrka på alla bränvidder, 5cm närgräns, schneider optik, RAW, mm...
http://wwwse.kodak.com/global/plugins/acrobat/sv/service/manuals/urg00461/P880_SE_sv.pdf
http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php/products_id/5783
Undrar vad ni har för åsikter om kameran?

Edited by - ludo on 2006/12/02 17:44:36

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/21 :  12:41:37  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
8 Mpix, 24mm till 140mm, f/2.8-f/4.1, extern flash, TIF direkta

På pappert ser det fint utt tycker jag, specielt tycker jag som dig om att den klarer av 24mm, inte många compaktare som kan det, se om du kan hitta ett stelle med provbilder, kolla vad den kan når den går upp i ISO så det inte blivar för korningt. Men.... som altid, gå och prova den, se om du tycker om att hålla i den, det är ganska så viktigt att man tycker om det verktyget man skall jobba med.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/11/21 :  17:06:01  Show Profile Send ludo a Private Message
Jag har varit ambivalent till den här kameran sen den kom ut.
Det som har stört mej mest är att att makroläget 5cm kan man bara komma åt i ett speciellt programläge. Att det dessutom bara gäller den vidvinkligaste inställningen är ett mindre problem.
Tyvärr kan man bara använda tider ner till 0.5s i alla programlägen trots att i läge manuellt kan man gå ner till 16s.
Så vill man fota manuellt (vilket man ju gör till 99%) så går det inte använda makroläget och vill man använda det extrema makroläget så kan man inte använda vettiga (dvs långa) slutartider.
Fast 24mm vidvinkeln lockar och även priset...
ISO inställningen är jag inte så beroende av. Viktigare för mej är att kameran har stativgänga...

Edited by - ludo on 2006/11/21 17:08:31
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/12/02 :  18:08:05  Show Profile Send ludo a Private Message
Har inte kunnat motstå den här kameran...
För c:a 3300 inkl 1Gb minneskort var det bara att slå till...
Ju mer jag använde kameran desto mer jag uppskattade den men saknade en ordentlig blixt. Den lilla popup-blixten som finns på kameran kan inte användas med motljusskydd monterad på objetivet. Som tur är har Kodak en rel liten men ganska avancerad blixt speciellt framtagen för den här kameramodellen, särskilt dyr är den inte heller, så det vara bara att slå till på den med...
Blixten (P20) kostar idag c:a 1200 SEK.







Återkommer med kommentarer kring handhavandet, prestandan, och vad jag tyckte om/inte tyckte om hos kameran...

Nu åter till caddningen av controllerkortet till cd-pro enheten...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/03 :  00:20:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Härlig stavblixt.

Ett gôttpris på den oxå (kameran)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/12/03 :  23:37:03  Show Profile Send Larsho a Private Message
verkar vara en riktigt bra kamera till ett kanonpris dessutom

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/12/04 :  15:38:58  Show Profile Send ludo a Private Message
Upptäckt en bug i programvaran, varit därför i kontakt med Kodaks support och fått tipps om att ladda ner den senaste firmware-uppdateringen till kameran.
Felet består i en liten periodisk störning på displayen som uppträder bara i ett visst visningsläge. Bilden visas normalt i en halv sekund för att sen under nästa halvsekund bli "utfrätt" o gult i de ljusa partierna och blåbrusig i de mörka partierna. Trycker man ner avtryckaren halvvägs så försvinner fenomenet och jag tror inte att den här störningen påverkar den färdiga bilden men irriterande är det.
Enligt kundsupporten på Kodak så ska firmware uppdateringen fixa
- displaystörningsfelet
- kalibrera om mätaren för bättre autoexponering
- snabba upp kameran
- förbättra fokuseringen
- möjliggöra röda ögon borttagning direkt i kameran
- ...?
Måste tillägga att jag blev smått överraskad av det professionella o kundvänliga bemötandet på Kodak.

Så innan jag återgår till min mini review ska jag först installera uppdateringen så fortsätter jag senare.

>Zalve
Har anslutit den stora stavblixten för att visa att det är görbart. Det finns en gammaldags sk "PC"-uttag på kameran vilket gör att man kan ansluta fler externa blixtar.
Just blixtfotografering tycker jag är ett av kamerans starka sidor vilket jag återkommer till senare.

>Larsho
Ja, man får mycket kamera för pengarna vilket jag oxå återkommer till senare.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/12/05 :  18:46:36  Show Profile Send Manga X a Private Message
Även jag har skaffat denna lilla läckerbit.
Mycket bra kamera för "småpengar" känns det som.

Jag stod och valde länge och märkte att märkningen på kartongerna skilde sig litegrann åt.
På vissa stod serienumret på en klisterlapp utan något annat. På några stod det "Serienummer" och sedan själva numret. Dessa hade även högre serienummer.
Så en sådan köpte jag och den har den senaste firmwaren verkar det som (1.02.00).



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/12/05 :  20:16:26  Show Profile Send ludo a Private Message
Jo, det var samma firmware i min kamera. För säkerhets skull laddat ner 1.02-firmwaren från kodaks hemsida o flashat om kameran. Hjälpte tyvärr inte...
->Manga X
Skulle du kunna utföra ett litet test?
Det finns en infoknapp märkt med bokstaven "i" - sitter strax under inmatningsratten. Kan du ändra visningsläge så att displayen bara visar batteristatus (ändras till det läget efter två tryckningar på info-knappen tror jag).
Leta upp motiv med stora kontraster, gärna inomhuds och i glödljus.
Du ska inte trycka in avtryckaren halvvägs utan bara betrakta displayen (spelar ingen roll vilken; EVF eller LCD).
Kolla om du får liknande fenomen som det jag beskrivit tidigare.
Är det liknande fel på din kamera så får väl kodak ta fram ny firmware...
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/12/05 :  21:18:59  Show Profile Send Manga X a Private Message
Ludo:

Jepp jag har också lite "flimmer" ibland.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/12/06 :  10:05:45  Show Profile Send ludo a Private Message
Jaha, felet verkar vara modellberoende och inte individberoende.
Ingen ide då att fösöka få kameran utbytt.
Tur i alla fall att felet inte påverkar bildkvaliten...
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/12/08 :  12:26:35  Show Profile Send ludo a Private Message
Det jag trott varit felaktigt beteende hos kameran är en medveten feature som kodak fuderar på att lägga in i nya kameramodeller och som varnar för över/underexponerade partier i bilden.

Tja, varför inte?...

Nu till kamerans starka sidor:
- Priset (c:a 2700:- exkl minneskort)
- Högkvalitativ Schneider optik
- Motsv 24mmF2.8 vidvinkel med rel liten dist
- Manuell zoom ratt (med rätt vridmotstånd)
- Stativgänga i metall
- Filtergänga (D=52mm)
- Både LCD-skärm (2.5”) och elektronisk viewfinder
- Blixtsko och PC-uttag för extern blixt
- Centralslutare med blixtsynk på alla tider (ända ner till 1/4000s!)
- Motljusskydd
- Direktknappar för ändring av viktiga funktioner så man slipper bläddra i långa menyer allför ofta
- Rätt kamerakänsla
- Dioptrijustering
- Dedikerad blixt (P20). Liten-smidig-kraftfull; drivs av 2st AA-batterier; auto-manuell 24-80mm zoom; auto-manuell ljusstyrka 1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16. Enda lilla nackdelen är att blixthuvudet bara kan vridas uppåt men inte åt sidorna.
- Blixtkompensering med upp till +-1 bländarsteg i 1/3dels steg

Och modellens svagare sidor:
- Längsta tid 16s åtkommligt endast i manuell- och bländarauto-läget.
Annars bara 1/2s i de övriga lägen
- Autofokusen har svårt att ställa in skärpa i vidvinkelläget (24-30mm)
- 5cm makro tillgänglig bara ihop med vitbalans för molnigt / 24mm vidv / längsta tid 1/2s.

Återkommer ang bildkvalite när jag tagit lite fler bilder...
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/08 :  13:00:29  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Ludo och Manga X, grattis med nya kamera.

Ludo... om du kommer inn i ett rum med den extrablixt monterat, spelar kameran så "Here Comes The Sun"?



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/08 :  16:27:45  Show Profile Send mayro a Private Message




Såg på cyberphoto att den där kameran tar väldigt fina bilder...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000