HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 GALTIS - Den "färdiga" versionen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/11/19 :  08:44:04  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message

Då var GALTIS "klara". I alla fall så klara som de kan bli innan jag får möjlighet att göra mätningar på dem. Jag känner att jag inte kommer längre med lyssningar, simuleringar och gissningar. DE spelar väldigt bra och jag tror att jag måste vara rätt nära "sanningen" med dem. Filtren är numera innuti lådan till glädje för min sambo, men till sorg för min katt De består än 2bara" av luftlindade spolar, polypropylenkondensatorer från ELFA och Biltema, och induktansfria motstånd. I framtiden, efter mätning, så kommer en del filterkomponenter att uppgraderas, men tills dessa kommer GALTIS att i sitt nuvarande utförande sprida sitt välljud i mitt vardagsrum

Jag satt och lyssnade nån timma igår, blandannad på Leonard Cohens, 10 new songs, rekomenderas. Med Hifi Ställets demo i färskt minne så kunde jag ändå tycka att jäklar så bra det spelar. Jag föredrar nog ljudet hemma framför det på Hifistället.

För er som pillar med filter och grejer så kan ni se GALTIS filter här. Ser ni riktiga tokigheter så kan ni låta mig få veta det. Det kanske går att spela än bättre med GALTIS.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2002/11/19 :  10:08:06  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Grattis till ett par riktigt vackra byggen. En fråga - hur får du fast fronterna, det ser inte ut som om du har några plasthål för dem?

/B
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/11/19 :  10:19:38  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Neodynmagneter. Finns på Clas Ohlson, 8 st för ca 160 kr. Magneterna fäster på skruvarna som håller elementen

Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/11/19 :  10:37:03  Show Profile Send bernu a Private Message
Kul att höra att det går att bli mer eller mindre färdig med ett projekt. Det är något jag själv har mycket svårt med...

Smart lösning med magneter till högtalarfronterna, jag kanske lånar den ide'en till mina när det blir aktuellt.

Blev det 8545 till mellan och 8535 till basen eller?

Sitter själv och testar med 8636 mellan och 8535 till bas men är inte riktigt "där" än...

Än en gång, grattis till ett mycket fint högtalarbygge!

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/11/19 :  11:18:45  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo det blev 8535 till bas och 8545 till mellanregister. 8535 spelar så himla bra bas i klonerna så den ville jag gärna återanvända i GALTIS. 8545 spelar ju lite högre upp i frekvens och inte lika djupt i basen så den valde jag som mellanregister. Efteråt har jag hört en del positivt om 8546 som mellanregister, men det är så dags nu.....

Vad är det fär något du bygger på? Golvare, stativare, övriga element?

Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/19 :  11:25:38  Show Profile Send Jadde a Private Message
Hur står dom sig mot dina "proackloner"?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/19 :  11:45:32  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Om de låter lika bra som de ser ut kan du vara extremt nöjd! Ruskigt snyggt! Vad är det för fanér?
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/11/19 :  11:47:23  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by Jadde

Hur står dom sig mot dina "proackloner"?

Ja det skulle jag också vilja veta.

mvh Per S
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/11/19 :  14:56:44  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message

Ja du Jadde, om dom spelar bättre än klonerna, tja vad förväntas jag svara på det…….

Jag har ju haft dem sida vid sida och jämfört nån vecka och AKKELIS spelar otroligt fint och homogent. De spelar verkligen musik på ett väldigt behagligt sätt. Ljudbilden är generös, basen djup, och man saknar inte egentligen något. En högtalare som spelar all musik lika behagligt och egentligen den enda högtalare man behöver.

GALTIS då, är den bättre? Jag vill påstå att den är det. Basen är bättre definierad, precisionen i ljudet är bättre och ljudet är mer detaljerat. Ljudbild i djup/3d är lite bättre. Jo GALTIS är nog en bättre högtalare. Däremot är den inte lika förlåtande och den kan ibland låta jobbigt med vissa inspelningar. AKKELIS var inte lika känslig på det sättet.

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/19 :  15:35:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Lutar dom inåt/utåt även i sidled (assymetriska?) eller är det bara en kameraeffekt?

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/11/19 :  16:06:46  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Det är bara jag som håller kameran snett

Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/11/19 :  16:27:11  Show Profile Send no_85 a Private Message
quote:
Originally posted by StefanB

Neodynmagneter. Finns på Clas Ohlson, 8 st för ca 160 kr. Magneterna fäster på skruvarna som håller elementen

Smart S.B.!
Men kan inte magneterna påverka elementen på ngt. sätt?

Mvh
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/19 :  17:02:19  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by no_85

Smart S.B.!
Men kan inte magneterna påverka elementen på ngt. sätt?

Mvh

Om man räknar ut fältet 10cm från de små neodyniummagneterna och jämför det med fältet i magnetgapet i högtalaren (som ligger runt en tesla eller över) kan man nog med all säkerhet säga att påverkan blir försumbar.

(lite skillnad blir det om man skulle haft t.ex. aluminiummembran (ledande) på högtalarna, då får man räkna med virvelströmmar som bildas när aluminiumet rör sig i magnetfältet. Men det blir nog också försumbart..)

Edited by - norman on 2002/11/19 17:04:33
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/11/19 :  20:08:32  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Fast magneterna sitter på fronterna, och fronterna är petskydd då jag inte lyssnar på högtalarna och barn kommer på besök. Fronterna är av för det mesta, och alltid av då jag lyssnar. Magneterna är då på betryggande avstånd från högtalare och resten av anläggningen.

Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/11/19 :  20:13:27  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
måste bara säga, mycket snygga högtalare!!!!!

h
micke
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/11/19 :  20:16:35  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
du skrev att filterkomponenterna kommer att uppgraderas. kan varmt rekommendera MIT kondensatorer och kopparfoliespolar från Goldenage music, blev en otrolig skillnad jmf med "standardkomponenter", själv kör jag ett 1:a ordningens så då blir det ju inte så dyrt trots att grejerna är ganska dyra

h
micke
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/11/19 :  20:45:01  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo Micke76, det blir nog så framöver. Vill bara vara helt säker på konstruktionen av filtret innan jag satsar dessa pengar. Redan nu har jag en hel låda full med använda filterkomponenter i olika värden. Det kostar en himla massa att experimentera fram olika filter. Jag har ju testat ett filter av Lucas Fikusz, LC Audis seriefilter, och jobbat med ett filter från Ekpeng. Många komponenter blir det....

Passar på att lägga ut ritningen på GALTIS också, om någon vill klona dem

Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/19 :  21:39:06  Show Profile Send Jadde a Private Message
I vilket program har du gjort ritningen?
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/11/19 :  21:44:45  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
hur skulle det gå med ett 1:a ordningens filter till dina skapelser, själv har jag byggt ett par tvåvägare med dynaudiobas (den i wilson watt puppy) och deras 28/2 diskant, en 10uf kondensator(deras billigaste serie) och en 0,33mH foliespole, blev nöjd med resultatet på en gång, kanske hade en otrolig tur vad vet jag??

lådan är mycket stabil de 95 cm höga lådorna väger dryga 50 kg styck, då med ca 16 kg sand i också. spelar otroligt bra med varioventventil efter lite modifierande av den. Har inte hört något under 40 000 jag skulle byta mot. Kul att pula på själv!!!!
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/11/19 :  21:56:13  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Hur mycket försökte du få dem att bli "ProAc 3.8" lika?

De är väl ganska så snarlika? Grymt snygga, som vanligt när du bygger.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/11/20 :  12:31:10  Show Profile Send markih a Private Message
Snygga!

markih
Go to Top of Page

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2002/11/20 :  20:53:07  Show Profile Send Dre a Private Message
Grymt snygga, tänk om man hade tålamod

Undrar vad du har för högtalarkabelanslutning.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/11/21 :  09:24:37  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
StefabB: Jag är själv i hembyggetankar och skulle därför gärna ta emot lite tips från dig vad gäller att fanéra :)

Du verkar ju så innibomben säker på detta. ;)

För det första, fanéret antar jag att du limmar fast, men använder du då en fanérpress eller hur gör du?

Samt hur tjockt bygger fanéret? 1 mm, 2mm eller tjockare ändå?

Den sista frågan. Hur svårt är det egentligen att fanéra avfasade hörn (avrundade alltså)?

BTW ruskigt fina byggen måste jag säga.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/11/21 :  09:36:54  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Galtis är fanerade med en ”ny” sorts faners osm verkligen underlättar jobbet. Den heter ”artdec” tror jag, kolla med Göteborgs Trä & Fanér. Vad som är speciellt med denna faner är att den är förlimmad på en tunn, tunn papskiva. Den är alltså helt slät och fördigskarvad, det är bara att skära ut lämpliga bitar och fanera. Den kommer i skivor på 124 * 240 cm och finns i 8-10 olika träslag. Tjockleken inkl papp är väl ca 1- 1½ mm. Själva träet är alltså väldigt tund så det får man tänka på då man slipar.

Du behöver ingen limpress för att fanera eftersom du enklast gör det med kontakt lim, ej vattenbaserat. Du skär till och matchar dina bitar, kletar lim på både faner och låda, väntar 5 minuter och smeker fast faneren på lådan.

Sedan kan du sätta en skiva och några tvinga i en halvtimme eller så. Då det satt sig ordentligt tar du en stållinjal och lägger jäms med lådan och skär efter den. Då får du 2-3 mm överflöd kvar och det hylar, slipar du ned så att det blir helt jämt mot lådan. Då är den sidan klar och du gör likadant på nästa. På så sätt får du perfekta skarvar/hörn.

Attt fanera fasade hörn har jag ingen erfarenhet av, men det bör väl inte vara några problem tycker jag. Kontaktlimmet suger direkt så det bör funka.

Lycka till

Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/11/21 :  10:33:45  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
lät intressant det där, hur pass dyr är den där faneren, vad kostar det till byggen som dina???

h
micke
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/11/21 :  10:37:12  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
En skiva kostarfrån ca 800 kr och uppåt, beroende på träslag. en skiva räcker till ett par AKKELIS eller GALTIS.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000