HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 komponenters historia med serienummer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/17 :  23:18:37  Show Profile Send B-200 a Private Message
Satte upp min skivspelare på väggen idag vilket gjorde att jag såg dess serienummer. Fick då en fundering, kan man söka någonstans på serienummert och få reda på tillverkningsår osv?

Kollade på Regas sida men ingen support eller kontakt (tog en länk till digitalbild)

mailade digitalbild nyss men undrar om det finns andra möjligheter samt om vad man kan få redan på med en produkts serienummer.

Min specifika produkt är en Rega P 25

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/11/17 :  23:46:26  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
hängde du upp skivspelaren på väggen???

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/18 :  00:33:11  Show Profile Send B-200 a Private Message
alltså med hjälp av en vägghylla ;-)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/18 :  00:49:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
Serienummer är ju egentligen bara intern information så den informationen brukar inte finnas fritt tillgänglig. Undantaget är älrde prylar med samlarvärde då det brukar finnas böcker att köpa som listar vad serienummer "betyder" vad gäller tillverkningsår, ort osv.

Så hittar du en sida på nätet för Rega-samlare så kanske de kan hjälpa dig.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/18 :  00:58:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
För de som har jobbat med tillverkningen, så kan säker etiketten med serienumret säga en del..
(klart miljöskadad )

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/18 :  10:13:18  Show Profile Send B-200 a Private Message
ja det var så som jag tänkte.
jag har mailat digitalbild med serienummer och frågat om de kan se var/när/hur tillverkningsprocessen varit.

Min spelare skall bara vara 17 månader ca så informationen borde finnas kvar.

Ja, förresten Zalve finns det någon risk med att skriva ut serienummer på spelaren på nätet?
Tänker på folk som använder sig av informationen på ett icke bra sätt, försöker sälja icke existerande produkter med hjälp av mitt serienummer och så eller ?
vill ju inte hjälpa scammers.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/18 :  11:09:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Sälja icke existerande produkter mha ett serienummer ?! NJea,,,
Fast visst går det att missbruka. Går ju att sätta in en annons "Jag har fått min P 25a stulen, den har detta S/N"
Vilket kanske leder till att du får svårare att säjla din och får ta ett lägre pris,, Troligen från Personen som satte ut första annonsen.


Sen om det är INTRESSEANT information som finns på en S/N-etikett kan man ju fundera på.
Själv kan/kunde jag hitta en hel del på Ericsson telefon,,, Kanske mest för attt jag var med och gjorde etikettmallen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/18 :  11:50:00  Show Profile Send B-200 a Private Message
ja det är precis så jag tänkte kan ej utläsa något alls från min ettikett och serienummer hittade dock en nästan likadant serie nummer från en som var tillverkad 2005. Båda serienummerna började på 353 XXX

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000