HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Energy
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/15 :  00:43:25  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Ett märke jag nyligen fått upp ögonen för är Kanadensiska Energy.
Som jag förstått ingår de i samma koncern som Mirage med flera.

Deras flaggskepp Veritas har fått himlarns fina omdömen och gillas av många. Jag har börjat snegla lite närmare på stativaren i deras Reference Connoisseur-serie (flashigt namn förresten ).

Jag har dock märkt att jag inte är så mycket för högtalare med en avrundad klang. Det känns hela tiden som att det fattas något.
Någon som kan yttra sig om karaktären hos Energy (överlag)?

Tack på förhand!

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/11/15 :  00:57:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Den serien som du nämner har jag inte lyssnat på, men läst en test på en golvare i den serien och den lät visst mycket varmt och bas rikt enligt Hifi&Musik. Sedan så har jag även läst en test på en golvare i deras billigaste serie i samma tidning och den fick mycket bra kritik och var en neutral högtalare.
Modellen Veritas 2.4i har jag däremot lyssnat på en hel del hos en kompis och det är en höjdare, super detaljerat,vidöppet och rent ljud med en basåtergivning som verkligen går djupt och samtidigt har en jäkla punch. Så långt du kan komma ifrån en avrundad klang minst sagt. Sedan så är denna högtalare ganska lättdriven också, något som är ett stort plus tycker jag.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/15 :  01:12:08  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Intressant FBK!

Jag läste ett test från Soundstage på nätet och enligt testaren så visar RC-10 upp en diskant som
(till skillnad från andra) spelar mycket detaljer, men inte rullar av diskanten allra längst upp.

Men är inte detta väldigt beroende på vilken elektronik man har?
I övrigt använder jag Sony DVD och Squeezebox till en Xindak integrerad.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/15 :  09:22:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lyssnade faktiskt igår på ett system med Veritas 2.4i driven av Audion Silver Night, det lät väldigt trevligt, i varje fall i topp och mellanregister.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/11/15 :  10:20:41  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag läste ett test från Soundstage på nätet och enligt testaren så visar RC-10 upp en diskant som
(till skillnad från andra) spelar mycket detaljer, men inte rullar av diskanten allra längst upp.

Men är inte detta väldigt beroende på vilken elektronik man har?
I övrigt använder jag Sony DVD och Squeezebox till en Xindak integrerad
Det händer ju att olika högtalare i en serie har olika grund ljud, men generelt så brukar tillverkare få till grund ljudet i en serie så att de har samma grund karaktär, och visst påverkar val av elektronik men när en högtalare påvisar en mycket tydlig karaktär åt något håll så brukar inte mixande med elektroniken hjälpa så där jätte mycket. Du bör lyssna ordentligt innan köp i all fall.
quote:

Lyssnade faktiskt igår på ett system med Veritas 2.4i driven av Audion Silver Night, det lät väldigt trevligt, i varje fall i topp och mellanregister.
Och basen lät inte bra alltså? Just basåtergivningen är grym enligt mig.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/15 :  10:40:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
FBK, jag skyller inte det jag hörde på högtalaren.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000