HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio + Bladelius balder, synpunkter..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kuvag
Starting Member

34 Posts

Posted - 2006/11/17 :  18:39:37  Show Profile Send kuvag a Private Message
Vore tacksam för synpunkter då jad söker ett nytt slutsteg till mina Contour 1.4 Fick ett tips att Bladelius Balder skulle fungera.
Jag har ett flertal år kört Primare förstärkeri till olika modeller av Dynaudio. Det känns nu som något fattas, tycker inte att C1.4 får vad dom behöver.
Detta efter att ha införskaffat ett par aktiva Studiomonitorer av samma märke där det verkligen blommar ut.

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2006/11/17 :  18:59:23  Show Profile Send Morgan a Private Message
Om du lägger på bara ett par tusenlappar så får du ett Rotel RB-1090, som har visat sig vara (tills vidare) ohörbart i blindtest (F/E-lyssning), och som dessutom är mycket driftsäkert och lämnar ohyggligt mycket effekt. Perfekt partner till Dynaudio-högtalare, som gärna behöver lite pulver för att komma till sin rätt. Dessutom kan du ju sedan leva med den trygga förvissningen om att oavsett hur mycket ytterligare pengar du än hade lagt ut för din förstärkare, så hade du inte fått en som bättre lever upp till "straight wire with a gain"-devisen. Möjligen finns det andra förstärkare som är "vackert färgande" och därför är att föredra, men om man gillar just "återgivning" så finns liksom ingen anledning att söka vidare bortom Rotel RB-1090 (om man inte kräver bättre utseende, bättre garantier, bättre status, etc).

Bladelius Balder har den fördelen med sig att den är ganska vacker att se på. Ett riktigt smycke, vilket man inte kan säga om en svart spetsig stålklump som Rotel.

MVH
/Morgan

*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom!
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/11/17 :  19:13:17  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
om man gillar just "återgivning" så finns liksom ingen anledning att söka vidare bortom Rotel RB-1090


Gäsp!
Rotel är allsmäktig i LTSkyrkan.

PS. Har ni testat alla slutsteg som finns?


Ber om ursäkt för OT:n "kuvag"!


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

kuvag
Starting Member

34 Posts

Posted - 2006/11/17 :  19:26:48  Show Profile Send kuvag a Private Message
Kanske en lite för biffig pjäs i mitt tycke, skulle kunna tänka mig att sambon håller med om det.
Vet att Rotel har extremt starka steg som driver det mesta, dock är det ingen nackdel att apparaterna ser skapliga ut. Balder dock mer än skapligt, men detta är inte avgörande. Har kört primares steg och tyckt att det funkat ok men med tiden har känslan kommit att det fattas ork hos Primaren.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/11/17 :  19:32:07  Show Profile Send Gebex a Private Message
Som jag förstått det så har Micke Bladelius designat flera av Primares produkter.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/11/17 :  22:11:11  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Hej,
Har du möjlighet så tycker jag du ska prova NuForce.
Imponerade stort på mig med baskontroll, luftighet och svärta.
/Micke
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2006/11/17 :  22:20:02  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
I mitt tycke så är Gryphon den allra bästa matchningen med Dynaudio. Deras lite äldre integrerade går ofta att hitta för en skaplig peng.

Mvh, Ola

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000