Author |
Topic |
|
kuvag
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 18:39:37
|
Vore tacksam för synpunkter då jad söker ett nytt slutsteg till mina Contour 1.4 Fick ett tips att Bladelius Balder skulle fungera. Jag har ett flertal år kört Primare förstärkeri till olika modeller av Dynaudio. Det känns nu som något fattas, tycker inte att C1.4 får vad dom behöver. Detta efter att ha införskaffat ett par aktiva Studiomonitorer av samma märke där det verkligen blommar ut. |
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 18:59:23
|
Om du lägger på bara ett par tusenlappar så får du ett Rotel RB-1090, som har visat sig vara (tills vidare) ohörbart i blindtest (F/E-lyssning), och som dessutom är mycket driftsäkert och lämnar ohyggligt mycket effekt. Perfekt partner till Dynaudio-högtalare, som gärna behöver lite pulver för att komma till sin rätt. Dessutom kan du ju sedan leva med den trygga förvissningen om att oavsett hur mycket ytterligare pengar du än hade lagt ut för din förstärkare, så hade du inte fått en som bättre lever upp till "straight wire with a gain"-devisen. Möjligen finns det andra förstärkare som är "vackert färgande" och därför är att föredra, men om man gillar just "återgivning" så finns liksom ingen anledning att söka vidare bortom Rotel RB-1090 (om man inte kräver bättre utseende, bättre garantier, bättre status, etc).
Bladelius Balder har den fördelen med sig att den är ganska vacker att se på. Ett riktigt smycke, vilket man inte kan säga om en svart spetsig stålklump som Rotel. |
MVH /Morgan
*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom! |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 19:13:17
|
quote: om man gillar just "återgivning" så finns liksom ingen anledning att söka vidare bortom Rotel RB-1090
Gäsp! Rotel är allsmäktig i LTSkyrkan.
PS. Har ni testat alla slutsteg som finns?
Ber om ursäkt för OT:n "kuvag"!
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
kuvag
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 19:26:48
|
Kanske en lite för biffig pjäs i mitt tycke, skulle kunna tänka mig att sambon håller med om det. Vet att Rotel har extremt starka steg som driver det mesta, dock är det ingen nackdel att apparaterna ser skapliga ut. Balder dock mer än skapligt, men detta är inte avgörande. Har kört primares steg och tyckt att det funkat ok men med tiden har känslan kommit att det fattas ork hos Primaren.
|
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 19:32:07
|
Som jag förstått det så har Micke Bladelius designat flera av Primares produkter. |
|
|
Micke65
Member
471 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 22:11:11
|
Hej, Har du möjlighet så tycker jag du ska prova NuForce. Imponerade stort på mig med baskontroll, luftighet och svärta. /Micke |
|
|
UnBeliever
100.000-klubben
1353 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 22:20:02
|
I mitt tycke så är Gryphon den allra bästa matchningen med Dynaudio. Deras lite äldre integrerade går ofta att hitta för en skaplig peng.
Mvh, Ola |
De Omnibus Dubitandum Est Min anläggning:
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata |
|
|
|
Topic |
|