Author |
Topic |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 13:25:51
|
Har köpt en enkel högtalarkabel på lösmeter som jag vill prova. Van den Hul Royal Jade. Hade tänkt att INTE terminera utan bara skala....är detta OK eller måste/borde jag terminera med något? Om svaret är att terminering är ett måste, med vad? kan jag göra det själv? |
Artphotography |
|
MichaelG
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 13:54:27
|
Hej Dan!
En av fördelarna med terminering är det blir lätt att koppla i, ur och om. Kommer du inte att ha detta behov, utan förstärkare/högtalare skall stå orört åtminstone några år (eller hur lång tid du finner bekvämt) så kan du strunta i termineringen. En annan fördel kan vara att det kan vara svårt att dra fast viss kabel ordentligt i högtalar- och förstärkarterminaler. Har du rejäla terminaler, så torde detta inte heller vara ett skäl till terminering.
Om du anser att du vill ha kontakter på kabeln så kan du med fördel göra det själv. Banankontakt (om dina terminaler tar sådana) är alltid ett säkert kort. De finns i olika priser och utföranden. De flesta jag har sett behöver man inte löda fast kabeln i, utan man skruvar fast den på ett eller annat sätt. För (känslan av) maximal kontakt och stabilitet går det i allmänhet att löda också om man vill. Gemensamt för banankontakter är en förhållandevis stor och säker kontaktyta.
De billigaste i plåt fungerar alldeles utmärkt om kabeln får plats. Annars finns det banankontakter för grov kabel att köpa också. Men de kostar (naturligtvis) mer. Vill man ha "bästa möjliga" (= dyrt och exklusivt) terminering för att man tycker att detta är bäst, bör man kanske överväga att löda fast kabeln direkt på teminalerna och inte gå omvägen via kontakter.
Hälsn. Michael
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 14:12:38
|
Tackar för den utförliga informationen :) |
Artphotography |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 14:41:48
|
Det ska kanske påpekas att rent tekninskt så är normalt crimpning av kontakter bättre än att löda då kontaktresistansen blir lägre, i alla fall så länge det görs på rätt sätt. Å andra sidan så spelar det i praktiken ingen roll i det här fallet.
|
|
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 16:16:34
|
Crimpning är att rekommendera, förmodligen har din butik verktygen som behövs. Att löda kablar tar mer tid och ofta blir slutresultatet sämre. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/11/17 : 16:38:06
|
och direktansluta OM så går är ingen nackdel alls.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 13:59:44
|
Nackdelen med att direktansluta är att risken för oxidering ökar efter en tid.Så även om direktanslutning kan tänkas ge bäst kontakt vid tillfället när man ansluter så är ändå terminering att föredra. MvhKristofer |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2006/11/18 : 14:10:38
|
Jag har direktanslutit nu. Det sitter bra nu, men i längden tror jag nog också på en bra terminering. Fick en lagom stump över till att göra jumpers ifall jag skulle trilla över något med biwire....
Förövrigt låter kabeln riktigt behagligt, inget som direkt sticker ut utan känns välbalanserad. Trevligt när det är en billig kabel :) |
Artphotography |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 16:55:24
|
Spelar med den i toppen o har inga tankar på att byta |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
|
Topic |
|